تجلیل از مقام ادبی آیت الله حائری در شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس

در دومین روز از برپایی شانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس، از مقام ادبی آیت الله حائری شیرازی نماینده سابق ولی فقیه در فارس در غرفه «شب های هنر و آگاهی» بسیج هنرمندان این استان تجلیل شد.

به گزارش ایسکانیوز،محمدعلی حائری فرزند آیت الله حائری شیرازی در این مراسم که جمعه برگزار شد با بیان اینکه میان اهالی نگاه و نظر تفاوت است، این عالم ربانی را از متأخرین اهل نظر دانست و گفت: اهل نظر کسانی هستند که وقتی اتفاقی رخ می دهد درباره آن اندیشه می کنند.
وی با یادآوری حدیثی از ائمه معصومین مبنی بر اینکه اگر مؤمنی اعمال خود را برای خدا خالص کند خداوند نیز چشمه های حکمت را از قلبش به زبانش جاری می کند، گفت: آیت الله حائری مطالبی را که بیان می کند به خاطر نظربینی است که دارند و در نظربینی های خود از تمثیل های بسیار مفید استفاده می کند.
وی با اشاره به کتاب «آیینه تمام نما»، تألیف آیت الله حائری گفت: در این کتاب نمونه های زیبا و بارزی از تمثیل های آیت الله حائری درباره وقایع مهم اسلام نظیر عاشورا را می خوانیم.
فرزند آیت الله حائری گفت: ایشان یک شخصیت سیاسی مشخص دارد و همیشه در هر حوزه ای که قرار داشته اند، مقبولیت را فدای مشروعیت کرده اند.
وی گفت:آیت الله حائری فقیه بسیار محکم و استوار است به عنوان مثال ایشان 30 سال فریاد زدند که نظام بانکداری ما ربوی است و اکنون همه علما و مراجع نیز با ایشان هم نوا شده اند.
آیت الله علی اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیزگفت: یکی از ویژگی های ایرانیان این است که برخلاف غربی ها معمولاً در دوران حیات قدر علما و شخصیت های علمی را کمتر می دانند در حالی که هیچ دین و آیینی به اندازه دین ما به اهمیت و جایگاه علم دانشمندان و علما تأکید نکرده است.
وی با یادآوری این نکته که در قرآن کریم بیش از 700 مرتبه کلمه علم و مشتقات علم به کار رفته است، گفت: نبی مکرم اسلام(ص) فرمود بعد از پیامبران، در نزد خداوند گرامی ترین افراد دانشمندان هستند که ادامه دهنده راه پیامبران هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از منابع استنباطی ما عقل است اما معمولا در طول تاریخ فقاهت آن طور که باید و شاید از این عقل بهره کافی گرفته نشده است، اما آیت الله حائری به معنای واقعی کلمه بر تعقل تأکید دارد.
وی در ادامه نگاهی به نظرات آیت الله حائری درباره ربا و همچنین پول ثابت و اقتصاد داشت و ادامه داد: یکی از دیدگاه های ایشان این است که تا زمانی که اقتصاد مقاومتی محقق نشود، رباخواری و تبعات آن برچیده نمی شود لذا اخیرا طرحی به رئیس مجلس ارائه کردند بلکه تصویب و در جامعه اجرایی شود.
وی همچنین گفت: یکی از ویژگی های آیت الله حائری نکته بینی و نکته پردازی است که ایشان در بهره برداری از آیات و روایات از آن بهره می جویند. معمولا ما آیات را می خوانیم و مروری می کنیم اما به همان ظاهر اکتفا می کنیم و کمتر در عمق وارد می شویم اما ایشان انصافا بسیار جالب و زیبا از همان ظواهر آیات و روایات نکات بسیار جالب و دقیق به یک معنا تعبیر می شود گفت انجام می دهند.
در ادامه این مراسم علاوه بر بیان گوشه هایی از کتاب «آیینه تمام نما» آیت الله حائری که با موضوع عاشورا به رشته تحریر در آمده است، از جدیدترین کتاب این عالم به نام «حکومت جهانی خدا» شامل 70 نکته اعتقادی رونمایی شد.
آیت الله محمدصادق (محیی‌الدین) حائری شیرازی 81 سال سن دارد و در سالهای مختلف عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شیراز بوده است.
این روحانی درکتاب پول رایج جهانی و احیای پول اسلام ، به ذکر 10 مورد از تناقضات و مشکلات اساسی پول فعلی که مبتنی بر اعتبار است اشاره دارد و در کتاب ' در اسلام پول نباید کار بکند ' جایگزینی را برای پول رایج پیشنهاد می‌کند.
آیت الله حائری شیرازی پس از پیروزی انقلاب مدتی به تدریس در دانشکده الهیات پرداخت و در اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی از سوی مردم شیراز به این مجلس راه یافت.
پس از شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب به دست منافقین ‌در آذرماه 1360 ، حضرت امام خمینی(ره) آیت الله محیی الدین حائری شیرازی را به جای این شهید به عنوان نماینده خود و امام جمعه شیراز منصوب کردند.
این مسئولیت تا سال 1387 ادامه داشت که از اواخر بهمن 1387 با حکم آیت الله خامنه ‌ای، آیت الله اسدالله ایمانی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب شد.
امام جمعه سابق شیراز در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت.

منبع: ایرنا

503

کد خبر: 875576

وب گردی

وب گردی