اشپیگل: ریاض و تل‌آویو دیگر از افشای همکاری با یکدیگر علیه ایران ابایی ندارند

یک نشریه آلمانی در گزارشی ضمن اشاره به سخنان اخیر مقامات رژیم صهیونیستی درباره همکاری اطلاعاتی با عربستان سعودی نوشت که این 2 دیگر از اینکه به صورت علنی این موضوع را مطرح کنند، پروایی ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی به همکاری‌های عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه پرداخته است و در تشریح عمق همکاری‌های اطلاعاتی ریاض و تل‌آویو به این موضوع پرداخته که دشمن و رقیب مشترک این 2 رژیم ایران است و عربستان و اسرائیل دیگر همکاری خود را علیه ایران پنهان نمی‌کنند.

در این گزارش آمده است که «گادی آیزنکوت» ژنرال اسرائیلی به ندرت مصاحبه می‌کند و از زمان تصدی قدرت در سال 2015 تاکنون با هیچ خبرنگار خارجی صحبت نکرده است و البته این موضوع به سیاست‌های اسرائیل مربوط می‌شود نه ارتش این کشور. با این حال این ژنرال 57 ساله در ماه جاری با سایت خبری ایلاف که متعلق به عربستان سعودی است، گفت‌وگویی داشته است. چنین اقدامی در شرایطی صورت می‌گیرد که حکومت وهابی عربستان و دولت یهودی اسرائیل هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با هم ندارند. وی در این گفت‌وگو می‌گوید که اسرائیل آمادگی دارد که اطلاعات محرمانه را با عربستان سعودی مبادله کند و تاکید می‌کند که 2 طرف منافع مشترک زیادی دارند. به بیان روشن وی می‌گوید که ریاض و اورشلیم که همیشه با هم هم‌رای نیستند اما از ترس تقویت قدرت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که هر 2 آنها معتقدند که دشمن مشترک است، در کنار هم هستند.

آیزنکوت در این مصاحبه ایران را متهم کرد که می‌کوشد تا کنترل خاورمیانه را به دست بگیرد و یک هلال شیعی از لبنان تا ایران و از خلیج‌فارس تا دریای سرخ ایجاد کند. باید گفت که زمان این گفت‌وگو هم تصادفی نیست و امکان دارد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در آن نقش داشته باشد. همچنین انتشار چنین مصاحبه‌ای هم بدون هماهنگی با مقامات سعودی امکان‌پذیر نیست.

این نشریه آلمانی نوشت که از زمان تشکیل اسرائیل در سال 1948، مقامات این رژیم همواره تلاش می‌کردند که شریک جهان عرب باشند. عربستان سعودی با اقدامات خود زمینه چنین چیزی را فراهم کرده است. این موضوع در محاسبات سیاسی عربستان در دیدار میان «محمد بن سلمان» پادشاه عربستان با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم خود را نشان می‌دهد.عربستان با این برآورد که آمریکا در دراز مدت منطقه را ترک می‌کند، تلاش می‌کند تا با اسرائیل به عنوان قدرت نظامی و اقتصادی نزدیک شود.

البته مقامات امنیتی اسرائیل از مدتها پیش همکاری نزدیکی با همکاران مصری و اردنی خود داشته‌اند. در سالهای گذشته، اقدامات مشابه در امارات متحده عربی هم به عنوان یکی از قدرت‌های مطرح حاشیه خلیج فارس بروز کرده است.

پس از مصاحبه آیزنکوت با پایگاه خبری سعودی، «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی اسرائیل هم به رادیو اسرائیل گفت که تل‌آویو با ریاض در زمینه مسایل امنیتی همکاری دارد و در تشریح این اقدامات گفت: «ما معمولا به صورت پنهانی با بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی ارتباط داریم و بسیاری از آنها شرکای ما هستند و این موضوع جای شرمندگی ندارد.» یکی دیگر از مقامات اسرائیل هم گفته است: «ما روابط خوبی داریم و آنچه سعودی‌ها به آن نیاز دارند را در اختیار آنان قرار می‌دهیم اما باید این اقدامات را پشت درهای بسته انجام دهیم.»

البته به نظر می‌رسد که نتانیاهو هم امیدوار است که امتیازهای قابل توجهی از سعودی‌ها بگیرد و اسرائیلی‌ها اقدامات خود را بدون پشتوانه امنیتی پیگیری نمی‌کنند. در این زمینه انگیزه‌های دیپلماتیک وجود دارد. ترامپ چندین ماه است که بر روی طرح حل مسایل میان فلسطین و اسرائیل کار می‌کند. این اقدام باعث شده تا در دولت اسرائیل این نگرانی وجود داشته باشد که ترامپ بخواهد اجرایی شدن راهکار صلح سال 2002 که عربستان پیشنهاد داده بود را پیگیری کند.

اشپیگل در بخش پایانی این گزارش نوشت که اسرائیل از تحقق چنین راهکاری حمایت نمی‌کند و نتانیاهو امیدوار است که عربستان در تقابل با ایران از این رژیم حمایت کند از برخی از خواسته‌های فلسطینیان دور شود و عربستان بتواند «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان را در زمینه تغییر موضع متقاعد کند.

منبع: فارس

302

کد خبر: 875598

وب گردی

وب گردی