ازگله/ مصائب همچنان باقی است

دو تن از مردم مصیبت زده شهرستان ازگله از مصائب و مشکلات بعد از زلزله 7.3 ریشتری که با آنها دست و پنجه نرم می کنند، می گویند.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند. کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود که در این شهر این زلزله خسارات بسیاری از لحاظ خسارات جانی و مالی به مردم وارد کرده است.

اِزْگِله شهری است در استان کرمانشاه که در بخش ازگله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی قرار دارد. جمعیت این شهر بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، برابر ۱٬۵۰۲ نفر است.

پس از زلزله مهیبی که به وقوع پیوست زلزله هایی با قدرت ۳.۲، ۳.۴، ۲.۶ و ۳.۳و ۴.۱ ریشتر این شهرستان را لرزانده بود و آخرین زلزله ای که این شهرستان را لرزاند به بزرگی ۴.۴ ریشتر در عصر پنجشنبه ازگله را لرزاند که عمق آن در ۸ کیلومتری زمین است.

طی وقوع این زمین لرزه ها خبرنگار ایسکانیوز به پای درد و دل دو نفر از شهروندان ازگله رفته و با آنها صحبت کرد تا شاید بتواند با رساندن صحبت آنها به مسوولین کمک کرده باشد که در ادامه صحبت های این دو شهروند عزیز می آید؛

پس از بارندگی وضعیت زندگی مردم بسیار دشوار شد

یوسفی که از شهروندان شهرستان ازگله است در زلزله 7 ریشتری استان کرمانشاه پدر خود را از دست داده است در رابطه با وضعیت زندگی مردم در شهرستان خود به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: خانه مان قابل تعمیر نیست حتی اگر این خانه تعمیر شود ما نمی توانیم در آن زندگی کنیم زیرا خانه های پس از تعمیر هم قابل استفاده نخواهد بود.

وی با اشاره به بارندگی شدیدی که از ازگله آمده بود، گفت: پس از بارندگی وضعیت زندگی مردم بسیار دشوار شد، زیر چادرها آب رفته است؛ ممکن است چادرها گرم باشند اما به تنهایی این چادرها را نمی توان استفاده کرد به آن دلیل که باید در اطراف چادرها با سنگ، پلاستیک، برزنت درست کرد تا آب در زیر چادرها نرود. پس از شب بارندگی بارندگی، صبح که بیدار شدم تمام لباس هایم بر اثر بارانی که وارد چادرشده بود تماما خیس شده بود.

شیوع بیماری های کلیه درد و گوارشی

وی می گوید بیماریهایی از جمله بیماریهای گوارشی، کلیه درد، سردرد، سرمایه خوردگی و ... در میان مردم بسیار شایع شده است.

یوسفی با بیان این که زلزله در روزهای گذشته هم به طور متداوم وقوع پیوسته است، گفت: ما وحشت داریم تا زیر سقفی زندگی کنیم و در این جا بیشتر احساس امنیت داریم، به هیچ وجه کسی جرات داخل مسجد و یا جای دیگری را ندارد تا بماند.

وی با تشکر بسیار از مردم عزیز ایران، می گوید: ارزاق رسیده از سوی مردم برای ما بسیار خوب است، من فقط از مردم تشکر می کنم، واقعیت این است که تمام امکاناتی که از سوی دولت به اینجا رسیده همگی انبار شده و می گویند که قرار است تا برای روزهای زمستانی ذخیره شود این در حالی است که با توجه به این موضوع که کفشم پاره شده است و حتی سردار به ما گفته است اگر چیزی احتیاج داشتید به ما بگویید تا به شما بدهیم من به پایگاه رفته و درخواست کفش دادم اما گفتند در حاضر هیچ چیزی نداریم تا به شما بدهیم، من واقعا متاسف هستم که حتی یک جفت کفش به من ندادند.

نبود حمام و سرویس بهداشتی

این شهروند ازگله ای گفت: حمام خانه عمویم سالم مانده است که برای دوش گرفتن با ترس و لرز به مدت دو دقیقه رفته و فورا بیرون می آییم.

وی با بیان این که آب کلا اسیدی است، افزود: از آب های لوله ها نمی توان استفاده کرد و فقط برای دوش گرفتن از آنها استفاده می کنیم، و از آب های معدنی برای چای و غذا استفاده می کنیم.

یوسفی در رابطه با زمان وقوع زلزله گفت: در زمان وقوع زلزله داخل خانه بودیم اولین زلزله ای که آمد همه به بیرون رفتیم، اما فکر کردیم که زلزله دیگری نمی آید و دوباره به داخل خانه وارد شدیم اما یک دفعه به صورت وحشتناک زلزله اصلی آمد و در عرض 3 ثانیه به طور کل خانه ما تخریب شد.

پدرم را در زلزله از دست دادم

وی در رابطه با نحوه فوت پدرش اظهار داشت: به هنگام زلزله ما به سمت درب خانه فرار کردیم که حتی به دلیل شدت زلزله درب خانه به سخت باز شد؛ پدرم آخرین نفری بود که از خانه بیرون آمد و هنگامی که در حیاط بود دیوار طبقه دوم بر روی سرش ریخت و فوت شدند.

یوسفی ادامه داد: زمانی که دیدم دیوارخانه روی پدرم ریخته و خون از سرش جاری شده تلخ ترین زمان آن زلزله بود، پدر را بعد اززلزله خودمان و به کمک همسایه ها از زیر آوار به بیرون کشیدیم.

وی با بیان این که تا روز چهارم پس از زلزله هیچ سقفی نداشتیم، گفت: قرار است کانکس بیاید اما هنوز هیچ خبری نیست.

ارگان های دولتی دارای کانکس هستند اما مردم نه

این شهروند ادامه داد: ارگان های دولتی در اینجا همگی کانکس دارند یعنی در دومین روز برای ارگان ها کانکس آمد اما برای مردم همین چادرهای هلال احمر را هم در روز چهارم به زور تحویل ما دادند.

قول لاریجانی برای ساخت شهرک جدید برای مردم

وی با اشاره به بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از ازگله گفت: آقای لاریجانی به ما قول داده اند که طبق پیگیری ها می خواهند طی شش ماه آینده یک شهرک جدید به مردم ازگله تحویل دهند، از بنیاد مسکن سنندج و اصفهان قول داده اند که خانه ها را خاکبرداری و بار دیگر احداث کنند.

کمک های مردمی بسیار خوب است

آقای سیدی از دیگر شهروندان راننده است . وی با بیان این که تقریبا 95 درصد شهرستان تخریب شده است، به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: اگر خانه ها را از بیرون نگاه کنید سالم است اما قابل استفاده نیست، به طور مثال خانه من و خانه پدرم به طور کامل تخریب شده است.

وی ادامه داد: یکسری خانه ها از بیرون نگاه می کنند می گویند سالم است اما وقتی داخل خانه می رویم شاهد آن هستیم که 90 درصد آن تخریب شده و خانه هایی که هنوز سرپا هستند آنقدر ترک برداشته اند که قابل زندگی نیستند.

سیدی با بیان این که در حال حاضر در چادر زندگی می کنم، ادامه داد: پس از وقوع زلزله اول از طریق تلگرام (telegram) متوجه شدیم که زلزله 4 ریشتری آمده که به خانمم گفتم امشب داخل خانه نرویم و در ماشین بمانیم شاید اتفاقی پیش بیاید، در همین صحبت ها بودیم که زلزله بعدی با 7 ریشتر رخ داد.

وی با بیان این که کمک های مردمی بسیار خوب بوده، ادامه داد: هلال احمر یک چادر و چراغ به ما داده است اما کمک های مردمی بیشتر از کمک های مسوولین به ما بوده است.

این شهروند ازگله در رابطه با وضعیت بهداشت شهرستان گفت: هیچ چیزی برای حمام یا سرویس بهداشتی به دست ما نرسیده است، چند روز است که فقط بیرون از چادر فقط سر خود را می شوییم.

سیدی با بیان این که کشته بسیار زیاد بود، گفت: نزدیک به 100 نفر افرادی هستند که دچار قطعی نخاع شده اند.

901

کد خبر: 875603

وب گردی

وب گردی