در زمینه معماری و شهرسازی فاصله بسیاری با کشورهای  پیشرفته داریم

کارشناس معماری و مدرس دانشگاه آزاد گفت :امروزه در ساخت و ساز ساختمان های شهری از سبک جدیدی پیروی می شود و این طرح برای جلوگیری از نابسامانی و هرج و مرج ایجاد شده است و در زمینه معماری و شهرسازی فاصله بسیاری با کشورهای پیشرفته داریم.

دکتر محمدرضا قربانی پارام در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: امروزه در ساخت و ساز ساختمان های شهری از سبک التقاطی پیروی می شود و در واقع کنترلی بر ساخت و ساز ساختمان های شهری که عمدتا این ساختمان ها مسکونی ، ادراری و یا تجاری هستند از مردم یا سازنده نظری گرفته نمی شود و فقط یک سبک التقاطی است.

این مدرس دانشگاه گفت: در این سبک گفته می شود که از یک سری مصالح و رنگ خاص نباید استفاده کرد شود و از یک سری آجر و مصالحی که نشان دهنده معماری ایرانی و اسلامی است باید استفاده شود، البته این مصالح و رنگ ها توصیه می شود و اجباری در کار نیست.

وی گفت :معماران جوانی که کار طراحی را بر عهده دارند و با استفاده از این دستورالعمل خلاقیت خود را بکار برده و نمایی را ایجاد می کنند ، این نما در داخل کمیسیون مطرح شده و توسط چند داور مورد ارزیابی قرار می گیزد و دست خوش تغییراتی میشود.

وی در ادامه گفت:در واقع پیاده سازی این طرح در سال 90 و آن هم فقط در پایتخت برای جلوگیری از نابسمانی و هرج و مرج انجام شد و ما هنوز هم در حوزه معماری برای ساخت و ساز ساختمان در سطح شهر کار بزرگ و یا رو به جلو انجام نداده ایم.

دکتر پارام گفت:تدوین ضوابط در حوزه شهر سازی برای شهر تهران یا شهرهای بزرگ انجام شده است اما متاسفانه از لحاظ علم روز دنیا در زمینه شهرسازی با توجه به عدم هدر رفت انرژی و یا از دست دادن منابع انرژی که مسئله بسیار مهمی محسوب می شود فاصله داریم.

کارشناس معماری گفت: کشورهایی که امروز در این زمینه پیشرو و در حال شکل دادن به شهرهای خود هستند ساختمان های خود را به شکلی طراحی می کنند که هدر رفت انرژی را به حداقل برسانند بنابراین شهرهای خود را به مکان توریستی تبدیل کرده و سعی می کنند از طریق جذب توریست و گردشگر ، آینده شهر و اقتصاد کشور خود را ارتقا و بهبود ببخشند.

وی افزود: کشور ما در این زمینه هنوز پیشرفت نکرده و گامی رو به جلو نداشته است با این که ایران از فرهنگ و تمدن غنی برخوردار است اما بدلیل بی نظمی و بی برنامگی در این حوزه نتوانسته کاری را از پیش ببرد که این هم دلایل مختلفی دارد که به جنگ تحمیلی را می توان اشاره کرد.

دکتر پارام گفت:ما مسیر خوبی را برای پیشرفت در این زمینه طی نکرده ایم و امروزه فقط برای سامان بخشیدن و جلوگیری از هرج و مرج تلاش می کنیم و فاصله بسیار زیادی با کشورهای پیشرفت کرده در این زمینه احساس می شود که باید فاصله ها را با مدیریت ، برنامه ریزی ،تلاش و پشتکار به حداقل برسانیم.


خبرنگار :حسین طالبی


706

کد خبر: 875626

وب گردی

وب گردی