اقتصاد مدور راه حل جادویی نگرانی های زیست محیطی نیست

حل معضلات زیست محیطی جهان تنها از راه رقیق سا زی قدرت شرکت ها در اقتصاد امکان پذیر است و نه از طریق قدرت دادن به آن ها. این بخشی از آثار معکوس تئوری اقتصاد مدور است.

به گزارش ایسکانیوز ،تئوری اقتصاد مدور که در فنلاند در حال توسعه است تا کنون نظر 1500 سیاست گذار و متخصص را به خود جلب کرده است که نشان دهنده اوج گیری این تئوری در جهان است. تعجبی نیست که تئوری اقتصاد مدور که به دنبال ایجاد حلقه بسته تولید و مصرف برای مدت طولانی است، بعنوان یک راه حل عملی برد-برد مطرح بوده و تبدیل به یک راه حل زیست محیطی جادویی شود.
پشتیبانان این تئوری اظهار دارند که این تئوری منجر به کاهش شدت تغییر اقلیم، اتمام موجودی منابع و تولید ضایعات و همچنین اشتغال زایی و رشد اقتصادی می شود. کسب و کارهای بزرگ در این اقتصاد می توانند به رشد خود ادامه داده و از فرصت های جدید و بازار در حال توسعه استفاده کنند. اما این تصور، این حقیقت را نفی می کند که روی یک کره محدود نمی توان رشد اقتصادی نامحدود داشت.
یکی از اصول اولیه اقتصاد مدور بسته شدن حلقه محصول و در نتیجه جلوگیری از تولید اولیه است. زیرا با قابل بازیافت شدن مواد دیگر نیازی به تولید آن ها نیست. اما پژوهشی که اخیراً در مجله اکولوژی صنعت به چاپ رسیده است این نتیجه ارائه شد که اقتصاد مدور در حقیقت می تواند تولید کل را افزایش دهد. این امر نشان می دهد که اقتصاد مدور نیز از همان عقب نشینی به استراتژی های بازده انرژی رنج می برد.
این همانند آن است که افزایش بازده تولید انرژی از ذغالسنگ منجر به کاهش قیمت آن و در نتیجه افزایش تقاضای آن شود، زیرا استفاده از مواد با بازدهی بالا منجر به کاهش قیمت ماده اولیه و در نتیجه افزایش میل مصرف کننده به آن می شود. اقتصاد مدور از طرف دیگر به نفع شرکت ها عمل می کند زیرا تمامی اقلام مورد نیاز مردم باید توسط شرکت ها تأمین شود، اما در این صورت شرکت ها به غول های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهند شد که منجر به افزایش وابستگی مردم و افزایش نابرابری می شود.
توسعه اقتصاد مدور باید به شهروندان سپرده شود و نه شرکت ها. بنابراین جامعه اندیشمند می تواند به مدیریت آن بپردازد. همچنین باید قبول کرد که مشکلات پیچیده با راه حل های آسان قابل حل نیست. بحران های زیست محیطی ما با بحران هایی چون نابرابری، مهاجرت و دموکراسی در هم تنیده شده است. بنابراین، نمی توان بحران های زیست محیطی را بعنوان یک مقوله مجزا بررسی کرد. افزایش قدرت بازیافت و استفاده دوباره از مواد یک ضرورت زیست محیطی است اما راه حل نهایی تلقی نمی شود.
برای رشد واقعی جهان باید اقتصاد مدور بخشی از تلاش های بزرگ ما در مقابله با رشد اقتصادی، اسراف و ساختار قدرت های غیر دموکراسی باشد. این اقتصاد باید به نیازهای تمامی مردم پاسخ دهد نه اینکه تنها پاسخگوی مصرف بی رویه برخی باشد. این اقتصاد باید مبتنی بر اصل همکاری باشد، نه اینکه توسط تعداد کوچکی از شرکت های بزرگ اداره شود.
یک اقتصاد به دور از فشارهای رشد اقتصادی سریع می تواند به دوام خود ادامه دهد و لیاقت استفاده از منابع را داشته باشد. امروزه تشکیل اقتصاد محلی و تعاونی منجر خواهد شد تا مدل های تولید و مصرف شکوفا شوند و در نتیجه امر منجر به کاهش سرعت رشد و افزایش پایداری اقتصادی خواهد شد.
بنابراین اقتصاد مدور تنها زمانی می تواند یک راه حل محسوب شود که تمامی این جوانب در آن گنجانده شود.

705

کد خبر: 875656

وب گردی

وب گردی