اخلاق در دستور کار مدارس نیست‌/ 3 هزار میلیارد تومان صرف کتب کمک‌آموزشی می شود

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً اخلاق در دستور کار مدارس نیست‌، گفت: به جای اینکه 3 هزار میلیارد تومان صرف کتب کمک‌آموزشی شود، والدین اخلاق و سلامت دانش‌آموزان را مطالبه کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمد حسنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، اظهار داشت: نظام آموزشی نمی‌تواند در این خصوص بی‌طرف باشد؛ اگر چه تمام مسئولیت در این خصوص بر عهده آموزش و پرورش نبوده و وضعیت اخلاقی جامعه ما رو به بهبودی نیست.

وی ادامه داد: بر اساس آمار چه به صورت پژوهشی و چه به صورت تحلیلی، چشم‌انداز خوبی از لحاظ اخلاقی در جامعه وجود ندارد؛ ضمن اینکه آموزش و پرورش صرف نظر از وجود آمار دقیق و داشتن و یا نداشتن آمار، باید به دنبال راهکار در این خصوص باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: در این خصوص دو واکنش قابل طرح است؛ یک واکنش «در زمان»‌ و دیگری «بر زمان»‌ است؛ واکنش در زمان یعنی اینکه مدارس را در این خصوص آماده کنیم و بدانیم اگر خودکشی، انحراف جنسی و دیگر مسائل مرتبط با آن در مدارس ورود پیدا کرد، مسئولان مدارس چه واکنشی مقابل آن داشته باشند که قطعاً‌ واکنش مورد نظر، اصلاحی است.

حسنی افزود: در خصوص آسیب‌های نوپدید مانند فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی باید فکر کنیم که چه مشکلاتی داریم؛ برای نمونه آوردن درس «تفکر و سواد رسانه‌ای» در نظام آموزشی به عنوان یک برخورد در زمان است.

وی اضافه کرد: در واکنش «بر زمان» باید نظام آموزش و پرورش را از مسیری که در حال حاضر حرکت می‌کند برگردانیم و راهبرد در نظام آموزش و پرورش باید عوض شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ابراز داشت‌ در حال حاضر در مدارس یکسری آموزش‌ها را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند و آنها را برای آزمون‌های مختلف و کنکور آماده می‌کنیم و هنوز هم والدین ما در این خصوص مطالباتی دارند و باید پرسید که آیا نگرانی والدین بیشتر مسائل اخلاقی است یا کتاب‌های کمک‌آموزشی و آماده‌سازی برای آزمون‌ها و کنکور؛ ضمن اینکه باید بدانیم نگاه فعلی، نگاه نادرستی است که هم در بین معلمان و هم در جامعه آشکار است.

حسنی متذکر شد: در اسناد بالادستی و سند تحول در این خصوص تأکید شده است اما باید بدانیم تا کنون در این مسیر ریل‌گذاری سنتی انجام شده که باید چرخشی در آن ایجاد کنیم و اگر این چرخش‌ها را دنبال کنیم، در درازمدت نظام آموزش و پرورش ما به شکلی خواهد شد که به جای آموزش و صرفاً آماده شدن دانش‌آموز برای کنکور و آزمون‌ها، دانش‌آموزان در مدارس زندگی صحیح را تجربه می‌کنند.

وی متذکر شد: باید دانش‌آموز را طوری آماده کنیم که قدرت «نه» گفتن را به کارهای پرخطر داشته باشد و تأثیرات در این خصوص باید عمیق‌تر باشد. اینکه نهاد آموزشی را باید به نهاد فرهنگ‌ساز تبدیل کنیم باید مورد توجه قرار گیرد، اما در حال حاضر اخلاق تقریباً در دستور کار مدارس نیست.

حسنی با اشاره به گردش مالی زیاد کتاب‌های کمک‌آموزشی، خاطرنشان کرد: گردش مالی که بخش خصوصی در خصوص انتشار کتب کمک‌آموزشی و کلاس‌های آمادگی کنکور دارد، میلیاردها تومان است و خانواده و جامعه در این خصوص هزینه می‌کند، اما اگر این مخارج صرف پیشگیری و مناسب‌سازی فضای مدرسه شود، بسیار مطلوب‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: به جای اینکه 3 هزار میلیارد تومان صرف کتب کمک‌آموزشی کنیم و به جای اینکه والدین نمره فرزندان خود را مطالبه کنند، باید اخلاق و سلامت را طلب کنند که اگر این محقق شود، قطعاً موفق می‌شویم؛ ضمن اینکه باید مشارکت همه نهادها را در این خصوص داشته باشیم.
706

کد خبر: 875774

وب گردی

وب گردی