آماده پاسخگویی درباره مرزهای شمالی هستیم/ سطح روابط دو کشور مطلوب نیست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن با اشاره به اینکه روابط ایران و اردن در سطح مطلوبی نیست، گفت: نقاط اشتراک این دو کشور بیش‌تر از نقاط اختلاف آنان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری عمون، مجتبی فردوسی‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: متاسفانه روابط ما با اردن در سطح مطلوبی نیست و بعد از بحرانی که میان ایران و عربستان اتفاق افتاد و سفارت‌های دو کشور بسته شد، اردن سفیر خود در تهران را فراخواند اما ایران اقدام متقابلی انجام نداد.

وی افزود: درست است که میان ایران و اردن اختلافاتی وجود دارد اما نقاط اشتراک این دو کشور بیش‌تر از نقاط اختلاف آنان است.

فردوسی‌پور در ادامه گفت: ما اختلافات دو کشور به خصوص در زمینه سیاست خارجی را انکار نمی‌کنیم اما باید این مساله را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهیم و حتی اگر روابط سیاسی ما در سطح مطلوبی نباشد، روابط اقتصادی‌مان را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: اگر طرف اردنی سوالی در رابطه با مرزهای شمالی دارد، ما آماده پاسخگویی هستیم.

سفیر کشورمان در رابطه با حضور نیروهای شیعه در مرزهای شمالی گفت: ما از طرح ایجاد راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه حمایت کردیم و زمانی که توافق سه جانبه میان اردن، آمریکا و روسیه در مورد مرزهای جنوبی سوریه ایجاد شد، نیز از آن حمایت کردیم، زیرا این توافق جزئی از برنامه "آستانه" بود و تا زمانی که ایران جزئی از نشست آستانه است و از توافق‌های آن حمایت و به طرح‌های آن احترام می‌گذارد، چگونه می‌تواند تهدیدی در مرزها باشد؟

وی در رابطه با حضور ایران در عراق و سوریه گفت: حضور ایران در عراق قانونی است و زمانی که نیروهای ایرانی برای مبارزه با تروریسم وارد خاک عراق شد، دولت قانونی عراق اجازه را به آنها داده بود. در سوریه دولت قانونی آن کشور اجازه داد تا مستشاران ایرانی به کمک ارتش سوریه بروند و حضور ما در هر دو کشور قانونی است.

این دیپلمات ایرانی افزود: این امر ادعاهای مربوط به اشغال سرزمین‌ها یا پایتخت‌های عربی از سوی ایران یا دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی را نفی می‌کند.

سفیر کشورمان در امان در پایان گفت: اموری که گفتیم دخالت محسوب نمی‌شوند و مفهوم دخالت باید مشخص شود، اما سوال اینجاست که مجبور کردن سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به استعفا از سوی عربستان در یک سفر پروتکلی دخالت محسوب نمی‌شود؟

منبع: ایسنا

کد خبر: 875979

وب گردی

وب گردی