مستند «آب سوخته» وضعیت تالاب هورالعظیم را روایت می کند

کارگردان مستند «آب سوخته» می‌گوید این اثر به وضعیت تالاب هورالعظیم می‌پردازد و خطر خشک شدن این منطقه را گوشزد می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت، مرتضی مطوری کارگردان مستند کوتاه «آب سوخته» که در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: این مستند در مورد هورالعظیم یا هورالهویزه است که جایگاه بین‌المللی دارد و مساحت زیادی را بین ۲ کشور ایران و عراق در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه دو سوم این هور در خاک عراق و یک سوم آن در خاک ایران است، ادامه داد: متاسفانه به دلیل سدهایی که در مسیر کرخه وجود دارد و حضور شرکت نفت و فعالیت های آن در این منطقه دو سوم از یک سوم سهم ایران از هور العظیم خشک شده و تنها یک سوم آن قابل استفاده است و وضعیت هور روز به روز بدتر می شود و تبدیل به یکی از کانون های ریزگرد در منطقه شده است.

این مستندساز با اشاره به اینکه هور در گذشته مانع بزرگی در ورود ریزگردها از عراق به کشور ما بود، تاکید کرد: هور العظیم نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه شامل دامداری، صیدماهی، کوچ پرندگان و صنایع دستی در جنوب کشور دارد.

وی شیوه روایت در مستندش را اینگونه توضیح داد: تاریخچه و اهمیت هور العظیم از زبان یک هورنشین صیاد ماهی روایت می شود. سرگذشت این هور از گذشته تا امروز در مستند «آب سوخته» به تصویر کشیده شده است و در آخر به فاجعه از بین رفتن هور اشاره می شود.

مطوری با اشاره به اینکه «آب سوخته» در ۳۲ دقیقه ساخته شده است، گفت: من در جنوب کشور زندگی می کنم و معتقدم یک فیلمساز که در جنوب کشور زندگی می کند باید دغدغه های استان خود را به تصویر کشد به همین دلیل مدت ها به دنبال این بودم که به مساله ریزگردها حتی به صورت غیرمستقیم بپردازم. از طرف دیگر به محیط زیست و قوم شناسی علاقه بسیاری دارم و همین مساله سبب شد تا چنین سوژه ای را برای این پروژه انتخاب کنم.

به گفته وی، ریزگردها جزو دغدغه های اصلی فیلمسازان در جنوب کشور است.

وی تاکید کرد: ساخت مستند «آب سوخته» نزدیک به سه سال طول کشید که نزدیک به ۲ سال صرف تصویربرداری شد که دلیل آنهم مجاورت منطقه با مرز بود و به راحتی نمی توانستیم در این منطقه کار کنیم. همچنین شرایط آب و هوا نیز بسیار طاقت فرسا بود به گونه ای که ما برخی از پلان ها را در اوج گرما گرفتیم.

این مستندساز بیان کرد: تدوین این پروژه نزدیک به ۸ ماه طول کشید و تمام تلاش خود را کردم تا بتوانم مشکلاتی را که در مستند به تصویر کشیده شده است به درستی منتقل کنم.

مطوری در پایان با اشاره به موسیقی «آب سوخته» توضیح داد: موسیقی استفاده شده در این مستند، انتخابی است و سعی کرده ایم که کاملا با فضا و فرهنگ و شرایط دراماتیک فیلم هماهنگ باشد.

از جمله عوامل این پروژه سینمایی می توان به تدوین و صداگذاری: علی‌رضا حاجی پور، تصویر: سعید راضی حویزه و کاوه اقدام دوست، صدابردار: سعید عشمیدیان نژاد، تحقیق و پژوهش: مرتضی مطوری، مدیر تولید: محمد حیدری، نویسنده گرفتار متن: علی‌رضا حاجی پور، گوینده متن: سعید نگراوی، مشاور کارگردان: سعید راضی، امورفنی: امین طرفی جلالی اشاره کرد.

501

کد خبر: 876012

وب گردی

وب گردی