ارتباط مصرف شکلات با  پوسیدگی دندان در کودکان

یک دندانپزشک گفت: بچه‌ها را به نوشیدن آب بلافاصله بعد از مصرف مواد قندی تشویق کنیم. حلالیت مواد قندی در آب کمک بزرگی به کاهش تجمع مواد قندی و شروع پوسیدگی در دندان‌ها می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، علی مرسلی دندانپزشک، در خصوص ارتباط مصرف شکلات و پوسیدگی دندان‌های اطفال توضیح داد: مواد قندی و پوسیدگی‌ها بعد از وعدهٔ غذایی به بچه‌ها داده شود. این روش چند مزیت دارد. اول اینکه کودک آن‌قدر گرسنه نیست که در خوردن مادهٔ شیرین افراط کند. دوم اینکه اطمینان داریم که شکلات جای غذا را نمی‌گیرد و مواد مغذی به کودک می‌رسد. سوم هم اینکه شانس پوسیدگی را با تجمع مصرف مواد غذایی در یک‌زمان و فرصت کافی به اثر شست‌وشوی بزاق کاهش می‌دهیم.

وی افزود: بچه‌ها را به نوشیدن آب بلافاصله بعد از مصرف مواد قندی تشویق کنیم. حلالیت مواد قندی در آب کمک بزرگی به کاهش تجمع مواد قندی و شروع پوسیدگی در دندان‌ها می‌کند.

این دندانپزشک تصریح کرد: بچه‌ها را به مسواک زدن بعد از مصرف مواد غذایی، علی‌الخصوص مواد قندی تشویق کنیم. درصورتی‌که خودشان به هر دلیلی نمی‌توانند به‌تنهایی مسواک بزنند، به آن‌ها کمک کنیم و خودمان هم با مسواک زدن مرتب الگوهای خوبی برای آن‌ها باشیم.

به گفته مرسلی در میان تمام مواد شیرین و قندی، آن‌هایی که چسبندگی بیشتر دارند، بیشتر موجب پوسیدگی و آسیب به دندان‌ها هستند. شکلات‌های کاراملی که چسبناک هستند و آب‌نبات‌های سفت که مدت‌هایی زیادی در دهان می‌مانند و حل نمی‌شوند، از اصلی‌ترین عوامل پوسیدگی هستند. در عوض شکلات‌های تیره (تلخ)، کمترین ارتباط را با پوسیدگی دارند.

این جراح دندان توصیه کرد: حتماً کودک را برای معاینات چکاپ دوره‌ای نزد دندان‌پزشک ببرید. بسیاری از پوسیدگی‌ها و آسیب‌ها، بلافاصله بعد از رویش دندان شروع به ایجاد شدن می‌گیرند و در بسیاری از بچه‌ها، با درمان‌های ساده می‌توان از نیاز به درمان ریشه پیشگیری کرد.

وی افزود: درمان‌های پیشگیری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های درحال رویش مانند فیشورسیلانت توسط دندان‌پزشکان علی‌الخصوص دندان‌پزشکان متخصص اطفال قابل انجام است. فلورایدتراپی یک درمان پیشگیرانهٔ خوب است و در بیشتر مطب‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی به‌راحتی برای بیشتر اطفال قابل‌ارائه است. استفاده از دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌های حاوی فلوراید در بچه‌ها در سنین بالاتر هم از پوسیدگی می‌تواند پیشگیری کند.

مرسلی خاطر نشان کرد: اثر تجمعی قندها را در نظر داشته باشید. اگر بچهٔ شما روزی ده آب‌نبات می‌خورد و این ده عدد را در ده ساعت به‌صورت هر ساعت یک عدد می‌خورد، دندانش بسیار بیشتر از بچه‌ای که بیست آب‌نبات را در یک ساعت می‌خورد در معرض پوسیدگی است، زمان تماس مواد قندی با دندان بچه‌ها را هرقدرمی‌توانید کم کنید.

701

کد خبر: 876018

وب گردی

وب گردی