رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در انگلیس: هدف غربی ها از حضور در سوریه، تضعیف ایران است

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در انگلیس معتقد است آمریکا با قرار دادن سوریه در مرکز توجه بین‌الملل، به دنبال منزوی کردن ایران است. آنها با استفاده از تبلیغات، چهره ای منفی از بشار اسد نشان می دهند تا خود را نیروی خیر در برابر شر توجیه کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ «عمار وقاف»، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در انگلیس معتقد است غربی ها با حضور در سوریه فقط یک هدف را دنبال می کنند و آن تضعیف ایران است. چرا که با قرار گرفتن سوریه در مرکز توجه بین الملل، زمینه منزوی کردن ایران فراهم می شود و غرب ساده‌تر و سریع‌تر می‌تواند سیاست‌هایش را در قبال ایران پیش ببرد.

واقف گفت: آمریکایی ها سعی دارند حضور خود در سوریه را قانونی جلوه دهند. آنها با استفاده از تبلیغات، چهره ای منفی از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نشان می دهند تا خود را نیروی خیر در برابر شر توجیه کنند. در حقیقت این اقدام کاملا نامشروع است. این اشغال (یک کشور) است. ترکیه نیز برای حضور در سوریه دعوت نشد اما حداقل حضور نیروهای این کشور، هماهنگ شده است. آیا حضور آمریکا در سوریه به نفع مردم این کشور است؟ در واقع، آمریکایی ها از این موقعیت ممتاز به سود خود استفاده می کنند. آنها با حفظ روند نظامی به دنبال دستیابی به یک نتیجه سیاسی هستند.

این کارشناس گفت: ترکیه یک عضو بومی است و با توجه به رویکرد خود در قبال کردستان، مخالف حضور نظامی آمریکا در منطقه است؛ هرچند آمریکایی ها به دنبال بازی طولانی تری در منطقه هستند. آنها (آمریکایی ها) از هماهنگی ایران، روسیه و ترکیه خوشحال نیستند. بنابراین بدیهی است که در پیشبرد اهداف خود، پای قطر، عربستان و مصر را پیش بکشند. قرار گرفتن عربستان در برابر ایران و مقابله با ایفای نقش این کشور در عراق و سوریه، بخشی دیگر از سیاست های آمریکاست که صرفا با ایجاد آشفتگی در منطقه ممکن است. این سیاست موجب می شود آمریکایی ها ساده‌تر و سریعتر سیاست هایشان را در قبال ایران پیش ببرند. سرمایه گذاری های گسترده در سوریه نیز یکی از راهکارهای آنها برای تاثیرگذاری بر اتحاد ایران با سوریه و حزب الله است.

کد خبر: 876200

وب گردی

وب گردی