تیم داری به سبک وزارت صنعت/ صرف بودجه صنعتی کشور در فوتبال

در سال هایی که صنعتگران و تولیدکنندگان بخش خصوصی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و برای دریافت یک وام باید از موانع بسیاری رد شوند، صنایع دولتی وابسته به وزارت صنعت، در کمال آرامش بودجه صنعتی را صرف نقل و انتقال میلیاردی بازیکنان فوتبال می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در روزهای اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد دادکان را به سمت مشاور خود در امور تربیت بدنی و ورزش برگزید. این در حالی است که دادکان بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و رئیس سابق فدراسیون فوتبال و استاد گروه فیزیولوژی ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی است.

بر اساس این گزارش اگر چه ارتباط وزارت صنعت با ورزش کمی دور از ذهن به نظر می رسد و اولین واژه ای که با نام عریض و طویل وزارت صنعت معدن و تجارت در ذهن انسان شکل می گیرد، امور بازرگانی، تجارت و فعالیت های مربوط به بخش صنعت و معدن است اما موضوع وقتی جالب می شود که بخشی از بودجه صنعتی کشور صرف تیم های فوتبال و فعالیت های ورزشی می شود.

این گزارش می افزاید، اگر چه تیم داری مستقیم دستگاه های دولتی صحیح نیست اما وزارت صنعت به طور غیر مستقیم بخشی از بودجه صنایع وابسته به این وزارتخانه را به تیم های فوتبال اختصاص می دهد؛ به عنوان مثال مالک باشگاه فوتبال ذوب آهن اصفهان، کارخانه ذوب آهن اصفهان است که هر سال بودجه مشخصی از این کارخانه به این تیم اختصاص می‌یابد.

همچنین باشگاه فوتبال صنعت مس کرمان یکی از باشگاه های فوتبال ایرانی است که این باشگاه زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است. لازم به ذکر است که شرکت ملی صنایع مس ایران شرکت استخراج معدن مس ایرانی است که در زمینه اکتشاف و استخراج و بهره برداری مس همچون تولید محصولات مسی فعالیت می کند. همچنین در حال حاضر اکثریت سهام این شرکت متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که این سازمان زیر مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت است.


این گزارش می افزاید، باشگاه فوتبال سایپای تهران یکی از باشگاه های فوتبال ایران است که مالک آن شرکت خودروسازی سایپا است و این باشگاه در حقیقت بخشی از باشگاه فرهنگی و ورزشی سایپا است و نکته جالب این است که گروه خودرو سازی سایپا در کنار حمایت هایی که از طرف وزارت صنعت می شود، هر سال یک بودجه مشخصی هم به تیم فوتبال خود اختصاص می دهد .

همچنین از دیگر تیم های فوتبالی که مالک آن یکی از صنایع وابسته به وزارت صنعت است، می توان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان را نام برد که مالک این باشگاه فولاد مبارکه اصفهان است.

بر اساس این گزارش، اگرچه پرداختن به امور ورزشی و فرهنگی در یک سازمان و یا نهاد دولتی بسیار خوب و مناسب است اما در جایی که بسیاری از صنایع بخش خصوصی ما با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند و در سال های اخیر مشکلات بسیار و عدم حمایت وزارت صنعت از این تولیدکنندگان و صنعتگران منجر به تعطیلی کارخانه های بسیاری شده است، این طور که به نظر می رسد صنایع دولتی بدون توجه به مشکلات بخش صنعت با حمایت دولت به ویژه وزارت صنعت اقدام به صرف بودجه خود برای تیم های فوتبال و نقل و انتقال میلیاردی بازیکنان می کنند. البته جدا از فعالیت تیم های فوتبال تحت حمایت غیرمستقیم وزارت صنعت باید نام تعدادی دیگر از تیم های ورزشی زا نیز در حوزه‌های دیگر هم لیست کرد!


گفتنی است نباید از این نکته نیز غافل شد که هزینه تیم داری در لیگ برتر فوتبال شاید برای یک سال مبلغی به طور متوسط بیش از 40 یا 50 میلیارد تومان است و این موضوع جای بسی تامل دارد که چرا تاکنون وزارت صنعت معدن و تجارت که وظیفه اصلی آن حمایت از صنایع داخلی و هموار کردن مسیر تولیدکننده داخلی است، در طی سال های اخیر نمی توانسته تا بخشی از این هزینه هایی که صنایع دولتی وابسته به این وزارتخانه صرف تیم داری می کنند را به حل مشکلات صنعتگران بخش خصوصی اختصاص دهد؟

البته با انتخاب دادکان به عنوان مشاور وزیر، این طور که به نظر می رسد که وزیر صنعت دولت دوازدهم برنامه ویژه ای برای حمایت از تیم های وابسته به این وزارتخانه دارد، چون نرمش کارکنان وزارتخانه صنعت، نیازی به مشاور آن هم از نوع رییس سابق فدراسیون فوتبال کشور ندارد.

401

کد خبر: 876281

وب گردی

وب گردی