سوبسید دولت به مسافران ترکیه/ ثبات نرخ ارز جیب رقبا را پُر می کند

ثابت نگه داشتن اجباری نرخ ارز در کنار مشکلاتی که برای تولیدکنندگان و فعالان تجاری در سال های اخیر به وجود آورد موجب رونق گردشگری کشورهای همسایه و خروج ارز از کشور در سایه خواب غفلت مسئولان شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ اگرچه سال ها است که نرخ ارز به یک مانع بزرگ در تجارت خارجی کشور تبدیل شده است و وزرای اقتصاد هر دولت قول یکسان سازی نرخ ارز را به فعالان تجاری داده اند اما هنوز این مشکل در اقتصاد ایران باقی مانده و سال‌هاست که به درخت تنومندی تبدیل شده است که تبر هیچ وزیری توانایی بریدن تنه ی آن را ندارد.

بر اساس این گزارش می توان گفت که ساماندهی بازار ارز هنوز هم در میان مهمترین دغدغه های بخش خصوصی قرار دارد و فعالان اقتصادی معتقد هستند که عدم رشد قیمت ارز متناسب با نرخ تورم موجب افزایش قیمت در بازار ارز کشوردر کنار مشکلات دیگر شده است.

***سوبسید دولت به مسافران ترکیه

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که قیمت ارز متانسب با تورم هایی که در کشور وجود داشته هنوز واقعی نشده است.

او با انتقاد از ثابت ماندن نرخ ارز در چند سال اخیر گفت :در زمان شروع دولت یازدهم نرخ لیر ترکیه دو هزار و 500 تومان بود و اکنون این نرخ با کاهش به هزار تومان رسیده است و این در حالی است که قیمت دلار در آغاز به کار دولت یازدهم سه هزار 500 تا سه هزار و 600 تومان بود و تا دو ماه اخیر نیز به همین قیمت بود.

رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که کاهش قیمت لیر منجر به افزایش واردات از ترکیه شده است، همچنین این کاهش قیمت موجب افزایش سفر گردشگران ایرانی به این کشور شده است، به نحوی که در شش ماهه نخست سال بیش از 600 هزار ایرانی به آنتالیا سفر کرده اند.

او به این نکته نیز اشاره کرد که دولت با ثابت نگه داشتن نرخ ارز به نوعی در حال پرداخت سوبسید به ارزانی کشور ترکیه است.

***تیشه به ریشه ی اقتصاد با ثبات نرخ ارز

بر اساس این گزارش، مراکز آماری ترکیه چندی پیش در گزارش هایی اعلام کردند که در شش ماه نخست سال 2017 بیش از یک میلیون ایرانی از این کشور بازدید کردهاند که این میزان گردشگر ایرانی به ترکیه کشور ما را در فهرست چهارمین مبدا برتر گردشگر فرست ترکیه قرار داده است.

البته نباید از این نکته غافل شد که صرفه اقتصادی و بالا بودن هزینه سفرهای داخلی در مقایسه با سفر به ترکیه موجب قرار گرفتن این کشور در لیست سفرهای ایرانیان شده است. از طرف دیگر کاهش قیمت لیر منجر به ارزانی کالا در این کشور شده است و این روزها خرید از ترکیه و فروش اجناس به خصوص پوشاک ترک در مزون ها و منازل به یکی از منابع درآمد اصلی افراد تبدیل شده است.

محمدی که سالی چند بار به ترکیه سفر می کند و اجناسی را برای فروش به تهران می آورد، به خبرنگار ایسکانیوز گفت : قیمت مناسب اجناس به خصوص پوشاک در ترکیه موجب شده تا با آوردن جنس به ایران و فروش آن هم خرج سفر در آید و در کنار آن سود خوبی نصیبم می شود.

این گزارش می افزاید، این تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه، ارزهایی است که به واسطه ی این ارزانی از کشور به سمت ترکیه سرازیر می شود از طرفی کاهش قیمت لیر موجب شده که واردات از این کشور نیز صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد و همین امر منجر به کسادی بازار تولید کنندگان داخلی شده است.

حیدری که یک تولیدکننده پوشاک در کشور است به خبرنگار ایسکانیوز گفت: اگر چه تولیدات ما دارای کیفیت بالایی هستند اما بیش از 80 درصد بازار را اجناس خارجی به خصوص اجناس ترک تشکیل می دهند. او افزود همین امر موجب شده تا مصرف کننده رغبتی به خرید کالای تولید داخل نداشته باشد و از طرفی برای فروشنده فروش اجناس خارجی و ترک سود بالاتری دارد.

*** حکایت خواب غفلت مسئولان

بر اساس این گزارش، اگر چه سال ها است که فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان و صنعتگران دست به دامن دولت شده اند تا نرخ ارز را واقعی کند اما گویی پنبه ای که در گوش مسئولان فرورفته به این راحتی بیرون نخواهد آمد و مسئولان دولتی هر از گاهی در بین فعالان بخش خصوصی حضور پیدا کرده و از مزایای واقعی شدن نرخ ارز سخن می گویند. اما در سال هایی که مسئولان ما در حال وعده دادن به فعالان اقتصادی بودند چرخ بسیاری از کارخانجات از حرکت ایستاد و تولید ما به نوعی فلج شد و درکنار آن بازارهای صادراتی را به کشورهای رقیب واگذار کردیم و ایران به بهشتی برای واردکنندگان تبدیل شد.


گزارشگر: فاطمه کامرانی

401

کد خبر: 876306

وب گردی

وب گردی