نبود رگولاتوری مستقل، احجاف در حق شرکت‌های پتروشیمی/ باید بازارهای منطقه‌ای را تقویت کرد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نبود رگولاتوری مستقل موجب اجحاف به شرکت های پتروشیمی شده است به طوری که این مساله باعث شده که سرعت توسعه در صنعت پتروشیمی کند و کند تر شود.

همایون دارابی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: به صورت کلی وضعیت عرضه محصولات بسیار مطلوب است و محصولات پتروشیمی به خصوص پلی اتیلن و پلی پروپیلن به دلیل رنج مصرف گسترده مشتری بیشتری دارد. به طوری که از این محصولات استقبال خوبی صورت گرفته است.

او در رابطه با اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی و تاثیر آن در بورس کالا افزود: در مورد نرخ خوراک پتروشیمی متاسفانه ایران یکی از غیر رقابتی ترین نرخ‌های خوراک پتروشیمی را در جهان دارد. بهای گاز و خوراک مایع پتروشیمی در ایران به هیچ وجه منطقی نیست و اصولا فرصت رقابت را از شرکت های ایرانی در مقایسه با رقبای عرب و آمریکایی می گیرد.

این کارشناس بورس ادامه داد: در حال حاضر نیز به دلیل بحث تک نرخی شدن ارز فشار مضاعفی به گروهی از پتروشیمی ها به ویژه پتروشیمی های خوارک مایع وارد می شود که اصلا منطقی نیست و این شرکت ها را به قهقرا برده و بیش از پیش موجب صادرات نفتا از کشور می شود. در صورت قیمت گذاری درست این نفتای با ارزش می تواند موجب ایجاد شرکت های پتروشیمی خوراک مایع در داخل شود که متاسفانه الان مسئولان وزارت نفت به اشتباه اعتقادی به آن ندارند و توسعه در این بخش متوقف شده است.

دارابی تاکید کرد: در مورد آینده محصولات پتروشیمی خوش بین نیستم ما به شدت از رقبا منطقه ای و بین المللی در حال عقب افتادن هستیم.

او خاطرنشان کرد: نبود رگولاتوری مستقل موجب اجحاف به شرکت های پتروشیمی شده است به طوری که این مساله باعث شده که سرعت توسعه در صنعت پتروشیمی کند و کند تر شود. همچنین اگر در کنار مسائل فوق مشکلات بانکی و شرایط بین المللی در دسترسی به تکنولوژی را اضافه کنیم مشخص می شود که چه میزان شرایط برای شرکت های ایرانی سخت بوده و آینده توسعه این صنعت تا چه حد تیره است.

402

کد خبر: 876458

وب گردی

وب گردی