درآمدی بر درآمدهای نجومی نمایشگاه خودرو تهران/ خوش‌رقصی برگزارکنندگان برای چینی‌ها

تا ساعاتی دیگر دومین گردهمایی بزرگ خودرویی‌ها در شهر آفتاب تهران با حضور عموم بازدیدکنندگان برگزار می‌شود. نمایشگاهی با آورده فراوان برای برگزارکنندگانش و همینطور دستان خالی برای شرکت‌کنندگانش.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جشنواره چشم و هم‌چشمی خودروییها این‌بار درب‌های خود را در آذرماه به روی مخاطبین تشنه باز می‌کند. نمایشی پر زرق و برق از خودروهای هیجان‌انگیز که اغلب جلوه‌های بصری چشم‌گیر هستند تا پروژه‌های واقعی.

نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در حالی آغاز به کار می‌کند که ثبت سفارش بسته و عملاً واردات خودرو به محاق رفته است. با این حال بسیاری چشم امید به آینده دارند. البته شاید این نمایشگاه چندان هم بین‌المللی نباشد، در واقع گردهمایی خودروسازان چینی است که چند شرکت دیگر دور آن را گرفته‌اند.

کارمانیا یکی از به‌اصطلاح خودروسازان ایرانی، BYD‌ ناب چینی را می‌آورد. شرکت سیف خودرو که تا پیش از این خود را نماینده سوبارو ژاپن می‌دانست حالا به سیم آخر زده و با دو برند چینی Hawtai و BisAuto به بازی برگشته است. مدیران خودرو هم محصولات چینی ساخت خودش را با برند MVM رونمایی می‌کند و هم‌اینکه شرکت مادر یعنی Chery برای خودش محصولات مستقلی را می‌آورد.

پس از ماه‌ها کش و قوس سرانجام ماموت توانست با فولکس به توافق برسد، البته نه بر سر تولید بلکه برای واردات! پس شاید این‌بار در کنار غرفه بزرگ اسکانیای آن‌ها، شاسی‌بلند تیگوان و سواری پاسات را ببینیم.

گروه بهمن که سابقه درخشان همکاری با مزدا را در کارنامه دارد، به ناچار باید با FAW بازار را برای خودش حفظ کند. سایپا غول نارنجی‌پوش جاده مخصوص با برند چینی Changan می‌آید. البته شنیده شده که چانگان به‌صورت مستقل حضور می‌یابد. این داستان درست برای ایران‌خودرو و هایمای چینی نیز صدق می‌کند؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود غرفه طرف ایرانی و طرف چینی با هم تفاوت دارد.

شرکت بحران‌زده دیار خودرو هم‌چنان روی BAIC‌ پافشاری می‌کند. در مقابل عظیم خودرویی‌ها که هم‌چنان موجی از انتقادات و اعتراضات را نسبت به بحث لیزینگ و پیش‌فروش سنوات قبل پیش روی خود می‌بینند، حالا با ادعای خودروسازی سراغ برند فوتون رفته‌اند.

برلیانس که سال گذشته به‌صورت مستقل آمده بود، امسال نیز حضور خواهد داشت. البته سایه پارس‌خودرو و سایپا هم‌چنان روی این برند چینی سنگینی می‌کند. در این میان حضور برند تایوانی-چینی لوکسژن هم برای خودش عالمی دارد.

این هنر شرکت ایده تجارت هرمس است. یعنی همان مجری و برگزارکننده نمایشگاه که در همکاری نزدیک با شهرداری تهران یک دوجین چینی‌ را کنار هم آورده و نام بین‌المللی را روی آن نهاده است. با در نظر گرفتن مجموعه‌سازها و قطعه‌سازها، شاید تعداد شرکت‌هایی که امسال در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند چیزی حدود 200 شرکت باشد. قیمت میانگین هر متر از غرفه در فضای سرپوشیده چیزی حدود 200 هزار تومان است. البته فضای غرفه‌ها نیز کمتر از 30 متر نمی‌تواند باشد. در فضای باز این عدد به 150 هزار تومان می‌رسد. این داستان برای شرکت‌های خارجی متفاوت است. قیمت میانگین هر متر مربع برای خارجی‌ها 180 یورو (چیزی حدود 900 هزار تومان)‌ و حداقل فضایی 50 متری است. اکنون تنها کافیست شرکت‌کننده‌ها را ضرب در فضای نمایشگاه ضرب در قیمت میانگین هر غرفه کنید تا به رقمی کهکشانی برسید. این دستمزد برگزارکننده‌ای است که برای صنعت خودروسازی ملی کشور زحمت فراوانی می‌کشد.



403

کد خبر: 876519

وب گردی

وب گردی