آموزش‌های مهارتی گام نخست در کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی است

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش از ثبت‌نام حدود 340 هزار هنرجو در سال جاری در شاخه‌های کارودانش و فنی و حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، سید مصطفی آذرکیش صبح امروز در گردهمایی مدیران و معاونین هنرستان‌های خراسان‌جنوبی اظهار داشت: آموزش‌های مهارتی گام نخست در کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی است.

وی، آموزش‌های مهارتی را محور اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: در سالی که به‌ عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده، لازم است به این موضوع به طور ویژه پرداخته شود.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جاری تاکنون حدود 340 هزار هنرجو در شاخه‌های کارودانش و فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: از این تعداد 21 درصد در شاخه کارودانش و 16 درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند.

سال طلایی در جذب هنرجو

آذرکیش با اشاره به افزایش تعداد هنرجویان هنرستان‌ها به ویژه کارودانش در تمامی استان‌های کشور گفت: امسال سال طلایی در جذب هنرجو بوده که باید قدر این فرصت را بدانیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر توسعه آموزش‌های مهارتی تأکید داشته‌اند، افزود: رئیس جمهور نیز نخستین اولویتی را که باید وزارت آموزش و پرورش به طور اختصاصی و تخصصی به آن توجه بیشتری کند را مهارت‌آموزی برای راهیابی دانش‌آموزان به بازار کار برشمرده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای مهارت‌آموزی در سطح کشور اجماعی در حال شکل‌گیری است، اضافه کرد: همه نگاه‌ها به سمت مهارت‌آموزی جلب شده است.

در خراسان‌جنوبی 24 درصد دانش‌آموزان در شاخه‌های کارودانش و 18 درصد در فنی و حرفه‌ای جذب شده‌اند

آذرکیش از افزایش 50 هزار نفری جذب دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش خبر داد و یادآور شد: در خراسان‌جنوبی نیز جذب 24 درصد دانش‌آموزان در شاخه‌های کارودانش و 18 درصد در شاخه فنی و حرفه‌ای نشان از اراده استان برای توسعه است.

وی ادامه داد: خراسان‌جنوبی در توسعه کمی و کیفی شاخه‌های فنی و کارودانش جزء استان‌های برتر و مطرح کشور است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش به برنامه تعالی که یکی از برنامه‌های ملی است، اشاره کرد و افزود: تغییر نگرش بیت اصلی این برنامه بوده و باید مدیریت آموزش تبدیل به رهبری آموزش شود.

آذرکیش با بیان اینکه براساس برنامه تعالی در هنرستان‌ها باید با حداقل امکانات بیشترین بهره را برد، اضافه کرد: اگر بتوانیم تفکر مقدس کار کردن را به دانش‌آموزان منتقل سازیم نتایج مثبتی در آینده ایجاد می‌شود.

3 ساله شدن هنرستان‌ها یک سوم فضا، تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری می‌طلبد

وی به سه ساله شدن هنرستان‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این امر به یک سوم بیشتر فضا، تجهیزات و نیروی انسانی در هنرستان‌ها نیاز داریم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تربیت و تقویت نیروی استاد کار در هنرستان‌ها برای سال آینده در دستور کار آموزش و پرورش است.

آذرکیش به کمبود فضای آموزشی و کارگاهی در هنرستان‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا با سازمان نوسازی مدارس نامه‌نگاری شده تا توجه به هنرستان‌ها در ساخت‌های جدید در اولویت این سازمان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از کسری اعتبارات متأثر از کسری اعتبارات مجموع دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش است، تأکید کرد: در بحث اعتبارات برون‌سپاری ردیف مستقل اعتباری در بودجه امسال دیده شده و در حال پیگیری برای پرداخت آن هستیم.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین امسال حدود 52 میلیارد تومان مربوط به تجهیزات و 59 میلیارد تومان در بحث اعتبارت برون‌سپاری در نظر گرفته شده است.

آذرکیش با اشاره به انعطاف‌پذیر بودن شاخه کارودانش افزود: انعطاف‌پذیری یکی از مزیت‌های ممتاز این شاخه آموزشی محسوب می‌شود.

وی به راهبردهای اصلی برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: کیفیت‌بخشی، ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، مدرسه‌محوری و توسعه مشارکت از جمله این موارد است.

این مسؤول با بیان اینکه پروژه مهر نماد مدیریت است، تأکید کرد: پروژه مهر تبدیل به گفتمان اجتماعی در کشور شده است.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کارودانش وزارت آموزش و پرورش، یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش در بخش هنرستان‌ها را اجرای نظام آراستگی دانست و خاطرنشان کرد: در این نظام به دنبال استفاده حداکثری از منابع موجود هستیم.
706

کد خبر: 876646

وب گردی

وب گردی