همایش راهبردهای توسعه پایدار مناطق کلان شهری در واحد یادگار امام خمینی (ره) برگزار شد

سومین همایش ملی چالش ها و راهبردهای صیانت و توسعه پایدار حریم مناطق کلان شهری با تاکید بر حریم پایتخت در واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برگزار شد.

بهد گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام (ره) شهرری در این همایش با بیان اینکه شهر حریم دارد و اگر آسیب ببیند به موجودیت، پایه و اساس آن آسیب وارد شده است، گفت: نوگرایان حریم را یک خط معین در اطراف شهر و برخی دیگر به صورت کمربند سبز می دانند اما فارغ از هر گونه نظریه، حریم محدوده و مرز است و باید فضایی برای پوشش سبز در شهر و اطراف آن پدید آورد.

دکتر قاضی مغربی با اشاره به توسعه تهران به عنوان یک کلان شهر و پایتخت جمهوری اسلامی ایران افزود: به دلیل عدم آمایش منطقی برای توسعه در اطراف شهر با چالش ها و معضلاتی روبرویم که این موضوع باعث برهم خوردن حریم شهر استان تهران می شود.

این مقام دانشگاهی، منشا مشکلات و مسائل اجتماعی را زمین خواری، ساخت و سازهای غیر مجاز، آلودگی زیست محیطی، مهاجرت و سکونت های غیر رسمی در اطراف کلان شهرها بیان کرد و افزود: زمانی که تنوع پوشش گیاهی از بین رود، تنوع زیستی کاهش می یابد، بنابراین هیچگاه نباید قانون یک منطقه از بین رود.

وی برای حل معضل حریم مناطق کلانشهری گفت: هر شهروند و مسوولی حفظ حریم را باید وظیفه خود بداند، برای حفاظت از آن تعاملات منطقی لازم است و در این زمینه تصمیمات صحیح اتخاذ و با بازدید های مستمر، برگزاری تورهای حریم شناسی در تصریح قوانین گام موثری برداریم.

رئیس واحد یادگار امام (ره) شهرری با بیان این مطلب که پروژه های مطالعاتی، پژوهشی، کاربرد سیستم انتقال هوشمند، طرح راهبردی حریم تهران اجرایی شده اما دارای نقص های در زمینه فناوری اطلاعات است گفت: با ارتباط مستمر بین جامعه و دانشگاه می توان این معضلات را مرتفع کرد.

دکتر قاضی مغربی در پایان سخنان خود افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری اعلام آمادگی می کند تا با مراکز آمایش سرزمین همکاری و استادان و دانشجویان خود را برای انجام پروژه های تحقیقاتی به این مراکز اعزام کند.

در ادامه این همایش دکتر پروانه زیویار استادیار گروه جغرافیا واحد یادگار امام (ره) شهرری و دبیر اجرایی این همایش ملی با اشاره به مسئله حریم استان تهران که باید به آن اهمیت بسیاری داده شود، گفت: هدف از برگزاری این همایش یافتن پاسخی به منظور برطرف کردن چالش های حریم کلان شهرهاست که نتیجه آن سبب مدیریت یکپارچه در سطح حریم است که با همراهی و مشارکت همگانی امکان پذیر است.

سومین همایش ملی چالش ها و راهبردهای صیانت و توسعه پایدار حریم مناطق کلان شهری با تاکید بر حریم پایتخت با حضور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و دبیر علمی همایش، دکتر حسین خانلری مدیر کل حریم معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، دکتر محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران، دکتر مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، دکتر رضا پور زاهد استاد پیشکسوت علم جغرافیا، دکتر سعید قاضی مغربی رئیس واحد یادگار امام (ره) شهرری، اعضای هیات رئیسه و جمعی از استادان و دانشجویان در سالن خوارزمی دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد.

کد خبر: 876667

وب گردی

وب گردی