بیانیه آمریکا  درباره مذاکرات ژنو

آمریکا روز یکشنبه(5آذر) طی بیانیه ای از عربستان برای میزبانی اجلاس معارضان سوری تمجید و از سوریه خواست تا بر اساس قطعنامه سازمان ملل وارد این مذاکرات شود.

به گزارش ایسکانیو، وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تمجید از عربستان سعودی برای میزبان اجلاس معارضان سوری اعلام کرد: به طور خاص از رژیم سوریه می خواهیم که اکنون براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد، وارد مذاکرات اساسی در ژنو شود.
وزارت امور خارجه آمریکا در پایگاه اینترنتی خود درباره برگزاری کنفرانس معارضان سوری در ریاض بیانیه ای صادر کرد.
در این بیانیه به قلم هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ بیست و ششم نوامبر، آمده است: آمریکا پایان موفقیت آمیز کنفرانس ریاض2 با حضور مخالفان سوری و کار این کنفرانس برای کنار هم قرار دادن طیف های مختلفی از گروهها به منظور تشکیل یک هیات متحد را زیر نظر دارد، یعنی هیاتی که بتواند در دور بعدی گفتگوهای ژنو با حمایت سازمان ملل متحد، وارد مذاکرات اساسی شود.
آمریکا از نقش عربستان سعودی به عنوان سازمان دهنده ی کنفرانس مخالفان سوری در ریاض تمجید می کند. ما به کمیته جدید مذاکراتی و جناب نصر حریری هماهنگ کننده کل آن تبریک می گوئیم درحالیکه آنها خود را برای شروع بحث ها و گفتگوهایی آماده می کنند که می تواند در نهایت منجر به یک راه حل سیاسی برای این مناقشه شود.
روندی که بتواند به این راه حل(سیاسی) دست یابد باید دربرگیرنده اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله اصلاح قانون اساسی و انتخابات آزاد و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل و در بالاترین حد معیارهای بین المللی شفافیت باشد که همه سوری ها از جمله اعضای آوارگان سوری واجد شرایط در آن شرکت کنند.
در بخش دیگری از بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا درباره کنفرانس ریاض آمده است: درحالیکه روند ژنو به سمت اصلاح قانون اساسی و انتخابات تحت نظارت سازمان ملل متحد، مورد حمایت قرار می گیرد، این روند همچنین باید دربرگیرنده گسترده ترین طیف از شهروندان سوری باشد یعنی شامل همه گروههایی که در میدان سوریه نماینده و نفوذ دارند و به سوریه جدیدی که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تشریح شده است، متعهد هستند.
ایجاد یک هیات متحد برای این دور از گفتگوهای ژنو تحت رهبری سازمان ملل، گامی مثبت در این مسیر است. ما امیدواریم که همه طرف های گفتگوهای ژنو جدیت و انعطاف پذیری را برای یافتن راه حلی نشان دهند که بتواند به این مناقشه و مصائب مردم سوریه خاتمه دهد.
ما به طور خاص از رژیم سوریه می خواهیم که اکنون براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد، وارد مذاکرات اساسی در ژنو شود.

کد خبر: 876756

وب گردی

وب گردی