حال و هوای قم در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)

شهر مقدس قم همزمان با هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، سیاهپوش و سراسر حزن و ماتم است.

به گزارش ایسکانیوز زائران و مجاوران از شب گذشته در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با شرکت در برنامه های سوگواری به عزاداری مشغول هستند.
امروز حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه(س) میزبان دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام خویش را به این مکان مقدس رسانده اند تا با قرائت زیارت نامه و دعاها، غبار از دل و جان بزدایند.
زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) در ورودی حرم حضرت معصومه(س) دست بر روی سینه گذاشته و این غم جانکاه را به ساحت ملکوتی بانوی آب و آیینه تسلیت می گویند و این گونه ارادت خویش به خاندان کرامت و امامت را به نمایش می گذارند.
صحن های مختلف حرم مطهر این بانو، مملو از عزادارانی است که با اجتماع در این مضجع شریف از برنامه های سوگواری و سخنرانی در خصوص زندگانی پیشوای یازدهم شیعیان بهره مند می شوند.
دسته های عزاداری، هیات های سینه زنی و زنجیر زنی همسو با آیین پیاده روی مراجع تقلید و علما از خیابان های منتهی به حرم مطهر خویش را به حرم این بانو رسانده اند تا در غم شهادت این امام بزرگوار شریک باشند.
همچنین دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) به همراه قشرهای مختلف مردم با برگزاری مراسم ویژه مرثیه و نوحه سرایی از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حرکت کردند.
عزاداران غیرایرانی مقیم در قم نیز به همراه خانواده های خود آیین های سوگواری سنتی و محلی را برگزار کرده اند.
مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه عاشقان و منتظران در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار حضرت صاحب الزمان(عج) غرق در عزا شده و از قشرهای مختلف مردم با اجرای برنامه های سخنرانی، نوحه سرایی و مرثیه سرایی میزبانی می کند.
مجالس مختلف سوگواری در بقاع متبرک امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید و علما در حال برگزاری است.
مردم در بخش های پنجگانه استان قم از جمله سلفچگان، مرکزی، کهک، جعفریه و دستجرد نیز در حسینه ها، مساجد و سایر اماکن گردهم آمده و سوگواری می کنند.
امام حسن عسکری(ع) در سال 232 هجری قمری در خانه امام هادی(ع) دهمین پیشوای شیعیان و بانو حدیثه در شهر مدینه دیده متولد شد. کنیه این امام همام «ابومحمد» و دارای القابی مانند هادی، خالص، زکی، سراج، تقی و عسکری بود و از آنجایی که امام را در محله عسکر که محل سکونت سپاهیان ترک عباسی بود، زندانی کردند به آن حضرت، عسکری نیز می گویند.
این امام بزرگوار در عـلم، زهـد و ساده زیستی، سخاوت، عدالت، کمال عقل، عصمت، شجاعت، کرم، پرورش نیروی تفکر و تعقل در افراد، تاکید بر اصل قرآنی تقیه، تبیین جایگاه آل محمد(ع) در جامعه، پاسخ به پرسش ها و شبهات روز و تمام ویژگی های اخلاقی و اجتماعی سـرآمـد هـمه اهل زمان خود بود.
امام یازدهم شیعیان به مدت حدود 6 سال در عصر حکومت خلفای عباسی امامت کرد که در این فضای خفقان و استبداد، همواره با تدبیر و درایت در برابر حاکمان ظالم عباسی، ایستادگی می کرد این در حالی است که ظالمان برای جلوگیری از ارتباط شیعیانان با این امام بزرگوار، ایشان را به مدت سه سال زندانی کردند.
امام حسن عسکری(ع) دارای یگانه فرزندی به نام حضرت حجت بن الحسن امام زمان (ع) بود از این رو از فرصت موجود استفاده کرده و برای این که مردم را با آخرین منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) آشنا سازد، اقدام های خود را توسط نمایندگان انجام می‏ داد و کمتر به صورت شخصی با افراد تماس می‏ گرفت.
تاریخ گواهی می دهد؛ پیامبر اسلام(ص) و امامان پیشین به تدریج افکار عمومی را برای پذیرش صاحب الزمان(عج) آخرین نسل از سلسه امامت و ولایت آگاه می ساختند که این امر در عصر امام عسکری(ع) شدت یافت زیرا امام از یک طرف، با وجود تاکید بر تولد حضرت مهدی(ع) او را تنها به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان می ‏داد و از طرف دیگر تماس مستقیم با شیعیان را محدود می کرد تا با این روش، آنان را برای تحمل اوضاع، شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با پیشوای دوازدهم شیعیان آمده سازد.
سرانجام امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری با زهر معتمد عباسی به شهادت رسید و مزار مطهر این امام همام در سامرا کنار مرقد مطهر پدرش امام هادی(ع) است.

کد خبر: 876808

وب گردی

وب گردی