اوپک باید در بازار نفت توازن را برقرار کند

اوپک باید مراقب باشد تا بیش از حد شکاف بین عرضه و تقاضا را در بازار نفت کاهش ندهد، زیرا در این صورت با افزایش بیشتر قیمت ها موجب کند شدن رشد تقاضا و احیای تولید نفت شیل خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، در واکنش به افزایش قیمت جهانی نفت و بهبود چشم انداز بازار برای سال 2018، تولید کنندگان نفت شیل آمریکا شروع به افزایش تعداد سکوهای حفاری خود کرده اند.

تجربه نشان می دهد که تغییر در تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا با تاخیری 16 تا 20 هفته ای از تغییرات در قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت تبعیت می کند.

تعداد سکوهای حفاری نفت فعال در اواسط ماه اوت به اوج خود رسید و بعد در طی ماه های سپتامبر و اکتبر رو به کاهش گذاشت که واکنشی به افزایش و کاهش های رخ داده در فاصله ماه های فوریه و اواسط ژوئن بود.

اما قیمت نفت وسط تگزاس اینترمدییت آمریکا در حدود 21 ژوئن به کف خود رسید و بعد از آن در بازه زمانی 22 هفته ای روندی افزایشی را طی کرده است. بنابراین انتظار می رفت که تعداد سکوهای حفاری نفتی شروع به افزایش کند.

بر اساس گزارش موسسه بیکر هاگز، درست به موقع، تعداد سکوهای حفاری نفتی از رقم پایین 729 سکو در روز سوم نوامبر به 747 سکو در روز 22 نوامبر افزایش یافت.

شرکت های حفاری آمریکایی در واکنش به افزایش قابل توجه قیمت نفت که موجب بهبود سوددهی آنها در کوتاه مدت شده و همچنین بهبود چشم انداز وضعیت بازار برای سال آینده، در حال اضافه کردن تعداد سکوها هستند.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در معاملات آتی کوتاه مدت نسبت به اواخر ماه ژوئن بیش از 16 دلار در هر بشکه یعنی حدود 40 درصد رشد داشته است. هم اکنون قیمت نفت خام آمریکا در معاملات آتی کوتاه مدت به بالاترین رقم در طی حدود 31 ماه گذشته رسیده است.

به راه افتادن مجدد موج افزایش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا نشان دهنده اهمیت توازن ظریفی است این هفته عربستان، روسیه و دیگر تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک باید در نشست وین آن را برقرار کنند.

با توجه به رشد قوی تقاضا برای مصرف نفت، در سال 2018 فضا هم برای تولید کنندگان شیل و هم اعضای اوپک برای افزایش تولید وجود خواهد داشت. اما اوپک باید مراقب باشد تا بیش از حد شکاف بین عرضه و تقاضا را کاهش ندهد، زیرا در این صورت با افزایش بیشتر قیمت ها موجب کند شدن رشد تقاضا و احیای تولید نفت شیل خواهد شد و هدف برقراری توازن مجدد در بازار بار دیگر به تاخیر خواهد افتاد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 876946

وب گردی

وب گردی