عملکرد خیلی ضعیف ستاد بحران در زلزله کرمانشاه/ متولی مسکن مهر، وزارت مسکن و شهرسازی است

 رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی این استان پس از زلزله اخیر این استان گفت: متاسفانه ستاد بحران در زلزله اخیر خوب عمل نکرد و مدیریت مناسبی در توزیع اقلام وجود نداشت.

به گزارش ایسکانیوز ، شامگاه ۲۱ آبان امسال را می‌توان یکی از غم انگیز‌ترین روز‌های ثبت شده در ذهن مردم ایران دانست.

در این شب بسیاری از هموطنان کرمانشاهی شب را به گونه‌ای به صبح رساندند که عزیزانشان در زیر آوار‌های زلزله ۷.۳ ریشتری گرفتار شدند.

با وقوع این زلزله بزرگ در غرب کشور که بیشترین خسارات را به مردم شهرستان‌های استان کرمانشاه وارد کرده بود هر دستگاهی به فراخور نقش خود وارد میدان شد تا بتوانند سهمی در کاهش خسارات و آلام این مردم زلزله دیده داشته باشد و در این میان مسئولان قضایی این استان نیز کمر همت بسته و قدم به قدم در کنار مردم زلزله زده حضور داشتند.

سطح کمک‌های مردمی از نظر مقدار بسیار بالا و بیش از حد تصور بوده است

محمدرضا عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه که از ابتدای وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در این استان در مناطق زلزله زده حضور داشت، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با ارائه گزارشی درباره نحوه امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: امدادرسانی از نظر نوع، میزان و مقدار کمک‌ها چه به صورت کمک‌های مردمی و چه هلال احمر و نهاد‌های عمومی بسیار عالی بوده و برخی از این کمک‌ها را هلال احمر و متولیان امر برای ماه‌های آینده ذخیره کرده‌اند تا اگر زلزله زدگان استان با کمبود مواجه شدند، استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با قدردانی از مردم شریف کشورمان برای ارسال کمک به مردم زلزله زده افزود: سطح کمک‌ها از نظر مقدار بسیار بالا و بیش از حد تصور بوده و در حال حاضر هیچگونه کمبودی از نظر غذا، آب آشامیدنی و ... وجود ندارد.

سرگردانی در توزیع اقلام از روز اول زلزله وجود داشته است

عدالتخواه با گلایه از نحوه توزیع اقلام در بین مردم زلزله زده بیان کرد: از روز اول در مرحله توزیع اقلام و حضور نیرو‌ها یک سرگردانی وجود داشت؛ چرا که نیرو‌ها سریع و فوری در این خصوص ساماندهی نشدند.

وی ادامه داد: بنده جزو اولین کسانی بودم که در منطقه‌ای به نام فولادی واقع در شهرستان سرپل ذهاب حضور داشتم و از آنجا به صورت تلفنی برای مردم کمک خواستم.

البته حجم کار نیز خیلی زیاد بود و این موضوع را نباید دور از نظر داشته باشیم؛ چرا که بیش از ۱۹۰۰ روستا آسیب و شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلان‌غرب، دالاهو، ثلاث باباجانی و بخش ازگله که کانون اصلی بوده نیز آسیب دیده اند؛ اما اقدامات مجموعاً خوب بود و این طور نبود که کسی بخواهد کوتاهی کند.

در این‌گونه حوادث غیرمترقبه مدیریت خوبی در سطح کشور نداریم

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در مورد نحوه توزیع امکانات در مناطق زلزله زده گفت: واقعیت این است که در اینگونه حوادث غیرمترقبه مدیریت خوبی در سطح کشور نداریم.

به عنوان مثال توزیع در اختیار راننده کامیون قرار گرفته و او با شاگرد خود می‌خواهد مواد غذایی و آشامیدنی را بین مردم پرتاب کند، کسی که سرپرست خود را از دست داده یا خود آسیب دیده است نمی‌تواند به دنبال کامیون یا آب معدنی بدود حتی امکان دارد به دست آسیب دیده واقعی نرسد.

این مقام قضایی با بیان اینکه در کشور ما در رابطه با ستاد بحران خیلی ضعیف عمل می‌شود، تصریح کرد: این موضوع فقط مختص زلزله کرمانشاه نیست و قبلا نیز مسبوق به سابقه بوده است. باید در لحظات اول همین کاری که امروز سپاه و ارتش در حال انجام آن هستند را مورد توجه قرار دهیم.

سپاه نقشه تمام روستا‌ها را مثل پازل قطعه بندی کرده است

سپاه نقشه تمام روستا‌ها را مثل پازل قطعه بندی کرده است که شاید ۱۰۰ قطعه شده باشد و این قطعات پازل که از روستا‌های مختلف است را به یک گروه داده و به عنوان مثال مشخص کرده سپاه البرز، سپاه تهران، سپاه کرمانشاه و ... در کجا مستقر شوند و وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند؛ چراکه تسلط عملیاتی دارند و توانستند به خوبی از عهده کار برآیند.

وی با ابراز تاسف از عدم نقطه یابی مناطق مختلف پس از وقوع زلزله تصریح کرد: متأسفانه روز اول در شهر متولیان امر که در واقع ستاد بحران، استانداری و هلال احمر بودند نقطه‌های توزیع امکانات را مشخص نکرده‌اند.

بالاخره مردم این منطقه بافت سنتی دارند، عشیره‌ای و طایفه‌ای است و می‌شد طایفه‌ها را جمع کرد و در نقاط مختلف تعدادی از مسئولین ادارات که عضو ستاد بحران هستند را به کار گرفت.

همچنین می‌توانستند شهر را به چند نقطه تقسیم و محل تجمعات مردم را شناسایی کنند و از کمک مردم برای توزیع اقلام استفاده کنند؛ یعنی اگر مردم را در این موضوع دخالت می‌دادیم خودشان بهتر می‌توانستند توزیع کنند. به طور مثال نماینده‌ای برای ۲۰ خانواده و هر گروه فامیل که دور هم جمع شدند، انتخاب می‌کردند و کار توزیع به او سپرده می‌شد.

ضرورت تهیه شناسنامه امداد در مواقع بروز حوادث

عدالتخواه افزود: باید شناسنامه‌ای به عنوان شناسنامه امداد وجود داشته باشد که در لحظه اول زلزله یعنی شب تا طلوع آفتاب که هنوز ورود همه به میدان مقدور نیست، در واقع کار سازماندهی و ستادی انجام و مسئول هر نقطه مشخص شود و هر کسی در هر نقطه‌ای که هست برود و بتواند وظیفه خود را انجام دهد و فرض کنید اگر شهر را به ۲۰ نقطه تقسیم کردیم هر کسی که مسئول یک نقطه است نقطه خود را به ۱۰ قسمت تقسیم کند و ۱۰ نماینده داشته باشد بعد ببینیم چه مشکلی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ستاد بحران باید کیوسک‌هایی از قبل ساخته و آماده داشته باشد که روی آن به عنوان مثال نوشته شده باشد کمک به آسیب‌دیدگان زلزله، محل توزیع آب، نان، کنسرو، دارو و ... و باید بتواند این امکانات را سریع اجرا کنند تا مردم در صف وسایل خود را تحویل بگیرند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه این گونه اقدامات متاسفانه به خوبی انجام نشده است، ادامه داد: هنوز هم ما در مناطق مشکل داریم. امکان دارد کسانی باشند که هنوز چادر به آن‌ها نرسیده باشد یعنی از چادر‌های مسافرتی خود استفاده می‌کنند و ما تأسف خوردیم که چرا جایی که می‌توانستیم به راحتی مدیریت کنیم با نقص مدیریت مواجه شده است.

اصولاً متولی مسکن مهر وزارت مسکن و شهرسازی است

عدالتخواه در ادامه با اشاره به اخباری مبنی بر ناایمن بودن ساختمان‌های مسکن مهر گفت: اصولاً متولی مسکن مهر وزارت مسکن و شهرسازی است. این وزارتخانه که متولی مسکن مهر است باید اسناد را در یک فضای آرام نه در محافل سیاسی و احساسی بررسی کرده و نتایج را به قوه قضاییه ارائه کنند و اگر سازندگان قصوری مرتکب شده‌اند جهت پیگیری قضایی اقدام شود.

وی گفت: وزیر مسکن باید اگر در این رابطه قصوری وجود دارد نه فقط در سرپل ذهاب بلکه در کل کشور، توسط کارگروه‌های فنی بررسی‌هایی را انجام دهند؛ چراکه پیمانکاران زیر نظر خودشان بوده‌اند.

چرا مسئول دولتی عالی‌رتبه بدون اینکه کار کارشناسی شود اظهار نظر می‌کند؟

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ادامه داد: مگر وزارت مسکن از دولت نیست؟ پس چرا مسئول دولتی عالیرتبه بدون اینکه کار کارشناسی شود با یک عکسی که ارائه می‌دهند اظهار نظر می‌کند، در حالی که با یک عکس که نمی‌شود اظهارنظر کرد. دستگاه قضایی هیچ اظهار نظری راجع به مسکن مهر ندارد و قطعاً مسکن مهر نباید بازیچه سیاسی شود.

وی بیان داشت: از یک طرف می‌گویند مسکن مهر خوب است از طرف دیگر می‌گویند مسکن مهر بد است؛ مسکن مهر خوب یا بد اگر مشکلی داشته باشد از طرف قوه قضاییه، سازمان بازرسی به نحو کلان و از طرف دولت نیز وزارت مسکن و شهرسازی که متولی امر است باید با اخذ نظر کارشناسی وارد شوند، نه اول اظهارنظر شود بعد کارشناسی صورت پذیرد.

این مقام قضایی تاکید کرد: باید شرایط مسکن مهر را نیز مورد توجه قرار داد تا ببینیم شرایط مسکن مهر چه زمانی بوده است؟ چقدر اعتبارات داده‌اند؟ نوع مصالح مورد ارزیابی قرار گیرد.

آزاد شدن پیمانکار بیمارستان اسلام آباد غرب با وثیقه میلیاردی برای تعمیر بیمارستان

عدالتخواه با بیان اینکه اظهارنظر التهاب آفرین نباید در سطح جامعه صورت گیرد، افزود: در اسلام آباد غرب بیمارستانی تخریب شده و غیرقابل استفاده بود با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد تا بتواند بیمارستان را تعمیر کرده تا استفاده شود به تخلفاتش نیز رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی که در مورد اینکه انتقاداتی درباره مبلغ وثیقه این متهم مطرح شده است؟ گفت: قرار تامین وثیقه به تناسب میزان مجازات بر اساس تشخیص قاضی تعیین می‌شود. فعلا برای ارزیابی دقیق میزان قصور پیمانکار و سایر عوامل و وزارتخانه‌های مربوطه پرونده در حال بررسی کارشناس است.

پزشکی قانونی از لحظه‌ای که وارد عمل شد کار بسیار دقیقی انجام داد

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان گزارشی از روند کار پزشکی قانونی برای تعیین هویت زلزله زدگان خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی از لحظه‌ای که وارد عمل شد خوشبختانه کار بسیار دقیقی انجام داد و به سرعت اقدامات مدنظر را انجام داد.

خوشبختانه مطابق آمار رسمی تعداد کشته‌های زلزله اخیر نسبت به گذشته خیلی کم بوده است

عدالتخواه آخرین آمار تلفات زلزله تا این لحظه با فوت شدگان در بیمارستان را ۴۸۳ نفر اعلام کرد و در رابطه با اخبار ضد و نقیض آمار جانباختگان اظهار کرد: از سال ۴۱ تاکنون زلزله‌های ۷ ریشتر به بالا در کشور رخ داده که هرکدام بالای ۱۰ هزار نفر کشته داشته است؛ اما اگرچه از فوت یک نفر هم متاثر و ناراحت هستیم، ولی خدا را شاکر هستیم که مطابق آمار رسمی تعداد کشته‌ها نیز در این زلزله خیلی کم بود که باید عوامل دقیق آن مورد مطالعه قرار گیرد.

حضور دو هیئت از قوه قضاییه در مناطق زلزله زده و ملاقات با مصدومان

وی با اشاره به حضور مسئولین دستگاه قضایی در مناطق زلزله زده اظهار کرد: در این چند روزه دو هیئت از قوه قضاییه با حضور آقایان دکتر کهزادی معاون مالی، اداری و پشتیبانی و دکتر صادقی معاون فرهنگی و دکتر ذوالقدر معاون راهبری دستگاه قضا به استان کرمانشاه آمده و از نزدیک در جریان نحوه امدادرسانی قرار گرفتند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به عیادت معاون راهبردی قوه قضاییه از مصدومان زلزله تصریح کرد: به بیمارستان طالقانی رفتیم تعدادی از مصدومین و مجروحین مورد تفقد قرار گرفتند، خیلی خوشحال شدند و مردم نیز واقعا سپاسگزار بودند این اقدام در روز‌های بعد نیز ادامه دارد.

هم اکنون با برپا کردن چادر خدمات قضایی ارائه می‌شود

عدالتخواه با بیان اینکه خساراتی هم به دادگستری‌های شهرستان‌ها وارد شده، افزود: دادگستری‌های در شهر‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی غیرقابل استفاده است؛ و هم اکنون با برپا کردن چادر خدمات قضایی ارائه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه باید واقعیت موجود به تصویر کشیده شود؛ اما از التهاب آفرینی پرهیز شود و باید از زلزله اخیر کرمانشاه درس گرفت و عملکرد‌ها در فضایی آرام مورد نقد قرار گیرد.

عدالتخواه توصیه کرد که استانداران و فرماندران و بخشداران و شهرداری‌ها و شورای شهر بهتر است قبل از وقوع اینگونه حوادث جلسه داشته باشند طرحی را به نام مدیریت محله مطالعه کنند تا با شناسایی افراد توانمند در هر محله بتوان در مواجهه با شرایط بحرانی اقدامات مناسبی به موقع انجام داد.

حضور مقام معظم رهبری در منطقه بارقه امیدی در دل مردم برای بازگشت سریع به زندگی عادی ایجاد کرده است

وی تصریح کرد: حضور مقام معظم رهبری در منطقه بارقه امیدی در دل مردم برای بازگشت سریع به زندگی عادی ایجاد کرده است. امیدوارم مسئولین با حرکت جهادی هر چه سریعتر منویات معظم له را جامه عمل بپوشانند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمانشاه در پایان گفت: من برخود فرض میدانم بعنوان یک مسؤل استانی از حضور معنوی و سکینه بخش معظم له در جمع مصیبت دیدگان مناطق زلزله زده با آرزوی بقا و عافیت برای ایشان، صمیمانه قدردانی کنم.

میزان

700

کد خبر: 877107

وب گردی

وب گردی