آموزش الکترونیکی در 4 مدرسه سرپل ذهاب/تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی از آموزش الکترونیکی در 4 مدرسه سرپل ذهاب خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس،‌ مجتبی‌ زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: مهم ترین مأموریت ما در اسناد بالادستی، عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و مدرسه، مهم‌ترین بستر تحقق مأموریت‌ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: در حقیقت مدرسه باید بتواند زمینه‌های لازم برای رشد همه جانبه دانش آموزان متناسب با ساحت‌های تعلیم و تربیت را فراهم کند و بر این اساس نیازمند تحول بوده و با برنامه‌ریزی‌های نظام‌مند و ساختاری در صدد تحقق اهداف سند تحول هستیم.

توسعه کیفیت مدارس غیردولتی از طریق شفاف کردن عملکرد آموزشی

زینی‌وند به برنامه‌هایی که سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در حال اجرا دارد، اشاره کرد و گفت: اولین برنامه ما که از اولویت‌های اصلی است، توسعه کیفیت مدارس غیردولتی از طریق شفاف کردن عملکرد آموزشی است؛ باید به مسیر آموزش توجه کرده و آن را مرحله به مرحله مورد سنجش قرار داد بنابراین به کیفیت برآیندی و کیفیت فرآیندی توأمان توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث کیفیت فرایندی به تدریس معلم در کلاس درس و نحوه آموزش توجه می‌شود، اضافه کرد: از ایراداتی که به مدارس غیردولتی می‌گیرند این است که این مدارس بیشتر به نتایج نهایی و ورود به کنکور توجه دارند اما ما تلاش می کنیم هم به داده‌های ارزشیابی فرایند و هم برایندی توجه کنیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که به بهبود فرایند آموزشی منجر شود.

صدور کارنما برای مدارس متوسطه دوم

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تمام مدارس مقطع متوسطه دوم، کارنما صادر کردیم، گفت: در این کارنما پیشرفت تحصیلی و موقعیت مدارس در تمام دروس را بررسی کردیم و جایگاه مدارس در دروس از نظر پیشرفت در منطقه‌، استان و کشور مشخص شد.

وی ادامه داد: در این کارنما، عملکرد مدارس را نسبت به خودسان بررسی کرده و بر این اساس مدارسی که بیشترین رشد را داشتند، مشخص کردیم.

زینی‌وند افزود: رتبه اول پیشرفت عملکرد به استان سیستان و بلوچستان با شاخص رشد ۱۹.۲۱ است و نشان می‌دهد مدارسی که پیشرفت کرده‌اند لزوما مدارسی نبوده‌اند که شهریه بسیار بالا دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: استان‌های خراسان شمالی، زنجان، همدان، خراسان جنوبی و لرستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به امضای تفاهم‌نامه با مدیران کل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از مدیران کل خواستیم که نسیت به ارتقای شاخص‌ها در بخث کیفی مدارس برنامه‌ریزی کنند و مدیران کل با مدیران مناطق و مدیران مناطق نیز با مدارس تفاهم‌نامه در این خصوص امضا کنند.

تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس غیردولتی

زینی‌وند در خصوص برنامه دوم سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار داشت: برنامه دوم ما تدوین برنامه جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس غیردولتی است چرا که حیطه و ساحت تربیت و پرورش از مهم‌ترین رسالت‌های آموزش و پرورش است و وظیفه داریم زمینه دستیابی به مراحلی از حیات طیبه را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا در هفته کتاب، کتابخانه‌های کلاسی را در خیلی از مدارس غیردولتی راه‌اندازی کردیم.

اجرای دستورالعمل ارزیابی و عملکرد نظارت بر مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش، اجرای دستورالعمل ارزیابی و عملکرد نظارت بر مدارس غیردولتی را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و افزود: این فعالیت نیازمند وجود یک سیستم هدفمند و یکپارچه نظارتی است که روز گذشته در قالب یک سامانه نرم‌افزاری به استان‌ها ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: قطعاً نظارت است که مشخص می‌کند اقدامات و فعالیت‌های آموزشی تا چه اندازه در جهت اهداف تعیین شده است.

زینی‌وند با بیان اینکه مدارس در چهار سطح مورد ارزیابی قرار می گیرند گفت: نخست ارزیابی درونی و خودارزیابی مدیر و موسس مدرسه است. سطح دوم ارزیابی توسط منطقه، سپس توسط استان و مرحله آخر ارزیابی ستادی و ملی است.

وی راه‌اندازی سامانه یکپارچه مالی را یکی دیگر از برنامه های جدید این سازمان دانست و عنوان کرد: بکارگیری هرچه بیشتر سیستم های نرم افزاری و تعاملی و توسعه دولت الکترونیک از ضرورت های کار است.

وی درباره انتقادات مطرح پیرامون طرح خرید خدمات آموزشی و عدم پرداخت بموقع و پوشش بیمه‌ای معلمان در این طرح گفت: سامانه‌ای طراحی شده که اطلاعات کلیه نیروهای این مدارس خرید خدمات آموزشی در این سامانه درج می شود و از این طریق تلاش می کنیم مشکلات مطرح شده برطرف شوند. همچنین سامانه جذب منابع مالی در دست اجرا است تا بتوانیم در بخش جذب سهم چهار درصدی آموزشگاه‌ها شاهد بهبود عملکردها باشیم.

وی به افزایش قارچ گونه مدارس هیات امنایی در گذشته و فدا شدن کیفیت به پای کمیت مدارس هیات امنایی اشاره و اظهار کرد: به دنبال ارتقای کیفیت این مدارس هستیم. امسال بنا نداریم مدارس هیات امنایی ایجاد کنیم مگر آنکه طی بررسی ها حائز شرایط لازم باشند.

زینی وند ادامه داد: اخیرا از 260 مدرسه هیات امنایی که بازدید شدند 26 مدرسه عملکرد خلاف آیین نامه داشتند و اگر نتوانند مشکلات را رفع کنند به حالت عادی برمی‌گردند. قابل قبول نیست مدرسه هیات امنایی شیفت دوم دایر کند زیرا به این معناست که هیچ برنامه کیفیت بخشی و فوق برنامه ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی و تخطی برخی مدارس در دریافت شهریه های غیرمتعارف عنوان کرد: برخی مدارس تخلفاتی از الگوی شهریه داشتند، از مدیران مشارکت ها انتظار داریم در رعایت الگوی شهریه دقت لازم را داشته باشند. چند آیتم در دستورالعمل شهریه، ستاره دار است و تا زمانی که رعایت نشود موسس نمی تواند به مراحل بعدی تعیین شهریه برود و در اختصاص امتیاز کیفیت بخشی دچار مشکل خواهد شد. نهادینه کردن نظارت ها را به جد پیگیر هستیم.

وی افزود: الگوی شهریه باید سالانه بروزرسانی شود و متناسب با اقتضائات استانی تعیین شود. امسال در الگوی جدید شهریه بر اساس ماده 15و 16 قانون کارگروه‌های الگوی شهریه در هر استان تعیین خواهد شد.

زینی وند درباره روند جذب بازماندگان از تحصیل گفت: در بخش آموزش از راه دور هیچ گونه محدودیتی در این خصوص نداریم و هماهنگی هایی با نهادهای برون سازمانی داشتیم و آمادگی داریم تا از این حیث کمک کنیم و بازماندگان را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره معلمانی که در طرح خرید خدمات آموزشی خدمت می کنند اما مدت هاست حقوقی دریافت نکرده اند و بیمه نیستند عنوان کرد: موسسان مدارسی که ممکن است کوتاهی کرده باشند سال آینده تغییر می کنند. درباره حقوق معوقه نیز امید است طی هفته آینده خزانه کمک کند تا معلمانی که از سال قبل حقوق نگرفته‌اند به حق خود برسند.

به گفته وی بسیاری آیین نامه‌های اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت تصویب شده و امید است هرچه سریعتر در هیات دولت نیز به تصویب برسد.

زینی‌وند ادامه داد: یکی که بندهای قانون تاسیس دائمی شدن مدارس غیردولتی و ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی است که قرار است بخشی از بیمه همکاران ما از طریق این صندوق پوشش داده شود و اگر امسال بودجه ای برای آن مشخص نشود، قطعا در بحث بیمه معلمان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. البته تا جایی که مطلع هستم سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای صندوق حمایت و ردیفی برای طرح خرید خدمات آموزشی اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش آمار دانش آموزان مدارس غیردولتی را اعلام کرد و گفت: تعداد کل دانش آموزان نسبت به سال گذشته افت و کاهش نداشته است. در حال حاضر سهم دانش آموزان مدارس غیردولتی نسبت به کل دانش آموزان حدود 10.18 درصد است که باید تا پایان سال 99 به 15 درصد برسد. حدود یک‌میلیون و 300هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

زینی وند درباره نظارت بر مراکز غیردولتی گفت: اکثر تخلفات مربوط به آموزشگاه‌هایی است که دارای مجوز از آموزش و پرورش نیستند. اکنون برخی آموزشگاهها و مراکز برای آموزش افراد زیر 20سال تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نگرفته اند. در حال پیگیری برای پوشش این مراکز و همچنین بازرسی نظام مند از آنها هستیم. قرار شده همه مراکز مجوز دار تابلوهای یکسان با کد رهگیری نصب شده بر روی آن باشند. اولیاء می توانند از طریق این کد وضعیت مراکز را استعلام کنند. 13 هزار مرکز مجاز در سطح کشور داریم.

وی از شروع آموزش های الکترونیکی و از راه دور برای دانش آموزان سرپل ذهاب از دو روز گذشته خبر داد و عنوان کرد: علیرغم اقدامات خوب صورت گرفته یکی از مشکلات ما در بخش آموزش از راه دور نگاه سختگیرانه به این مراکز بود. این مراکز می توانند بویژه به بازگشت بازماندگان از تحصیل کمک کنند. آموزش از راه دور به دو طریقه الکترونیکی و حضوری ارائه می شود. اکنون چهار مدرسه خارج از کشور، چهار مدرسه در سرپل ذهاب و شش مدرسه در استان البرز تحت آموزش های آنلاین قرار گرفته‌اند.

زینی وند درباره حمایت از موسسان مدارس غیردولتی اظهار کرد: موسسان غیردولتی از حیث تامین منابع، فضا و تجهیزات با مشکلات بسیاری روبرو هستند. فقط چند مدرسه گرانقیمت و متفاوت در تهران را نباید درنظر گرفت و مدارسی داریم که در پرداخت اجاره بهای مدارس نا توان شده اند و باید از آنها حمایت کرد که آیین نامه‌های مربوط در دست بررسی و تصویب در دولت است.

وی همچنین آمار مدارس متخلف و نحوه برخورد با آن ها را اعلام کرد و گفت: کل مراکزی که لغو مجوز و تعطیل کردیم چهار مرکز بوده است. در 16 جلسه سیاستگذاری شش مورد انحلال مدرسه، دو مورد تعطیلی موقت مدرسه یک مورد تعطیلی موقت مرکز و یک مورد لغو ابلاغ و توبیخ مدیر داشتیم.

وی درباره اختلافات این سازمان با بهزیستی بر سر مراکز پیش دبستانی نیز اظهار کرد: تنها مرجع صدور مجور آموزشگاه‌های علمی و زبان خارجی افراد زیر 20 سال و مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش است. هر سازمان و نهاد و وزارتخانه ای که خلاف این به پیش دبستانی مجوز بدهد تخلف کرده است. بهزیستی حق ندارد به پیش دبستانی ها مجوز دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان بر این مساله حساسیت داشتند و در نهایت اعلام شد که تنها مرجع صدور مجوز وزارتخانه است. کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است.

701

کد خبر: 877188

وب گردی

وب گردی