چابهار، دروازه توسعه محور شرق/ ارتقای تجارت دریایی با طرح توسعه چابهار

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان برنده مناقصه پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در همکاری با شرکت هلندی از سال 84 با 341 میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده، فرآیند عملیاتی پروژه را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیرحسین اسماعیلی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از بخش‌های مختلف طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل فاز یک این بندر اظهار داشت: طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های ملی اهمیت خاصی دارد و از شاخص‌های طرح‌های توسعه‌ای تأثیرگذاری در تولید ناخالص ملی است.

او گفت: در شرایط جنگ تحمیلی بندر چابهار در تخلیه و بارگیری به کشور کمک کرد و شرکت سنگاپوری در سال ۶۱ اسکله‌ای در این بندر ساخت که این اسکله غلات کشور را در زمان جنگ پشتیبانی کند.

اسماعیلی سه بندر امام خمینی، شهید بهشتی چابهار و شهید رجایی در کشور را جزو اصلی‌ترین بنادر دانسته و افزود: این سه بندر قدرت رقابت با بنادر حوزه ی خلیج فارس را دارند که طرح ساخت بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه توسعه محور شرق در سال ۸۴ به تصویب هیأت وزیران رسید و شرکت هلندی نیز طرح ساخت را برعهده گرفت.

او تصریح کرد: حوضچه آرامش بندر ۳۰۰ هکتار است که شرایط پهلوگیری مناسب کشتی‌ها را فراهم می‌آورد؛ موج‌شکن این حوضچه در قالب عملیات بزرگی سنگی انجام شد و مصالح را از ۲۵ کیلومتری محیط تأمین کردیم.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان برنده مناقصه پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در همکاری با شرکت هلندی از سال 84 با 341 میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده فرآیند عملیاتی پروژه را آغاز کرده است و پس از انتقال مرجان‌ها عملیات برای ساخت حوضچه آرامش 30 هکتاری آغاز شده و هم اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

اسماعیلی افزود: در بندر شهید بهشتی چابهار ضرورت داشت بابت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ آبخور مناسب ایجاد شود تا کار تخلیه و بارگیری به خوبی صورت گیرد در این راستا درفت با عمق ۱۶ متر ساخته شد و ‌۱۶ میلیون متر مکعب مصالح داخل حوضچه و کانال با لایروب جابه‌جا شد، قرارگاه خاتم چهار لایروب به اینجا آورد تا استحصال اراضی انجام شود.

او خاطر نشان کرد: مطالعه پایه طرح توسعه بندر چابهار در 5 فاز انجام شده است و تناژ تخلیه و بارگیری بندر چابهار با بهره‌برداری از 5 فاز به 82 میلیون تن افزایش می‌یابد و با دستور مقام عالی وزارت در راستای مسئولیت شهروندی و دسترسی مردم به ساحل فاز 5 توسعه از مطالعات حذف شد که به این ترتیب در چهار فاز توسعه‌ای تناژ تخلیه و بارگیری به 77 میلیون تن افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: در بندر شهید بهشتی چابهار فعلاً دو پست اسکله کانتیری و سه پست اسکله غلات وجود داردکه دو پست اسکله کانتینری ۳۲ هکتار پس‌کرانه دارد و اسکله‌های غلات نیز ۳۳ هکتار پس‌کرانه دارد و در فاز یک کلاً ۵ پست اسکله شامل دو پست کانتینری و ۳ پست فله و همچنین یک اسکله خدماتی به عنوان طویل داریم.

اسماعیلی طول اسکله را به همراه اسکله خدماتی بیش از ۱۷۰۰ متر اعلام داشت و افزود: در بندر شهید بهشتی دو پست کانتینری با ۳۲ هکتار پسکرانه و سه پست اسکله چند منظوره با ۳۳ هکتار پسکرانه و یک اسکله خواهیم داشت.

او با اعلام اینکه در نهایت طرح توسعه بندر در ۴ فاز و ۲۱ پست اسکله انجام خواهد شد ظرفیت نهایی بندر شهید بهشتی را ۷۷ میلیون تن دانست.
اسماعیلی در آخر اشاره ای نیز به طرح توسعه راه آهن بندر چابهار داشت و افزود: این طرح با پیشرفت ۲۵ درصدی در حال اجراست.
لازم به توضیح است که طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار طی هفته آینده با حضور مقامات عالی داخلی و خارجی و طی مراسمی رسمی افتتاح خواهد شد.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تصریح کرد: در نهایت طرح توسعه بندر در ۴ فاز و ۲۱ پست اسکله انجام خواهد شد ظرفیت نهایی بندر شهید بهشتی را ۷۷ میلیون تن دانست.
اسماعیلی در آخر اشاره ای نیز به طرح توسعه راه آهن بندر چابهار داشت و افزود: این طرح با پیشرفت ۲۵ درصدی در حال اجراست.
لازم به توضیح است که طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار طی هفته آینده با حضور مقامات عالی داخلی و خارجی و طی مراسمی رسمی افتتاح خواهد شد.

403

کد خبر: 877211

وب گردی

وب گردی