برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در کنیا

اوهورو کنیاتا، در حالی امروز (سه‌شنبه) برای دومین دور ریاست جمهوری خود مراسم تحلیف به جا می‌آورد که این اتفاق به سبب برگزاری دو دور انتخابات پرمناقشه و اعتراضات خیابانی مرگبار ناشی از آنها، با تاخیر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان رایلا اودینگا، رهبر مخالفان دولت کنیاتا وعده داده تا یک "تجمع یادبود" به یاد بیش از ۵۰ کشته اعتراضات چهار ماه گذشته برگزار کند.

حدود ۱۳ تن از سران کشورها که عمدتا از قاره آفریقا هستند، قرار است در این مراسم در استادیومی در شهر نایروبی شرکت کنند و شاهد تحلیف کنیاتای ۵۶ ساله برای دومین و آخرین دور پنج ساله ریاست جمهوری خود باشند.

آغاز به کار دور دوم ریاست جمهوری کنیاتا در حالی استارت میخورد که دادگاه عالی کنیا پیروزی او در انتخابات مجدد ماه گذشته میلادی را تایید کرد.

با این حال تحلیف او احتمالا به بحران سیاسی کنیا پایان نخواهد داد و اودینگا وعده داده که به مبارزه ادامه می‌دهد.

این مناقشه انتخاباتی ابتدا در انتخابات ۸ اوت که نتایجش در ماه سپتامبر از سوی دادگاه عالی با استناد به "بی‌نظمی‌ها و اقدامات غیرقانونی" باطل شد، بالا گرفت.

این دادگاه دستور داد که انتخابات مجددا در ماه اکتبر برگزار شود و این بار مخالفان دولت انتخابات را تحریم کردند که در نهایت پیروزی مطلق ۹۸ درصدی کنیاتا را آن هم با شرکت تنها ۳۹ درصد رای دهندگان در پی داشت.

اودینگا که برای دومین بار در سال جاری میلادی نتوانسته به ریاست جمهوری دست یابد معتقد است که در انتخابات تقلب شده و از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرد.

او وعده داده که یک "جمهوری سوم" بعد از استقلال کنیا در سال ۱۹۶۳ از بریتانیا پایه‌گذاری کند و همچنین به برنامه اعتراضات و تحریم‌های اقتصادی خود به هدف تضعیف "دیکتاتوری" کنیا ادامه دهد.

بحران سیاسی فعلی در کنیا سبب تشدید نارضایتی‌های اجتماعی، قومی و همچنین جغرافیایی در این کشور ۴۸ میلیون نفری شده است.

کد خبر: 877257

وب گردی

وب گردی