گاز گرفتگی در خیابان کارگر حادثه آفرید/علت حادثه نقص در دودکش های موتورخانه و چفت نبودن دهانه آن ها

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حادثه گازگرفتگی در خیابان کارگر خبر داد و گفت :در بررسی ها مشخص شد که نقص در دودکش های موتورخانه و چفت نبودن دهانه دودکش ها باعث انتشار گاز منواکسید کربن شده بود که این گاز از طریق راه پله ها و رایزها به طبقات بالاتر نفوذ کرده بود.

سید جلال ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره جزئیات این حادثه گفت:صبح امروز حادثه اعضای یک خانواده در یک ساختمان مسکونی واقع در در خیابان کارگر کوچه فرشته دچار گاز گرفتگی شدند.

وی ادامه داد: این حادثه در ساعت 11:14 صبح امروز به سامانه 125 آتش نشانی شهرداری تهران اعلام شد و به دنبال آن ایستگاه شماره یک به محل حادثه اعزام شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: محل حادثه یک ساختمان 4 طبقه 8 واحدی بود که ساکنان آن متوجه نشست گاز در یکی از منازل شده بودند آتش نشانان در محل حاضر شده و مشخص شد ساکنان واحد 7 در طبقه چهارم در اثر گاز گرفتگی بدحال شده اند.

وی اضافه کرد : پیش از رسیدن آتش نشانان همسایگان در واحد را باز کرده اما اعضای خانواده در داخل واحد حضور داشتند، آتش نشانان بلافاصله 4 نفری را که کاملا دارای علامت مسمومیت شدید بودند را به سطح پشت بام در مجاورت هوای آزاد قرار دادند و تحویل عوامل اورژانس داده شدند.

ملکی بیان کرد: 4 نفر نیز از واحدهای پایین تر با کمک آتش نشانان از ساختمان خارج شدند. در بررسی ها مشخص شد که نقص در دودکش های موتورخانه و چفت نبودن دهانه دودکش ها باعث انتشار گاز منواکسید کربن شده بود که این گاز از طریق راه پله ها و رایزها به طبقات بالاتر نفوذ کرده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه در قسمت خرپشته مشرف به پشت بام بسته بود ، این گاز در آن قسمت تجمع کرده و وارد واحد های طبقات بالاتر شده بود.ضمن اینکه در همان واحد علاوه بر استفاده از شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی و موتورخانه استفاده می کردند، 2 دستگاه بخاری گاز سوز نیز در همان واحد نصب کرده بودند که دودکش های آن به صورت ناایمن و غیر اصولی نصب شده بود و همین امر می توانست موجب شدیدتر شدن ضریب حادثه شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: توصیه من به شهروندان گرامی این است که همواره وسایل گرمایشی را متناسب با فضای منزل در نظر بگیرند برای مثال در یک واحد 70 متری سیستم حرارت مرکزی و شوفاژ کفایت می کند اگر دو بخاری هم در چنین شرایطی نصب شود و در پنجره ها نیز بسته باشد، طبیعتا هوای لازم برای بحاری های گاز سوز دارای شعله کافی نیست و میزان آن کاهش پیدا خواهد کرد و می تواند منجر به تشدید حادثه های گاز گرفتگی شود.

وی تاکید کرد: این عملیات در ساعت 12:05 به پایان رسید و آتش نشانان محل حادثه را به مالکان تحویل دادند.

701

کد خبر: 877262

وب گردی

وب گردی