خروش: ماندگاری از نوآوری مهم‌تر است

کیخسرو خروش از چهره‌های ماندگار و پیشکسوت هنر خوش‌نویسی گفت: ابتکارها و خلاقیت‌هایی در طول سال‌های اخیر در زمینه خوش‌نویسی رخ داده اما ماندگاری مهم است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه خوش‌نویسی گروه چلیپا، شنبه چهار آذرماه با حضور جمعی از پیش‌کسوتان عرصه خوش‌نویسی کشور همچون کیخسرو خروش، خوش‎‌نویس و از چهره‌های ماندگار این هنر، در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

کیخسرو خروش در حاشیه این مراسم با بیان اینکه هنرمندان حاضر در نمایشگاه گروه چلیپا از شاگردان او بوده‌اند، اظهار کرد: برخی از این خوش‌نویسان در طول سال‌ها فعالیت‌شان تغییراتی در خط‌شان رخ داده است و آثار مستقل‌تری به نسبت دیگر شاگردانم ارائه کرده‌اند. اما کسانی که جدیدا با من کار کرده‌اند بسیار شبیه می‌نویسند. به طور کلی از آثار ارائه شده در این نمایشگاه راضی هستم.

این هنرمند پیش‌کسوت خط درباره گستره خوش‌نویسی در بین جوانان کشورمان عنوان کرد: خیلی در جریان کار نسل جوان نیستم و به‌جز شاگردان خودم از جاهای دیگر بی اطلاعم. اما می دانم که جوانان زیادی به خوش‌نویسی رو آورده‌اند و تعدادشان خیلی زیاد است.

وی همچنین با اشاره به نوآوری‌های صورت گرفته در حوزه هنر خوش‌نویسی گفت: در زمینه نقاشی‌خط نوآوری‌هایی صورت گرفته و تفاوت‌هایی در خط به وجود آمده است. البته خط کلاسیک و سنتی را نمی‌توان تغییر داد و باید در روند خود تکامل پیدا کند. برخی از اساتید گذشته معتقد بودند خط تکامل خود را به دست آورده است و نسل‌های بعد باید از شیوه‌های قدما الگوبرداری کنند؛ چرا که در شیوه‌های مختلف شاهکارهایی از قدما موجود است و هر کسی طالب هر شیوه ای هست می تواند به بهترین شکل آن را فرا بگیرد.

خروش تصریح کرد: ابتکارها و خلاقیت‌هایی در طول سال‌های اخیر در زمینه خوش‌نویسی رخ داده؛ اما ماندگاری مهم است. باید زمانه اثر را حفظ کند. اگر اثر یک هنرمند حرفی برای گفتن داشته باشد زمانه آن را حفظ می کند و جایگاه بحق خود را پیدا خواهد کرد.

نمایشگاه خوش‌نویسی گروه چلیپا با آثاری از استادان پیش‌کسوت هنر خوش‌نویسی همچون سیدحسین میرخانی، سیدحسن میرخانی و کیخسرو خروش افتتاح شد. همچنین آثار مجید حسین‌زاده، یوسف عطوفت شمسی، علیرضا مددی، عظیم پرندی، رضا صفری، داریوش دلداده، فرشید نراقی، ناصر قاسمی، میثم فرجی و بهزاد جعفری از هنرمندان گروه چلیپا در این نمایشگاه ارائه شده است.

نخستین نمایشگاه خوش‌نویسی گروه چلیپا از چهار تا چهاردهم آذرماه در گالری ابوالفضل عالی دایر است.

در متن معرفی گروه چلیپا و اهداف آن آمده است: «گروه چلیپا در سال ۱۳۹۳ با گردهمایی دوستانه جمعی از شاگردان متقدم و پیش‌کسوت حضرت استاد کیخسرو خروش تشکیل و هم‌زمان در فضای مجازی تحت همین نام شروع به فعالیت نموده که تاکنون نیز استمرار دارد. اهداف از پیش تعیین شده گروه چلیپا در راستای اشاعه و انتشار تعالیم گران‌قدر استاد کیخسرو خروش در زمینه خوش‌نویسی نستعلیق و بالاخص تکریم و ترویج رشته‌های سطر‌نویسی، کتابت و چلیپا‌نویسی در سایه تعلیمات و تجربیات حضرت استاد ضمن حفظ و حراست از سنت اصیل قدما و معاریف این اقلام در چارچوب شیوه حضرت استاد کیخسرو خروش که میراث‌دار ماحصل و مستجمع تمام تعالیم میرزا محمدرضا کلهر، عمادالکتاب سیفی قزوینی و برادران میرخانی می‌باشند، بوده است؛ لذا در این راستا تصمیم به برگزاری اولین نمایشگاه جمعی گروه چلیپا متشکل از منتخبین و سابقین برگزیده از شاگردان مکتب خوش‌نویسی استاد کیخسرو خروش حاوی حدودا ۵ اثر از هر شرکت کننده در محل گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری با حضور جمعی از اساتید و مدعوین و علاقه‌مندان افتتاح می‌گردد؛ ان‌شاءالله تعالی.»

503

کد خبر: 877286

وب گردی

وب گردی