آغاز اسکان دائم زلزله زدگان پس از ارزیابی های بنیاد مسکن

فرماندار سرپل ذهاب پیرامون اسکان موقت و آخرین وضعیت زلزله زدگان این منطقه توضیحاتی ارائه داد.

اکبر سنجابی فرماندار سرپل ذهاب درباره آخرین وضعیت اسکان موقت زلزله زدگان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: بحث اسکان موقت و کمک بلاعوض به زلزله زدگان کاملاً مرتبط به هم است و برای کمک بلاعوض در روستاها 5 میلیون تومان و در شهر 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در واکنش به این موضوع که گفته شده است در صورت دریافت کانکس از سوی زلزله زدگان به آنها کمک بلاعوض تعلق نمی گیرد گفت: یک هزینه کلی برای اسکان در روستا و شهر در نظر گرفته شده است و اینکه گفته شده است زلزله زدگان باید یا کانکس بگیرند یا کمک بلاعوض برای اسکان دائم، یک برداشت کاملاً اشتباه بوده است.

وی در توضیح مطلب بالا گفت: آنچه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرده اند مربوط به کمک مالی بلاعوضی است که برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است؛ طبیعی است خانواده های آسیب دیده از زلزله برای اسکان موقت خود اختیار دارند که یا کمک بلاعوض دولت را دریافت کنند و یا یک کانکس از دولت تحویل بگیرند.

سنجابی در ادامه خاطر نشان کرد: بنا به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن مدیریت واحد و بر طبق تصویب استانداری همه کسانی که در زلزله خانه‌هایشان تخریب شده است یک کانکس برای اسکان موقت در اختیارشان می‌گذاریم، که مساحت این کانکس‌ها 16 مترمربع است و اولویت هم با افرادی است که عزیزانشان را از دست داده اند همچنین زنان بی سرپرست یا اینکه خانواده هایی که مجروح دارند.

وی پیرامون اینکه چه جاهایی در ابتدا کانکس دریافت کردند گفت: اولین جاهایی که کانکس‌ها در آنجا قرار گرفت روستاهایی بودند که با تخریب 100 درصدی( روستاهای دشت ذهاب) مواجه شدند.

فرماندار سرپل ذهاب درباره اسکان دائم زلزله زدگان گفت: برای اسکان دائم و بازسازی نهایی از آخر هفته آمادگی لازم را خواهیم داشت. در بخش‌هایی از شهر و روستاها در اماکنی که ارزیابی و آواربرداری انجام شده است بابت گرفتن جواز ساخت و بعد از انجام مراحل اداری اقدام می کنیم.

وی گفت: در شهر سر پل ذهاب بنیاد مسکن قول همکاری داده است که تا پایان هفته ارزیابی‌های آسیب دیدگی و خرابی به پایان برسد.

سنجابی در پایان تصریح کرد: آغاز بازسازی و اسکان دایم در شهر و روستا همزمان صورت خواهد گرفت . هر جایی که ارزیابی خرابی های آن پایان و آواربرداری‌اش انجام شده باشد آن جا را به بنیاد مسکن بابت گرفتن نقشه، جواز ساخت و معرفی به بانک جهت گرفتن کمک برای دریافت وام معرفی خواهیم کرد. مبلغ این وام در شهر 40 میلیون تومان و در روستا 30 میلیون تومان است.

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 877364

وب گردی

وب گردی