دور هشتم مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه

هشتمین دور مذاکرات موسوم به «ژنو» برای حل بحران سوریه از امروز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، معارضان خارج‌نشین سوریه که مورد حمایت عربستان و آمریکا هستند، اعلام کردند که سازمان ملل به آنها خبر داده که هیأت دمشق روز چهارشنبه (فردا) وارد ژنو می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های روسی، همزمان یک منبع دیپلماتیک امروز سه‌شنبه این خبر را تأیید کرد و گفت هیأت وابسته به دولت سوریه 29 نوامبر در دور جدید مذاکرات ژنو حاضر خواهد شد.

ریاست هیأت مذاکره کننده از جانب دولت سوریه را «بشار الجعفری» نماینده دائم این کشور در سازمان ملل بر عهده دارد اما او در روز نخست، غایب خواهد بود.

مذاکراتی که قرار است روند آن از امروز آغاز شود، هشتمین دور مذاکرات موسوم به مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه است.

استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیروز اعلام کرده بود که هیأت نمایندگی دولت سوریه به دلیل بیانیه اخیر معارضان در «ریاض» در این دور از مذاکرات حاضر نخواهد شد.

قرار است در روز نخست مذاکرات، هیأت معارضان با استفان دی‌میستورا دیدار کند. معارضان در نشست اخیر در عربستان موسوم به نشست «ریاض-2» مدعی شدند که هدف از مذاکرات ژنو، تشکیل مرحله انتقال سیاسی و کنار رفتن بشار اسد از قدرت است؛ تفسیری که دولت سوریه و روسیه اساساً آن را رد کرده‌اند.

نصر الحریری سخنگوی هیأت معارضان خارج‌نشین سوریه می‌گوید مذاکرات چهار بخش دارد که شامل موضوعات سیاسی، موضوعات بشردوستانه، مسئله قانون اساسی و برگزاری انتخابات می‌شود.

هر چند پیشتر آمریکا و فرانسه در مذاکرات قبلی ژنو بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تأکید کرده و همین امر سبب بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شده بود، اما به گفته وبگاه خبری «روسیا الیوم»، این دو کشور اکنون این پیش‌شرط را کنار گذاشته‌اند.

طبق گزارش‌های خبری، هیچ مذاکره مستقیمی میان هیأت دولتی سوریه و هیأت معارضان خارج‌نشین برگزار نخواهد شد.

کد خبر: 877520

وب گردی

وب گردی