بیمه های تجاری، بیمه محصولات کشاورزی را قبول نمی کنند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیمه های تجاری به دلیل ضریب ریسک بالا بیمه محصولات کشاورزی را قبول نمی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمود حجتی وزیر کشاورزی صبح امروز در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافت.

وی در مورد محصولات تراریخته گفت: حق مردم است که در مورد این محصولات اطلاعات داشته باشند تا جایی که محصولات تراریخته موجود زنده یا دانه زنده باشد مسئولیت با جهاد کشاورزی است اما زمانی که محصول می شود مسئولیت اعلام تراریخته بودن آن با وزرات بهداشت است. لذا سویا و ذرت از سوی وزارت جهاد به عنوان محصولات تراریخته عنوان شده و روغن های وارداتی باید از سوی وزارت بهداشت اعلام شود.

حجتی ادامه داد: ذرت و سویا به عنوان محصولات تراریخته به کشور وارد می شود اما شروطی برای ورود آن وجود دارد اول شاخص های استاندارد و سلامت و دوم از کشورهایی خریداری می کنیم که خودشان مصرف کننده این محصولات باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات محصولات کشاورزی نیز گفت: گندم در سال ۹۱، ۳۸۰ دلار بود امروز به ۲۰۰ دلار کاهش یافته است این نوسان قیمت در سطح جهان اتفاق افتاده است. ۷۰ درصد محصولات کشاورزی دنیا بدون هزینه آبیاری می شود اما هزینه آبیاری در ایران بالاست.

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت خرید تضمیمنی گندم با تصویب شورای اقتصاد به ۲.۳ افزایش یافت، گفت: در دولت دوازدهم نیز از مرداد ماه امسال بحث و بررسی پیرامون افزایش قیمت خرید تضمینی را آغاز کردیم.

حجتی با اشاره به اختصاص یارانه اتحادیه اروپا و امریکا به کشاورزان گفت: شرایط این کار در ایران وجود ندارد، وزارت کشاورزی اساس کار را در اقتصادی بودن تولید و مزیت های طبیعی گذاشته است. نمایندگان احساس نکنند که ما دغدغه کشاورزان را نداریم و از برخی مسائل غافل هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: طبق برآورد ما سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارات به محصولات کشاروزی داده می شود اما هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص داده می شود. برخی در دولت فکر می کنند بیمه محصولات کشاورزی بیمه تجاری است در حالی که هیچ بیمه تجاری قبول نمی کند که محصولات کشاورزی را بیمه کند زیرا ضریب ریسک محصولات کشاورزی بالاست.

وی یکی از راهکار های مهم پایدار کردن محصولات کشاورزی را بیمه محصولات کشاورزی خواند.

کد خبر: 877797

وب گردی

وب گردی