چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مباحث ارزشی نمی پردازد؟

دبیر دوسالانه کاریکاتور تهران، گفت: موسسه روایت فتح و حوزه هنری مباحث ارزشی را همواره مد نظر دارد چرا که اگر این نهادها نسبت به این موضوعات واکنش نشان ندهد، دیگر چه کسی به اینگونه مسائل رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «پایان یک داعش» در نشست این جشنواره که صبح امروز در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، اظهار کرد: فراخوان این مسابقه از دو ماه قبل شروع شد و اعلام این فراخوان در ابتدا با عنوان پایان تروریست بود اما پس از صحبت‌های سردار سلیمانی درباره پیش‌بینی نابودی داعش ظرف 3 ماه، بلافاصله برای این مسابقه با عنوان پایان یک داعش اطلاع رسانی کردیم.

شجاعی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی با سرعت بسیار بالا و تحرک بسیار سریع اتفاق زوال گروهک منحط داعش را رقم زدند، ادامه داد: ما به این فکر افتادیم با توجه به موج شادی که در منطقه به این خاطر ایجاد شده بحث داعش را در اولویت این مسابقه قرار دهیم و عنوان اصلی پایان یک داعش توسط استاد فاضل نظری انتخاب شد.

وی افزود:این جشنواره در دوبخش کارتون و کاریکاتور انجام می شود که بخش پوستر این مسابقه پایان یک داعش است. برای بخش کارتون و کاریکاتور با توجه به رویدادهایی که سبب آزادی شدن شهرها از سکونت داعش بود، انتخاب کردیم.

دبیر مسابقه پایان یک داعش با اشاره به اینکه ترامپ و دولت آمریکا با دخالتهایی که در ماجرای داعش داشتند و مشکلاتی که در مسیر مبارزه با این گروهک ایجاد کردند، افزود: بنیامین نتانیاهو حتی از جانب دولتش یک تیر هم به سوی داعش شلیک نکرد و برخی از مجروحان داعش را در بیمارستان های اسرائیل مداوا کردند اما حالا امروز ادعای نابودی داعش را دارند.

شجاعی با اشاره به اینکه انک‌سان سوچی رئیس جمهور میانمار که برنده جایزه نوبل شده است، یادآور شد: این شخص امروز در راس حاکمیت میانمار قرار دارد و دولتش به مسلمانان هشدار داده که اینکار از فجایع خود داعش کمتر نیست و به همین خاطر موضوع خانم سوچی را هم به بخش کاریکاتور اضافه کردیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این جشنواره هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر تعداد 3 اثر را ارائه کند، گفت: جوایز مسابقه در بخش‌های مختلف متفاوت است به دلیل بین‌المللی بودن این مسابقه در بخش کارتون و کاریکاتور جوایز را با نرخ دلار تعیین کردیم که به نفر اول 2 هزار دلار، به نفر دوم 1500 دلار و به نفر سوم 1000 دلار اهدا خواهیم کرد و به هر سه نفر تندیس و لوح تقدیر اهداء‌خواهد شد. همچنین در بخش پوستر 5 جایزه 2 میلیون تومانی به همراه تندیس و لوح تقدیر به برگزیدگان اهدا می‌شود.

دبیر مسابقه «پایان یک داعش» درباره داوران این مسابقه گفت: در بخش پوستر چهره‌های نام‌آشنایی همچون محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی، و محمدرضا دوست‌محمدی هیئت داوران ما را تشکیل می‌دهند و دو داور خارجی به نام‌های سیلوانو ملو از کشور برزیل و آلکساندر فالدین از کشور روسیه نیز حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که در عرصه گرافیک جای پوستر طنز را خالی دیدیم، یادآور شد: مدتی است که جریان گرافیک موج نو کشور را درنوردیده و آثار هنرمندان ما به این سمت رفته است و در این زمینه آثار خوبی هم مثل اسماءالحسنی بوجود آمده است اما پوسترهایی که اساس آن تصاویری از جنس طنز است در فضای هنری امروز کمتر دیده می شود.

شجاعی طباطبایی خاطر نشان کرد: در داوری آثار با دقت بسیار بالایی پیش می‌رویم و در وهله اول به این مسئله توجه می‌کنیم که آثار کپی نباشند حتی در مواردی که دست طراح بسیار قوی بوده و ما را به شک انداخته که این اثر کپی است، از فرد مورد نظر در خواست ارائه آثار بیشتر را کردیم تا شکمان برطرف شود.

دبیر مسابقه «پایان یک داعش» یادآور شد: انتظار داشتیم رسانه ملی این پیروزی را به شکل بایسته‌ای پوشش دهد و حداقل انتظار ما این بود که چندین بار مارش پیروزی از صدا و سیما شنیده شود وقتی که گروهک داعش با آن حجم تخریب و ضرباتی که به منطقه تحمیل کرد از بین رفت انتظار داشتیم رسانه‌ها به نحو احسن به آن بپردازند.

503

کد خبر: 877828

وب گردی

وب گردی