یاران «امتک» از ۱۳ کشور به ایران می‌آیند

صنعت تفریحات شاید خیلی دیر صاحب یک رویداد نمایشگاهی شد. حوزه قدرتمندی که در صورت توجه بیشتر می‌تواند یکی از قطب‌های قدرتمند گردشگری باشد، تنها در یک دهه گذشته مورد توجه برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ​اما به هر حال ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ برخی رویدادهای نمایشگاهی با عنوان اوقات فراغت یا سرگرمی و کودک در مراکز مختلف نمایشگاهی برگزار می‌شد و آرام‌آرام زمینه‌ها برای رویداد مستقلی در این زمینه به‌وجود آمد. نمایشگاهی که امروز شاهد برپایی آن هستیم یک عنوان کاملا تخصصی با نام «امتک» است که از اسفند ۹۱ کلید خورد.

برگزارکنندگان در آن سال موفق شدند ۵۴ شرکت فعال در این زمینه را دور هم جمع کنند و امتک در ۶ دوره گذشته روند رشد خوبی را تجربه کرد. درباره کم و کیف برگزاری این رویداد و مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در دوره جدید نمایشگاه رخ می‌دهد، با سعید رسا، مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی صنعت تفریحات به‌عنوان کسی که موفق شده تنها رویداد نمایشگاهی در این زمینه را به شمار رویدادهای مهم اضافه کند، گفت‌وگو کردیم.

در این سال‌ها با برگزاری نمایشگاه صنعت تفریحات در پی دستیابی به چه چیزی بوده‌اید؟


نمایشگاه صنعت تفریحات با عنوان تجاری «امتک» یک رویداد کاملا تخصصی است که البته جای کار بسیاری دارد. در سال‌های نخست تمرکز اصلی ما روی توانمندی‌های داخلی بود. در واقع تلاش می‌کردیم در ابتدای کارمان معرفی تمام و کمال از این صنعت داشته باشیم. در ادامه مسیر اما به سراغ شرکت‌های خارجی هم رفتیم. یعنی از دوره چهارم این رویداد به طور رسمی به یک رویداد بین‌المللی تبدیل شد و فعالیت‌های خوبی هم در این عرصه داشتیم.

باید در همه رویدادهای نمایشگاهی بر انتقال دانش فنی تاکید کرد. در عرصه صنعت تفریحات هم سعی کردیم ضمن حضور شرکت‌های خارجی و استفاده از تجربه‌های آنها، بسترها را برای همکاری مشترک با فعالان این عرصه در کشورمان فراهم کنیم.

نمایشگاه امتک تا امروز موفق به جذب همکاری ۱۳ شرکت نمایشگاهی فعال در عرصه برگزاری رویدادهای صنعت تفریحات هم شده است. در این مسیر اعتماد فعالان این صنعت در کشورهایی چون چین، ترکیه و روسیه هم به ما جلب شده و همکاری‌های نمایشگاهی مشترک داریم.
ارتباط دوجانبه ما با شرکت‌های معتبر خارجی باعث شده امروز مهم‌ترین چالش‌های صنعت تفریحات را به خوبی بشناسیم و هر سال روند برپایی نمایشگاه را بر مبنای رفع این چالش‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

نمایشگاه دوره هفتم چه شرایطی دارد؟


امسال بیش از ۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در کنار ما هستند که نشان می‌دهد نسبت به دوره گذشته حدود ۳۰ درصد در بخش داخلی و حدود ۱۵ درصد در بخش خارجی رشد داشته‌ایم. نکته قابل توجه درباره امتک ۲۰۱۷ حضور مستقیم ۱۵ شرکت خارجی با نمایندگان اصلی آنهاست؛ اتفاقی که کمتر در رویدادهای نمایشگاهی داخلی شاهد آن هستیم.

با پیگیری‌هایی که داشتیم، موفق به دعوت شرکت‌هایی از آلمان، ترکیه، هند، چین، ایتالیا و... شدیم. غیر از اینها در طول ۴ روز برگزاری نمایشگاه بازدیدکنندگانی از ۱۳ کشور خارجی خواهیم داشت که امیدواریم حضور بازرگانان این چند کشور، به عقد قراردادهای نمایشگاهی با فعالان داخلی منجر شود.

در این چند سال همواره تلاش کردیم بازدیدکنندگان ما نیز همچون مشارکت‌کنندگان نمایشگاه تخصصی و مرتبط باشند. شاید صنعت تفریحات به دلیل جذابیت‌های بصری مخاطبان عمومی بسیاری هم داشته باشد، اما تلاش همیشگی ما این بوده که فعالان این عرصه در جریان برنامه‌های ما باشند و بتوانیم همه آنها را دور هم جمع کنیم. این روند خوشبختانه رو به رشد بوده و امروز مخاطبان ثابت خودمان را داریم که امیدواریم هر سال بیشتر هم شود.

بدون شک دوره هفتم نیز فرصت بسیار خوبی هم برای ما و هم برای فعالان صنعت تفریحات در شهربازی‌ها، پارک‌های آبی و تمامی مجموعه‌های تفریحی است، تا از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور یابند.

اگر بخواهیم نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاهی در حوزه صنعت تفریحات بیندازیم، با چه عنوان‌هایی روبه‌رو می‌شویم؟


بسیاری از کشورها در این زمینه فعال هستند. به هر حال صنعت تفریحات با شادابی مردم رابطه تنگاتنگی دارد و این امر باعث شده دولت‌ها به آن توجه ویژه‌ای کنند. مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی در زمینه صنعت تفریحات آبان هر سال در فلوریدای امریکا برگزار می‌شود. به طور تقریبی ۱۱۰۰ شرکت معتبر در این زمینه با نمایشگاه همراه هستند. در کشورهای آسیایی نیز ترکیه، چین، امارات متحده عربی و قزاقستان تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام می‌دهند.

سعی خود من همواره این بوده که با حضور در رویدادهای نمایشگاهی بین‌المللی از نزدیک در جریان روند پیشرفت رویدادهای صنعت تفریحات قرار بگیرم. این امر ضمن اینکه تجربه ما را در عرصه برگزاری یک رویداد استاندارد بیشتر می‌کند، در واقع بهانه‌ای برای برقراری ارتباطات دوسویه با فعالان این صنعت در سراسر جهان است.

در این مسیر با مجله‌ها و رسانه‌های تخصصی صنعت تفریحات نیز ارتباط برقرار کردیم و آنها را در جریان برگزاری این رویداد قرار دادیم. در واقع هر سال همزمان با برگزاری امتک، رسانه‌های بسیاری در سراسر جهان خبر برگزاری آن را در مجموعه‌های خود منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین اهداف شما از برگزاری این رویداد چه بوده است؟

ارائه آخرین دستاوردهای فناوری روز در حوزه صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی، گسترش تعامل با سایر کشورها و نیز رقابت با شرکت‌های مشابه در سطح جهان و کمک به تقویت توان ساخت داخلی از طریق تبادل اطلاعات فنی از جمله مهم‌ترین اهداف ما در این زمینه است.

آشنایی صنعتگران صنعت تفریحات و شهربازی به دستاوردهای نوین صنعت و عقد قراردادهای بازرگانی در زمینه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی در کنار توسعه اشتغال در عرصه صنعت تفریحات و همچنین استفاده از حضور تاجران و صنعتگران بین‌المللی از سراسر جهان در نمایشگاه برای کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی از دیگر اهداف امتک ۲۰۱۷ است.

در این میان کمک به ایجاد بازارهای جدید خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه بازارهای هدف، برگزاری کارگاه‌های مختلف برای آسان‌سازی نیل به اهداف تعیین‌شده و معطوف کردن توجه مدیران تصمیم‌گیر در سطح کلان به اهمیت و ظرفیت‌های فراوان این صنعت از دیگر اهداف برپایی این رویداد است.


در نهایت ارتقای جایگاه و موقعیت نمایشگاه در منطقه و جهان، ایجاد انگیزه به منظور سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف خصوصی، تعاونی و دولتی داخلی و خارجی در صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی و ایجاد حس خودباوری و خوداتکایی ملی در نیروهای متخصص و مدیران و سرمایه‌گذاران داخلی برای انجام مطالعات و پژوهش‌ها در زمینه‌های طراحی‌ها و صادرات محصولات را نیز در برنامه‌ریزی‌های این رویداد لحاظ کردیم.

جابه‌جایی نمایشگاه از سایت تهران به شهر آفتاب چه کارکردهای مثبت یا منفی را برای شما ایجاد کرد؟


برخلاف اینکه برخی همکاران ما در زمینه صنعت نمایشگاهی معتقد هستند جابه‌جایی رویدادها ممکن است به کیفیت آن آسیب بزند، من فکر می‌کنم انتقال امتک از سایت تهران به شهر آفتاب اتفاق خوبی بود. واقعیت این است که شهر آفتاب به دلیل داشتن استانداردهای روز نمایشگاهی بسترهای مناسب‌تری برای برپایی رویدادهای نمایشگاهی دارد.

برای مثال، دسترسی به مترو و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از جمله امتیازهای خوبی است که در این سایت شاهد آن هستیم. نکته دیگر اینکه سالن‌های زیر پوشش نمایشگاه، فضای یکپارچه‌ای را در اختیار برگزارکننده قرار می‌دهند که این امر به بازدیدکننده اجازه می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از همه غرفه‌ها بازدید داشته باشد. در نمایشگاه بین‌المللی تهران پراکندگی سالن‌ها به طور معمول باعث می‌شود بازدیدکننده زمان بیشتری صرف کند و در مسیر بازدید از یک سالن به سالن دیگر مجبور به طی مسافت زیادی باشد.

یکپارچه بودن سالن برگزاری از طرفی برای غرفه‌داران هم دارای اهمیت است؛ از این نظر که ارتفاع سقف در سالن‌های سایت تهران متغیر بوده و هر سالن یک ارتفاع متفاوت دارد! برای مثال، برخی سالن‌ها ۳ متری و برخی دیگر ۴ متری هستند. اما ارتفاع سالن‌ها در شهر آفتاب استاندارد و یکپارچه است و برای غرفه‌سازی هیچ مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

نکته دیگر دارا بودن یک ورودی مشخص در شهر آفتاب است که همه بازدیدکنندگان باید از آن عبور کرده و به داخل سالن بیایند. این امر به نظم بیشتر نمایشگاه و ایجاد شرایطی برای رجیستری بازدیدها کمک می‌کند. مجموع این عوامل در کنار هم باعث شد که ترجیح دهیم نمایشگاه را به شهر آفتاب منتقل کنیم و امیدواریم که روند رشد این رویداد سرعت بیشتری بگیرد.

به تعبیر شما مهم‌ترین نیاز امروز ما در زمینه توسعه صنعت تفریحات چه چیزی است؟


در صنعت تفریحات حوزه‌های بسیاری وجود دارد که برای اثرگذاری بیشتر این صنعت باید مورد توجه قرار بگیرد. در درجه نخست باید متوجه این امر باشیم که این عرصه ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و می‌تواند به‌طور مستقیم در زمینه توسعه صادرات تاثیر داشته باشد. بنابراین ایجاد شرایطی برای ارائه تسهیلات ویژه به فعالان صنعت تفریحات به نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت در زمینه صادرات موفق است.

ما بازارهایی را در کشورهای همسایه داریم که هنوز بکر باقی مانده‌اند و رقیبان به سراغ آنها نرفته‌اند. اما این فضا همیشگی نخواهد بود و اگر تعلل کنیم، ممکن است بازار کشورهایی چون عراق و افغانستان را از دست بدهیم.

نکته دیگر اینکه صنعت تفریحات از نظر تاثیر فرهنگی و اجتماعی می‌تواند عاملی برای ارتقای امید به زندگی در مردم و داشتن زندگی شاد باشد؛ عاملی که متاسفانه در چند سال گذشته به فراموشی سپرده شده و آمارها نشان می‌دهد افسردگی هر روز در جامعه رو به افزایش است. نهادهای مسئول باید بدانند در صورت تقویت صنعت تفریحات در واقع جامعه را از عوارض اجتماعی افسردگی و بی‌حس و حالی عمومی نجات خواهند داد.

401

کد خبر: 877847

وب گردی

وب گردی