۱۲۰ هزار زن سرپرست خانوار  بیمه ندارند/عدم توانایی مالی تأمین اجتماعی برای بیمه زنان خانه‌دار

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی توانایی مالی برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار را ندارد، گفت: قرار است منابع پایداری برای بیمه این زنان در بودجه درنظر گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی عضو فراکسیون زنان مجلس، در خصوص موارد مورد بحث در جلسه روز یکشنبه این فراکسیون پیرامون موضوع بیمه زنان خانه‌دار دارای بیش از 3 فرزند گفت: طبق برنامه ششم توسعه، دولت، سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار و رفاه اجتماعی موظف هستند تا زنان خانه‌دار دارای بیش از 3 فرزند را بیمه کنند.

سیاوشی ادامه داد: قرار بود که این آئین‌نامه تا شش ماه پس از ابلاغ آن از سوی دولت تقدیم مجلس شود. در جلسه روز یکشنبه نیز در خصوص این آئین‌نامه بحث شد.

وی با بیان اینکه در بررسی این آئین‌نامه مشخص شد که این طرح پوشش‌دهنده اهداف نظام نیست، افزود: نظام اسلامی معتقد است که اولاً شأن زنان و شأن خانه‌داری آنان به دلیل استحکام خانواده دارای بالاترین اولویت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 2 میلیون و 300 هزار نفر زن خانه‌دار داریم که 770 هزار نفر از آنان بیمه تبعی و روستایی هستند، عنوان کرد: موضوع قابل تأمل این است که 120 هزار زن سرپرست خانوار در کشور داریم که تحت هیچ گونه بیمه‌ای قرار ندارند.

سیاوشی تصریح کرد: برنامه فراکسیون زنان بر این مبنا بود که بتواند در طی بازه زمانی پنج ساله برنامه ششم توسعه، این 120 هزار نفر زن را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی با بیان اینکه در این جلسه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی و بودجه‌ای، توانایی مالی برای پوشش این زنان خانه‌دار را ندارد، اظهار کرد: در این جلسه تصمیم گرفته شد که یکسری منابع پایدار در بودجه کشور برای زنان خانه‌دار دارای بیش از 3 فرزند درنظر گرفته شود.

سیاوشی با اشاره به اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه، بحث زنان خانه‌دار به طور مستقل وجود دارد، گفت: با توجه به این برنامه، برای حل مشکلات زنان خانه‌دار نباید تنها به جامعه 120 هزار نفری زنان که بیمه ندارند توجه کنیم، بلکه دغدغه اصلی ما باید تمام زنان خانه‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در جلسه این بوده که نباید با وجود مشکلات سازمان تأمین اجتماعی، مسائل دیگر را به عهده این سازمان واگذار کنیم، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که طی برنامه ششم توسعه، مسائل زنان را در مجلس پیش ببریم، اما اینکه چه میزان در صحن مجلس بتوانیم موفق باشیم قابل پیش‌بینی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع ابطال بخشنامه اخراج مادران شیرده و باردار نیز موضوع مرخصی زنان و زایمان و مادران شیرده در دست بررسی است و امیدواریم از طریق همین موارد بتوانیم مسائل زنان را در مجلس پیش ببریم.

700

کد خبر: 877974

وب گردی

وب گردی