پیوست فرهنگی فعالیت‌های درمانی

پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه موضوع پیوست فرهنگی بیمارستان مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و در همین رابطه مطالعات انجام گرفته توسط کارشناسان کمیسیون در قالب گزارشی ارائه شد که در آن مراحل عملیاتی سازی پیوست فرهنگی و موانع اجرایی پیش روی آن مورد بحث قرار گرفت و تاریخچه پزشکی و درمان در گذشته و حال از منظر فرهنگی مقایسه شد.

در ادامه جلسه تأثیرات متقابل فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ بیمارستان، موضوع اخلاق پزشکی کادر درمانی بیمارستانی، فرآیند تأثیرگذاری فرهنگ بیمارستانی بر جامعه و اولویت های اقتصادی در فرهنگ بیمارستانی از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

سپس با ارائه گزارشی از داده‌های آماری شیوه کاری مدیریت بیمارستانی و اثرات آن بر روی فرهنگ سازمانی بیمارستانی، ویژگی‌های مدیرکارآمد در بیمارستان از منظر فرهنگی ارائه شد و ابعاد پیوست فرهنگی بیمارستان تبیین و همچنین شاخصه های مرتبط با روابط حاکم در بیمارستان تشریح گردید.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنای این گزارش ستفاده از نگرش سیستمی در شناخت عناصر و ارتباطات بیمارستان و تأثیرات گوناگون این سازمان اجتماعی روی پزشکان، پرستاران و کارکنان و از طریق کارکرد سیستماتیک آنها روی تغییرات بینشی و رفتاری بیمار و همراهان بیمار بوده است.

در پایان جلسه نیز پیشنهادهایی ارائه شد که اهم آن به شرح ذیل است:

استفاده از ظرفیت رابطین فرهنگی فعال در بیمارستان ها، احصاء مأموریت‌های مدیران فرهنگی در بیمارستان‌ها، واکاوی وظایف و عملکرد مدیریت منابع انسانی در بیمارستان‌ها جهت رفع چالش‌های نظام درمانی، تغییر جهت محورهای اصلی پیوست فرهنگی بیمارستان از ذینفعان آن به سمت بهره مندان و از پزشک به سمت بیمار، طراحی سازوکارهای تنظیم کننده رفتار و اخلاق حرفه‌ای کادر درمانی بیمارستان.

کد خبر: 878001

وب گردی

وب گردی