آیا بشکه‌های سیاه امروز رنگ می‌بازند؟/ سرنوشت بازار در دستان اعضای اوپکی وغیراوپک

امروز اعضای اوپک به همراه وزیران سایر کشورهای تولیدکننده نفت شامل روسیه در مقر این سازمان در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا در خصوص سرنوشت بازار طلای سیاه تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امروز اعضای اوپک به همراه وزیران سایر کشورهای تولیدکننده نفت شامل روسیه در مقر این سازمان در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا در خصوص سرنوشت بازار طلای سیاه تصمیم بگیرند. این موضوع باعث شده در بازار نفت تحولاتی بسیار مهمی رخ دهد. به گونه‌ای که برخی از کارشناسان اذعان براین دارند که اعضای اوپک بر کاهش سقف تولید توافق خواهند کرد و عده‌ای نیز عقیده دارند که اعضای غیراوپک براین توافق پایبند نخواهند بود.

در همین راستا وزیر نفت ایران دیشب که وارد وین شد در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای هر دو بازه زمانی 6 یا 9 ماهه موافق است.

بر اساس گزارش رویترز، فعالیت معاملاتی در طول ساعت معاملات آسیایی و در آستانه دیدار اوپک اندک بود.

در حالی که یک بیانیه رسمی منتشر نشده اما به نظر می رسد اوپک و روسیه آماده تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ هستند. این توافق از اول ژانویه امسال به اجرا درآمده و در مارس سال میلادی آینده به پایان می رسد.

تمدید توافق ممکن است شامل یک بازبینی در ژوئن شود تا از محدود شدن بیش از حد عرضه و داغ شدن بازار جلوگیری شود.

محمدعلی خطیبی دبیر سابق ایران در گفت‌ وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گفت: به طور یقین این احتمال وجود دارد که اعضای اوپک طرح کاهش تولید نفت را دوباره تمدید کنند چرا که نشست‌هایی که بین اعضا صورت گرفته تمام اعضا به تجمیع رسیدند.

دبیر سابق ایران در اوپک با بیان اینکه سهمیه ایران در اوپک حدود ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه است، افزود: در صورت تمدید سقف سهمیه ایران در اوپک ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه خواهد بود.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید است.

می توان گفت که ۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز مورد توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

گسترش تولید شیل اویل یکی دیگر از اصلی‌ترین مباحث مورد بررسی در این نشست خواهد بود که افزایش آن بدون تردید، قیمت نفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

402

کد خبر: 878133

وب گردی

وب گردی