رئیس دوره‌ای اوپک: همکاری تولیدکنندگان نفت به ثمردهی نزدیک شده است

رئیس دوره‌ای اوپک در سخنرانی افتتاحیه نشست ۱۷۳ این سازمان اعلام کرد به دلیل تلاش‌های مشترک تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک، دستیابی به اهداف توافق جهانی کاهش تولید نفت نزدیک شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و رئیس دوره‌ای نشست اوپک، امروز (پنجشنبه ۹ آذرماه) در سخنرانی آیین گشایش رسمی نشست ۱۷۳ این سازمان اعلام کرد: تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک به تحقق اهداف توافق جهانی کاهش تولید نفت نزدیک شده‌اند.

او گفت: در نشست پیشین ما در ماه مه امسال، مشخص بود که تلاش بیشتری لازم است و در نتیجه، توافق جهانی کاهش تولید نفت ۹ ماه دیگر تمدید شد.

رئیس دوره‌ای اوپک افزود: تحولات بازار از آن زمان تاکنون نشان داد که تصمیم به تمدید توافق، درست بوده است؛ آمارها نشان دهنده واکنش مثبت بازار بوده‌اند.

به گفته الفالح، سطح ذخیره سازی مازاد نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (او ئی سی دی) در ماه مه ۲۸۰ میلیون بشکه بود، اما اکنون با ۵۰ درصد کاهش، ۱۴۰ میلیون بشکه است.

او همچنین اعلام کرد برآوردها نشان می‌دهند سطح ذخیره‌سازی شناور نفت از ماه ژوئن امسال تا کنون ۵۰ درصد کاهش یافته و سطح ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی نیز به میانگین پنج ساله خود بازگشته است.

وزیر انرژی عربستان همچنین اعلام کرد در بازارهای آتی نفت خام برای هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون شرایط وارونگی حاکم است که نشان می‌دهد بازار به تدریج به سوی وضعی متوازن‌تر حرکت می‌کند.

الفالح گفت: در مجموع ثبات بازار بهبود یافته و جو روانی حاکم در بازار بهتر شده؛ روند بازگشت توازن شتاب یافته است و ذخیره‌سازی‌ها روند کلی کاهشی دارند.

او اعلام کرد که این نتایج مطلوب، نتیجه پایبندی بیش از ۱۰۰ درصدی مجموع ۱۲ عضو اوپک است که توافق کاهش تولید را امضا کرده بودند. به گفته وی، با وجود کم کاری بعضی از اعضا، در مجموع اعتبار اوپک بالاتر رفته است.

رئیس دوره‌ای اوپک گفت: همه تولیدکنندگان از این وضع بهبود یافته، سود برده‌اند.

با این همه، الفالح هشدار داد با وجود دستاوردهای مثبت یاد شده، این سازمان تازه توانسته به نیمی از هدف تعیین شده خود در کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت دست یابد، در حالی که بازار در حال ورود به فصل افت تقاضا تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی است.

او گفت: در میان مدت و کوتاه مدت، شرایط آینده بازار امیدوارکننده به نظر می‌رسند، به ویژه با توجه به این که بازسازی اقتصادی جهان شتاب می‌یابد.

وزیر انرژی عربستان افزود: ما همچنان شاهد نشانه‌های بیشتر از تقویت تقاضای نفت هستیم؛ در ماه‌های اخیر برآوردهای تقاضای نفت افزایش یافته و اکنون پیش بینی رشد تقاضای نفت در هر یک از سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

الفالح یادآور شد که دستیابی به هدف مطلوب اوپک نیازمند تلاش‌های بیشتری است و گفت: تاریخ به ما می‌گوید که وقتی به تحقق اهداف نزدیک می‌شویم، ممکن است پایبندی به آن متزلزل شود؛ بنابرین برای دستیابی به هدف‌مان به طور پایدار، باید به تلاش ادامه دهیم و هر یک از کشورهای عضو مسئولیت کامل را به سهم خود به عهده بگیرد و منتظر دیگران نباشد.

او همچنین با قدردانی از تلاش‌های کمیته وزارتی نظارت بر بازار، گفت: ما باید وحدت درونی اوپک را حفظ کنیم، اما باید این را نیز اضافه کنم که بدون حمایت شریکان غیر اوپکی، وضع امیدوارکننده امروز محقق نمی‌شد؛ بنابراین باید تلاش کنیم که چهارچوب همکاری اوپک و غیر اوپک را نهادینه کنیم و بر بنیان سالمی که که ایجاد کرده‌ایم، چیزهای بیشتری بسازیم.

رئیس دوره‌ای اوپک گفت: اگرچه دستاوردهای کوتاه مدت را نباید نادیده گرفت، باید به یاد داشته باشیم که دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، از جهات گوناگون به هم پیوند خورده‌اند.

الفالح افزود: باید به تقویت بازاری با ثبات در جهت منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ادامه دهیم؛ برای حفظ منافع بلند مدت مصرف کنندگان، باید در ظرفیت تولید خود سرمایه گذاری کنیم و برای این کار، تریلیون‌ها دلار باید برای ایجاد ظرفیت اضافی تولید نفت و زیرساخت‌ها سرمایه گذاری شود.

او گفت: این سرمایه‌گذاری چشمگیر بدون اطمینان کافی از آینده بازار محقق نخواهد شد.

وزیر انرژی عربستان یادآور شد: سرمایه‌گذاری‌های کنونی، بیشتر شامل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت می‌شوند و همچنان سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت در تعلیق هستند.

الفالح گفت: ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری لازم و حفظ ثبات بازار، مسئولیتی مشترک است؛ به نوبه خود، ما باید همکاری میان اوپک و غیر اوپک را بیشتر تقویت کنیم و تعامل با نهادهای انرژی بین‌المللی، به ویژه نهادهای نمانده مصرف‌کنندگان، را افزایش دهیم.

او افزود: همانطور که همه ما می‌دانیم، تغییر آب و هوا یک مسئله ضروری دیگر در ذهن همه است و ما نیز باید به آن توجه کنیم؛ همانند تلاش‌های انجام شده در ماه نوامبر امسال در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل در شهر بن در آلمان (کاپ ۲۳)، باید به طور مستمر به مسائل زیست محیطی توجه کنیم و به کاهش آلایندگی‌های کربنی نفت، لزوم ترکیب منابع سنتی و جدید انرژی و ایجاد برنامه‌های واقع‌گرایانه برای آینده انرژی جهان، تأکید داشته باشیم.

402

کد خبر: 878274

وب گردی

وب گردی