صادرات غیرنفتی کشور به 28.5 میلیارد دلار رسید/ظرفیت های غیرفعال واحدهای تولیدی کشور فعال می شود

رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون صادراتی وزیر، صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی کشور در هشت ماهه سال جاری با رشد یک درصد نسبت به مدت مشابه به 28.5 میلیارد دلار رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مجتبی خسروتاج روز پنج شنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر افزود:برای رونق صادرات باید شرکت های کوچک و متوسط در موضوع بازاریابی حمایت شوند که در این ارتباط دولت برای حضور آنها در نمایشگاههای بین المللی و هیات های بازاریابی تدابیر مناسبی را پیش بینی کرده است.
او گفت: کمک به هزینه حمل و نقل شرکت های کوچک و متوسط و بکارگیری تکنولوژی روز دنیا نیز از دیگر ظرفیت های است که می تواند به رشد صادرات آنها کمک کند.
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ارتباط با صادرات، محصولات تولیدی صنایع سبک کشور مانند شیرینی و شکلات وارد بازارهای جهانی شدند که نوید بخش آینده خوبی در فراروی این صنعت است.
خسروتاج اضافه کرد: در ارتباط با بخش کشاورزی نیز پارسال چهار تا پنج میلیارد دلار محصول از کشور صادر شده که این محصولات نیز از ظرفیت خوبی برای افزایش برخوردار است.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ارتباط با محصولات آبزی نیز سال گذشته 180 میلیون دلار صادرات صورت گرفت که این رقم در مقایسه با سال 94 افزایش 35 درصدی تجربه کرد.
خسروتاج گفت: آبزی پروری از بخش های دارای قابلیت توسعه است که باید روی آن سرمایه گذاری بیشتری شود.
او گفت: در ارتباط با صنعت توریست و صنایع خلاق و پیچیده نیز باید به فعال سازی آن کمک شود.
خسروتاج ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی روی مزیت رقابتی بودن آنها سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته که در راستای تحقق این مهم سازمان توسعه تجارت آماده هر گونه تعامل و همکاری است.

او درجمع خبرنگاران افزود: رونق صادرات درکشور نیازمند عزم و اراده ملی است که در قالب آن فعال کردن ظرفیت های غیرفعال که در مقایسه با سرمایه گذاری برای آغاز بکار واحدهای تولیدی جدید به تسهیلات کمتری نیاز دارد در دستور کار است.
خسروتاج بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی از زمان آغاز بکار آنها به برخورداری از مزیت رقابتی توجهی نداشتند که در این ارتباط باید حمایت لازم از آنها صورت گیرد.
خسروتاج افزود: در این راستا باید تلاش کرد تا کشور از صادرات نفتی بی نیاز و سمت صادرات غیرنفتی سوق پیدا کند.
رئیس سازمان توسعه تجارت یادآورشد:باید راه اندازی واحدهای تولیدی در مناطق نزدیک به خوراک مورد نیاز آنها انجام شود تا هزینه حمل و نقل مازاد بر واحدها تحمیل نشود.
او گفت: تنها با هدایت 2 درصد از منابع اعتباری حوزه واردات به صادرات می توان شاهد تحول بسیاری خوبی در این بخش بود که این مهم نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است.
خسرو تاج در ارتباط با احداث پایانه صادرات موادمعدنی در استان بوشهر نیز گفت: چنانچه جانمایی مناسب برای این پروژه صورت گیرد و سرمایه گذار آن نیز مشخص شود سازمان توسعه صادرات از احداث این پروژه حمایت می کند.
او گفت: در هفت ماهه نخست امسال 3.7 محصولات معدنی و مواد حاصل از فرآوری آن صادر شده که با وجود افزایش سه درصدی آن در مقایسه با سال گذشته می توان این میزان صادرات موادمعدنی را افزایش داد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 878294

وب گردی

وب گردی