پایان آذرماه، زمان ارایه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صحن علنی مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارایه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صحن علنی مجلس در پایان آذرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز،منطقه کویر، دکتر "محمدرضا پورابراهیمی" عصر امروز نهم آذرماه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان با بیان اینکه وضعیت اعتباری سال 96 استان، وضعیت خوبی نبوده و باید دستگاه های اجرایی استان اهتمام ویژه ای در راستای پیگیری بودجه های خود انجام دهند.

وی با بیان اینکه از کل اعتبارات 1300 میلیارد تومانی استان، تنها 1.5 درصد نقدینگی در نظر گرفته شده است که این مهم بی سابقه بوده است اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است بودجه سال 97، در تاریخ 19 آذرماه سال جاری توسط رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 97 باید نگاه استانی و ملی داشته باشیم تصریح کرد: در بودجه سال 97 مقرر شده است که اولویت با پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالا باشد و باید در استان کرمان با رویکرد دستگاهی و شهرستانی، لیستی از پروژه های نیمه تمام استان به مجمع نمایندگان استان در مجلس ارایه شود تا بتوانیم این موضوع را در بودجه سال 97 پیگیری کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه ادبیات دولت در بودجه سال 97 با سنوات گذشته متفاوت شده است اظهار کرد: خوشبختانه جنس نگاه دولت به بودجه 97 تغییرات اساسی پیدا کرده است و ادبیات دولت از محافظه کارانه‌ای به سمت جسورانه پیش رفته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه های دولت در بودجه سال 97 اظهار کرد: متاسفانه همواره 30 درصد منابع بودجه کشور در اقتصاد ایران بعنوان کسری است که در این راستا باید ساختار بودجه ریزی کشور اصلاح شود.

وی افزود: مهترین مساله ای که انتظار می رود در بودجه سال 97 از سوی دولت به آن توجه شود بحث هدفمند کردن یارانه ها باشد.

پورابراهیمی با بیان اینکه 42 هزار میلیارد تومان در قالب طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود که در اقتصاد کشور دیده نمی شود افزود: پیشنهاد داده شده است که بخشی از این منابع به سمت تولید و هدایت سرمایه گذاری و جذب آن در استان ها سوق داده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت پرداخت یارانه در استان کرمان نیز گفت: سالانه 1800 میلیارد تومان یارانه در سطح استان کرمان پرداخت می شود این در حالی است رقم اختصاص یافته بودجه استان 30 درصد این عدد نیز نمی شود.

پورابراهیمی با اشاره به سایر موارد مدنظر قرار گرفته در بودجه سال 97 اظهار کرد: طرح تحول سلامت در دولت دوازهم نیز ادامه خواهد داشت اما به دلیل آنکه نیازمند بودجه بسیار زیادی می باشد تغییراتی در آن صورت خواهد گرفت ضمن آنکه طرح بیمه سلامت ایرانیان نیز از بحث های اساسی در بودجه سال 97 خواهد بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید درآمدهای بخش دولت را در بودجه 97 افزایش دهیم اظهار کرد: یکی از بحث های مهم در افزایش درآمدهای دولت در سال 97، افزایش وصول مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه در 5 ماه اخیر سال جاری، از محل تراکنش های بانکی، حدود 5000 میلیارد تومان از کسانی که تنها یک بار مالیات پرداخت کرده بودند، مالیات اخذ شده است تصریح کرد: باید به گونه ای دولت حرکت کند که بتواند در سال 97 ، 40 تا 41 درصد درآمد خود را از محل اخذ مالیات تامین کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه پیش نویس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری عوارض ورودی و حقوقی دولتی را در ورودی های کشور پرداخت نمی کنند و در این راستا اهتمام و جدیت ویژه ای را از سوی دولت خواستار هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آخرین جلسه بررسی پیش نویس لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 19 آذرماه سال جاری در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار خواهد شد تصریح کرد: امیداواریم بتوانیم تا پایان آذرماه سال جاری این لایحه را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیاوریم.

وی به طرح های نیمه تمام موجود در سطح کشور اشاره و اظهار کرد: واقعیت این است که واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی درسال های گذشته قابل قبول نبوده است و پیشنهاد می کنیم که از محل واگذاری طرح های عمرانی انتفاعی نیمه تمام دولت در سال 97، بخشی از درآمدها به خود دستگاه اجرایی واگذار کننده و استان برسد تا تشویقی برای این واگذاری ها صورت گیرد.

پورابراهیمی با اشاره به پیشنهادهای صورت گرفته مبنی بر تعیین مالیات بر سود سپرده های بانکی اظهار کرد: متاسفانه شرایط جامعه به گونه ای شده است که ریسک فعالیت‌های اقتصادی در کشور پایین آمده است و فعالان اقتصادی پول های خود را در بانک ها سرمایه گذاری می کنند که پیشنهاد شده است برای سپرده های بالا، مالیاتی در نظر گرفته شود البته این پیشنهاد هنوز نیاز به کارشناسی های بیشتری دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به بودجه ریزی عمیاتی در کشور اشاره و افزود: از سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر نوبخت خواسته ایم که بودجه ریزی عملیاتی توسط دولت صورت گیرد یعنی هر ارگانی براساس فاکتور کار خود هزینه دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید ریسک کند و بحث بودجه ریزی عملیاتی را در سال 97 اجرایی کند اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که جراحی خوبی در راستای اصلاح بودجه ریزی کشور صورت دهد.

301

کد خبر: 878308

وب گردی

وب گردی