موگرینی:نمی‌توان در اجرای برجام گزینشی عمل کرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه میگوید که محدود کردن مذاکرات با ایران به مساله هسته‌ای درست بود یا غلط، اکنون باید آن را به طور کامل اجرا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم ایتالیا تاکید کرد که محدود کردن مذاکرات با ایران، به مساله هسته ای درست بود یا اشتباه اکنون باید آن را به طور کامل اجرا کرد.

وی افزود: «مسائل دیگری هستند که در چارچوب این توافق نیستند و می‌توان درباره آنها رایزنی کرد، اما تصمیم بر این بوده که این توافق تنها مسائل هسته‌ای را شامل شود. اینکه این اشتباه بود یا صحیح، اکنون بحثی است که به تاریخ پیوسته است، زیرا این تصمیم که مذاکرات صرفاً به موضوع هسته‌ای محدود شوند به 14 سال پیش برمی‌گردد. شاید من شخصاً فکر می‌کردم که رایزنی درباره مسائل منطقه‌‌ای می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد، چون در نهایت، مشکل این است که خاورمیانه و کشورهای خلیج [فارس] نیازمند این هستند که معماری امنیتی خودش را شکل بدهند. اما این تصمیم در آن موقع گرفته نشد و مقرر شد که مذاکرات صرفا به مسئله هسته‌ای محدود شوند و اکنون این چیزی است که ما داریم، اما لغو توافقی که در موضوع هسته‌ای کارساز است هیچ یک از ما را در موقعیت بهتری قرار نمی‌دهد.»

وی همچنین گفت که 28 عضو اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته‌اند که اجرای همه فصلهای توافق هسته ای یک اولویت امنیتی اصلی برای اتحادیه اروپا است.

موگرینی در ادامه گفت: توافق هسته‌ای به قطعنامه شورای امنیت ضمیمه است بنابراین شما نمی‌توانید از آن خارج شوید یا در اجرای آن گزینشی عمل کنید.

شب گذشته فدریکا موگرینی در حاشیه نشست با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌ای دیدار و رایزنی کرده بود.

منبع: فارس

302

کد خبر: 878602

وب گردی

وب گردی