تولید 5هزار تن متانول در پتروشیمی بوشهر/ ایجاد اشتغالزایی مستقیم برای 350 نفر/ دغدغه بازار فروش محصولات را نداریم

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر با تاکید براینکه اکثر تجهیزات این مجتمع با استفاده از توان داخلی تامین شده است، گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده برای این پتروشیمی به صورت کلی حدود 1.9میلیارد یورو به اضافه 250 میلیارد تومان هزینه ریالی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدغلامرضا مستجاب الدعوه مدیرعامل پتروشیمی بوشهر گفت: پتروشیمی بوشهر یکی از بزرگترین طرح های تولیدی پتروشیمی کشور است. مجموعه ای از واحدهای فرایندی و سرویس جانبی این پتروشیمی در فاز 2 عسلویه واقع شده است که 60درصد سهامدار آن شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح شستان و 40 درصد شرکت پتروشیمی مارون است.

او افزود: واحدهای این مجموعه از 8 واحد فرایندی و مجموعه سرویس جانبی که تامین کننده نیازهای این پتروشیمی تشکیل شده است که از جمله اینها واحدهای فرایندی، واحد شیرین سازی، استحصال اتان، واحد متانول، الفین، پلی اتیلن، واحد گلایکول ، واحد اسیداستیک و واحد وینیل استات منومراست. خوراک این مجموعه از پالایشگاه چهارم فازهای 8و7و6 تامین می‌شود.

مستجاب الدعوه تصریح کرد: این پتروشیمی در سه فاز برنامه ریزی شده است. فاز یک واحد شیرین سازی، استحصال اتان و متانول به اضافه سرویس جانبی است و در واحد شیرین سازی نیز مجموعه یوتیلیتی ‌ها را خود شرکت و برق را از پتروشیمی مبین دریافت می کنیم. در فاز دوم متانول و واحد جداسازی هوا را داریم به گونه ای که اکسیژن به میزان 84 هزار مترمکعب در ساعت تولید می شود. همچنین برای تامین نیاز مجموعه یک واحد شیرین سازی آب را داریم که 5هزار مترمکعب آب دریا را از دماوند گرفته و شیرین سازی می کند به طوری که هزار و 800 مترمکعب در ساعت آب شیرین تولید می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوشهر ادامه داد: میزان سرمایه گذاری انجام شده برای این پتروشیمی به صورت کلی حدود 1.9میلیارد یورو به اضافه 250 میلیارد تومان هزینه ریالی است. کل مبلغ یورویی از طریق فاینانس چین تامین شده است می توان گفت 15درصد سهامدار داخلی و 85درصد توسط فاینانس چینی تامین شده است.

از زمان واگذاری یعنی از سال 90 کلنگ این مجموعه زده شده است و کارهای عملیاتی و مطالعاتی این طرح شروع شد. همچنین کارهای اجرای تسطیح زمین و خاکبرداری نیز از سال 90 شروع شده است. از همان اوایل سال برای واحد شیرین سازی و اتان قرارداد مهندسی نیز منعقد شد.

پتروشیمی بوشهر جزء طرح های اولویت دار بوده به طوری که فاز اول از نظر عملیات مهندسی، خرید و نصب تجهیزات بالای 90درصد پیشرفت دارد و برنامه ریزی شده است که عملیات مکانیکال و مراحل پیش راه اندازی واحدهای یوتیلیتی واحد شیرین سازی و استحصال تا پایان سال 96 انجام شود و از ابتدای سال 97 واحدهای شیرین سازی استحصال اتان و واحد متانول راه اندازی شود. امیدواریم که سه ماهه اول سال 97 به مرحله تولید برسد.

او افزود: در فاز یک گوگرد به عنوان یک محصول جانبی تولید خواهد شد و در کنار آن 180 هزار تن در سال ال پی جی و واحد متانول به ظرفیت 5هزار تن در روز تولید خواهد داشت هدفگذاری ما در سال اول 70درصد ظرفیت است.

مستجاب الدعوه با اشاره به بحث تحریم ها گفت: بحث تحریم یک موضوع جداگانه است و تامین منابع مالی نیز یک بحث دیگر؛ ما تامین منابع مالی را از مرحله اجرای کار دنبال کردیم و این موضوع زمانبر بوده بخاطر همین در سال 94 کار را شروع کردیم اگر فاینانس به موقع در سال 92 تامین می شد به طور یقین در آن مقطع زمانی کار را شروع می کردیم.

در مورد تحریم باید گفت که این موضوع به دو صورت برای کار ما تاثیر گذاشت یکی اینکه به راحتی نمی توانستیم حرکت کنیم قطعا خرید کالا و اخذ فاینانس برای ما سخت بود. هرچند که برای واحد متانول در اوج تحریم توانستیم با یک شرکت سوئیسی لایسنس را تامین کنیم ولی به هرحال این بحث ها به عنوان مانع وجود داشت سعی کردیم این موانع را برطرف کنیم. دانش فنی برای اجرای این طرح را برمبنای دانش فنی که در پتروشیمی ها کار برد دارد استفاده کردیم. همچنین از کشورهای اروپایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم دانش فنی را کسب کردیم.

او در مورد رقبا نیز گفت هرکسی که محصولات پتروشیمی تولید می کند رقیب جدی ماست و سالهاست که این بحث در پتروشیمی حل شده است. در کنار تولید محصول بازار فروش را نیز داریم همچنانکه طی 15سال گذشته با توجه به حجم تولید بازار فروش را داشتیم. بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. چرا که در دوران تحریم با توجه به شرایط سخت بازهم فروش را انجام دادیم و نگرانی بازار را نداریم و بازار ما همه نقاط دنیاست و هرکجا که نیاز داشته باشد محصول را صادر می کنیم.

مستجاب الدعوه اظهار کرد: اکثر کالا و تجهیزات مورد استفاده در این پتروشیمی داخلی بوده و مابقی به لحاظ فاینانس چینی و بخشی از قطعات نیز از سایر نقاط دنیا از جمله کره و اروپای غربی تامین شده است. خوشبختانه بازار ایران تامین کننده خیلی از تجهیزات ماست ولی چون بخاطر فاینانس 50به 50 بود و ما در واقع برای ایران از این سهم خارج از چین استفاده کردیم. کابل و ابزار برقی و ترانس، پمپ و توربین را از داخل و برج کمپرسور و سایر تجهیزات را از خارج تامین کردیم.

او افزود: با توجه به مزیت های نسبی ایران از نظر منابع غنی گاز و نیروی انسانی توانمند و سازندگان ماهر و وجود شرکت های با تجربه توانستیم از توان داخلی بهره مند شویم و اینها امتیازاتی است که ما از آنها استفاده کردیم.

با توجه به شرایطی که تا به امروز پشت سرگذاشتیم ما بازار خودمان را پیدا کردیم و ما فرصت نگران شدن را نداریم. زمانی که می گفتن ما نمی توانیم کار کردیم و ما عادت کردیم که نگران نباشیم.

مدیرعامل شرکت بوشهر خاطرنشان کرد: بالغ بر 6هزارو200 نفر به صورت 24 ساعته کار می کنند و در زمان بهره برداری از این پروژه برای 350 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد. حدود 50درصد از کارکنان لیسانس و بالاتر و 80درصد نیروهای خدماتی بومی هستند.

402

کد خبر: 878695

وب گردی

وب گردی