فراخوان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران به همت معاونت امور استان های رسانه ملی برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، این جشنواره با هدف کمک به رشد و بالندگی پویانمایی ایران اسلامی و فراهم آوردن زمینه پرنشاط، پویا و سالم برای رقابت سازنده بین هنرمندان، دیده شدن آثار فاخر در سطح ملی و هم افزایی ظرفیت های متعدد و گسترده این عرصه مهم و تاثیرگذار برگزار می شود.

نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران با رویکرد رسانه ای و تلویزیونی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار خواهد شد.

معرفی آثار برتر و قدردانی از پدیدآورندگان این آثار، فراهم آوردن زمینه رقابت سازنده برای فعالان پویانمایی کشور و کمک به ورود استعدادهای نو به این عرصه، رشد و رونق تولید، نمایش پویانمایی با متمرکز کردن همه امکانات کشور، خرید و سفارش آثار، فراهم آوردن امکان بروز و کشف توانمندی ها و استعدادهای مناطق مختلف کشور، هم افزایی ظرفیت ها از طریق ایجادزمینه تعامل و تبادل آراء میان عوامل سازنده، اندیشمندان و مخاطبان، گسترش و تقویت دانش و مباحث روز در عرصه پویانمایی، تقویت رویکرد رسانه ای در پرداخت قصه ها و داستان ها برای مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان و زمینه سازی برای شکل گیری و تکامل قطب پویانمایی دینی در منطقه از جمله اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران، اولویت های محتوایی این گردهمایی عظیم هنری و فرهنگی شامل اشاعه و ترویج اخلاق و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، توجه به مفاهیم امید و سرزندگی در بستر زمینه های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور، برجسته سازی هویت ملی و بومی با بهره گیری از مولفه های فرهنگی، الگوسازی باورپذیر و ملموس با خلق شخصیت ها و قهرمانان ملی و بومی و بهره گیری از قصه های عامیانه، اتخاذ رویکرد اطلاع رسانی و تربیتی در آثار آموزشی با مضامین دینی، مذهبی، انقلابی، ایثار و جهاد، مقاومت، آداب و رسوم، شعر، حکایات، گردشگری، میراث فرهنگی، محیط زیست، مهارت های زندگی، سبک زندگی مطلوب، تغذیه سالم، ورزش و تحرک، مقابله با آسیب های اجتماعی همچون بیکاری، اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی، حقوق شهروندی، الگوهای تعامل و رفتار، مشارکت اجتماعی، انسجام و وحدت ملی و نیز اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال خواهد بود.

نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران در قسمت مسابقه شامل سه بخش اصلی، فرعی و ویژه برگزار می شود. بخش اصلی شامل سریال و مجموعه های تلویزیونی، فیلم کوتاه و نیمه بلند، فیلم بلند، موشن گرافیک و جلوه های بصری در آثار مستند و نمایشی است و فیلم های تبلیغاتی، آموزشی، عنوان بندی (در همه ساختارهای برنامه سازی)، آثار دانشجویی، آثار دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثار فرهنگی، مقابله با موضوع آسیب های اجتماعی است .آثاری با موضوع شعار سال هم در بخش فرعی بررسی می شوند، همچنین طرح ها و فیلم نامه ها اعم از مجموعه های تلویزیونی و سریال مختص بخش ویژه جشنواره هستند.

آثار بخش خارج از مسابقه جشنواره نیز با آثار بخش مسابقه هم تراز هستند، اما به دلیل مطابقت نداشتن با هر یک از بندهای مقررات بخش مسابقه و یا تکمیل شدن ظرفیت بخش مسابقه، در این بخش شرکت داده می شوند.

بخش نمایش های ویژه (مرور آثار کوتاه دینی، مروری بر آثار یک فیلم ساز، بزرگداشت و مواردی از این دست) و بخش جنبی نیز برای این جشنواره پیش بینی شده است.

در بخش جنبی شاهد تشکیل بازار رسانه ای با هدف خرید آثار فاخر و ایجاد فرصت دیده شدن از طریق رسانه ملی و نیز خرید طرح ها و فیلم نامه های منتخب برای تولید مجموعه و سریال پویانمایی خواهیم بود همچنین نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی، نمایشگاه رونمایی از کتاب های آموزشی، معرفی شرکت ها، کالاها و خدمات دانش بنیان در زمینه پویانمایی، معرفی آثار پویانمایی سازمان های مختلف، معرفی و تشکر از آثار پویانمایی معاونت امور استان ها شامل مراکز برتر و انیمیشن سازان، معرفی و قدردانی از استودیوهای حرف های و بازار فیلم با حضور میهمانان کشورهای خارجی هم در این بخش وجود دارد.

در بخش اصلی جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران به بهترین های سریال، مجموعه، کارگردانی، فیلم نامه، انیمیت، فضاسازی، طراحی شخصیت، طنز، موسیقی، صداگذاری، دوبله، فیلم های کوتاه و نیمه بلند، فیلم اول، فیلم دوم، فیلم سوم، فیلم بند، بهترین فیلم، کارگردانی موشن گرافیک، پژوهش و نگارش، جلوه های بصیری و آثار اول و دوم تندیس جشنواره و جایزه نقدی اهدا می شود.

بهترین فیلم های تبلیغاتی، بهترین اثر، فیلم های آموزشی، عنوان بندی، آثار دانشجویی، آثاری با موضوع شعار سال، آثار دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثار فرهنگی و آثاری با موضوع آسیب های اجتماعی در چهار قسمت بیکاری، اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی هم در بخش فرعی دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت می کنند.

به صاحبان بهترین طرح و فیلم نامه (اول، دوم و سوم) و بهترین طرح (اول، دوم و سوم) نیز در بخش ویژه تندیس و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی تعلق می گیرد.

طبق اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران، آثار تولید شده پس از سال 1392 که تا مهرماه 1396 از رسانه ملی پخش شده اند، امکان حضور در بخش اصلی مسابقه جشنواره را خواهند داشت و آثاری که متناسب با رویکرد رسانه ای جشنواره بوده ولی از تلویزیون پخش نشده اند در بخش های دیگر شرکت داده می شوند.

همچنین مقرر شده درخصوص سریال ها و مجموعه ها، حداکثر 9 قسمت گزینش و به دبیرخانه جشنواره ارسال شود ضمن اینکه در این بخش هر اثر باید حداقل در 7 قسمت تولید و پخش شده باشد. برای مجموعه هایی که هر قسمت داستان مستقلی دارد، لازم است برای هر قسمت (حداکثر 9 قسمت) به طور جداگانه ثبت نام شود.

شرکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان ها، نهادها، مراکز دولتی، بخش های خصوصی، شبکه های سراسری سیما، مراکز استانی صدا و سیما، مرکز صبا، سینمای خانگی و ... آزاد است و درخصوص تعداد آثار ارسالی از سوی هرکدام محدودیتی وجود ندارد.

آثار پویانمایی بدون محدودیت و در تمام تکنیک ها پذیرفته می شوند، اعم از آثار دو بعدی، سه بعدی و ... (نقاشی متحرک، کات اوت، استاپ موشن)، آثار تلفیقی و آثار تجربی ضمن اینکه این آثار برای تمام گروه های مخاطبان هدف اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال پذیرفته می شوند.

برای بازبینی آثار در هیئت های انتخاب و داوران لازم است هر اثر به طور مستقل بر روی یک DVD به دبیرخانه جشنواره ارسال شود و با فرمت قابل پخش در دستگاه دی وی دی ضبط شده و فایل های دیتا مطابق با استانداردهای سیستم عامل ویندوز باشد. همچنین نام اثر و مدت زمان آن به طور کامل بر روی دیسک نوشته شود.

برای نمایش آثار در بخش نمایش های ویژه و همچنین خریداری آثار برگزیده، نسخه ها باید به صورت Full HD 2317×2727، HD2127×717 و SD 720×576 تحویل داده شوند؛ طرح ها و فیلم نامه های ارسالی برای شرکت در بخش ویژه مسابقه نباید به مرحله تولیدی رسیده باشند. لازم است پس از ثبت نام، 9 نسخه تایپ شده به همراه 2 نسخه فایل Word بر روی لوح فشرده (یا بارگزاری در سامانه ثبت نام) به دبیرخانه جشنواره ارسال شود همچنین برای ارسال فیلمنامه باید خلاصه طرح در یک صفحه در ابتدای آن آورده شود و برای ارسال طرح نیز همراه بودن یک قسمت از فیلم نامه الزامی است. طرح ها و فیلم نامه ها در ساختار مجموعه و یا سریال، ذیل اولویت های محتوایی مشخص شده در فراخوان و مصوبات شورای راهبردی جشنواره پذیرفته خواهند شد.

از دیگر قوانین و مقررات این جشنواره می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1 عوامل تهیه و تولید آثار بخش مسابقه امکان شرکت در ترکیب هیئت انتخاب و هیئت داوران را نخواهند داشت.

2 به تمام آثار راه یافته در بخش مسابقه گواهی شرکت در جشنواره اهداء خواهد شد.

3 هیچ جایزه ای نمی تواند به طور هم ارزش بین دو یا چند اثر تقسیم شود.

4 به آثار برگزیده که بیش از یک کارگردان، نویسنده و تهیه کننده داشته باشند، فقط یک جایزه تعلق می گیرد.

5 تنظیم برنامه نمایش آثار در بخش نمایش های ویژه بر عهده دبیرخانه جشنواره است و پس از دریافت آثار امکان خارج کردن هیچ اثری از برنامه وجود ندارد.

6 پس از راهیابی آثار به بخش مسابقه جشنواره، امکان خارج کردن آن وجود ندارد.

7 دبیرخانه جشنواره هیچ مسئولیتی در قبال آسیب های احتمالی ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کنندگان را ندارد.

8 آثاری که استاندارد فنی و نمایش را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می شوند.

9 تفسیر و اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده و یا دارای ابهام به عهده دبیر جشنواره است.

طبق اعلام دبیرخانه جشنواره، مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا 16 آذر 1396 است و آثاری که بعد از این تاریخ به دبیرخانه جشنواره برسند، پذیرفته نخواهند شد؛ اسامی آثار پذیرفته شده در جشنواره 16 دی 1396اعلام می شود و تاریخ مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده متعاقباً اعلام خواهد شد.

شایان ذکر است ثبت نام در این جشنواره از طریق نشانی www.dpp.irib.ir انجام خواهد شد و لازم است ثبت نام کنندگان قبل از اقدام، شرایط و مقررات را مطالعه کنند لذا ثبت نام در جشنواره به منزله پذیرش کامل مقررات است.

دبیرخانه جشنواره جهت ارسال آثار: تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از پارک وی، خیابان هتل استقلال، ساختمان اداری جام جم، طبقه 27، مرکز سیمای استان ها، واحد هماهنگی تولید برنامه های انیمیشن. کد پستی2333729229

شماره تماس 22167397 – 021 نیز برای پاسخگویی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

503

کد خبر: 878706

وب گردی

وب گردی