هزینه یک هزار واگن مترو  برابر با 5 هزار میلیارد تومان است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: توافقی با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور انجام شده تا بتوانیم هزینه یکهزار واگن مترو را که برابر با 5 هزار میلیارد تومان می‌شود از این محل تأمین کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس محمد علیخانی ، در رابطه با بدهی دولت به شهرداری به ویژه در بحث حمل و نقل عمومی، گفت: دولت دوگونه به شهرداری بدهکار است، یک نوع بدهی است که قانون مکلف کرده و دولت باید پرداخت می‌کرده است که دردیدار اخیر با رئیس‌جمهور دستور پرداخت آن صادر شده و قرار است یارانه بلیت مترو و اتوبوس در سال 96 پرداخت شود.

وی ادامه داد: نوع دیگر، موضوعی است که در قانون به عنوان اختیار آمده و دولت می‌تواند به شهرداری کمک کند اما مکلف نیست، در این شرایط بستگی به تعامل شهرداری با دولت در زمان‌های مختلف داشته است که در این رابطه هم می‌بینیم که بسیاری از مطالبات محقق نشده و عملاً بخش زیادی سوخت شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت:‌از طرفی بودجه سنواتی است و نمی‌توان در حین سال پرداختی داشت، در نتیجه مشکلات هر سال به سال بعد منتقل می‌شود.

علیخانی تصریح کرد: پس آن بخشی از بدهی را که می‌توان پرداخت کرد قرار است شهرداری با سازمان برنامه و بودجه پیگیری کند و آن بخش‌هایی که الزام‌آور است و دولت باید آن را بپردازد تا پایان سال 96 باید آنها را بدهد.

وی در مورد رقم بدهی که دولت باید به شهرداری بدهد، گفت: طبق آنچه شهردار تهران اعلام کرده 14 هزار میلیارد تومان است که البته بعید می‌دانیم دولت با مشکلاتی که دارد بتواند تمام آن را بپردازد اما باز هم بستگی به پیگیری‌های ما دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: البته امیدوار هستیم و حتماً هم کمک‌هایی خواهد شد، به طوری که از بند «ق» صرفه‌جویی در مصرف سوخت می توانیم کمک‌هایی از وزارت نفت داشته باشیم که به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی و مترو آن را به کار گیریم.

علیخانی افزود: پیگیری و جلساتی برگزاری شده، توافقاتی با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته‌ایم تا شاید از این طریق بتوانیم هزینه یک هزار واگن مترو را که برابر با 5 هزار میلیارد تومان می‌شود از این محل تأمین کنیم.

وی گفت: صحبت‌های اولیه در زمینه این کمک‌ها انجام شده و در حال تدوین توافقنامه آن هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر همچنین در مورد بازگشایی خط 7 مترو گفت: رایزنی و صحبت‌های لازم در این زمینه انجام شده و قرار بود ظرف شش ماه بازگشایی شود.

وی افزود: البته شهردار تهران در این مورد اعلام کرده که حتماً باید تا پایان سال و قبل از تعطیلات عید این خط راه‌اندازی شود.

علیخانی همچنین در مورد راه‌اندازی خطوط LRT به جای BRT گفت: این خطوط در دست مطالعه و بررسی هستند، در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر هنوز مطرح نشده و به عنوان پیشنهاد از سوی شهرداری به ما اعلام نشده است.

وی گفت: البته ما این برنامه را رد نمی‌کنیم، از نظر ما خوب است، اما باید بررسی بیشتری روی آن صورت گیرد.
706

کد خبر: 878805

وب گردی

وب گردی