در زمینه آب سرگرم مسائل کلیشه ای هستیم

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دیدگاه ما به مسئله آب بر اساس علم و مسائل اصلی نیست و به مسائل حاشیه‌ای بیشتر توجه می‌شود. یکسری از مسائل حاشیه‌ای مانند ارتباط داشتن با یک شهرستان و کار کردن برای آنجا بر روی تصمیم گیری‌ها مربوط به حوزه آب تاثیر می گذارد.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالله حاتمیان در خصوص ضرورت ذخیره آب و مصرف بهینه آن بیان کرد: چیزی که واضح است ما هدر رفت آب در کشورمان بسیار زیاد است اما به جای پرداختن به مسائل اصلی سرگرم مسائل کلیشه ای هستیم. به عنوان مثال به محاسبه قطرات آب هدر رفته از طریق شیر آب در شبانه روز و سال می پردازیم. کشور ما در فلات است و به تمام جوانب شیب دارد بنابراین بیشتر نزولات جوی ما تبدیل به آب های مرزی شده و از مرز های کشور خارج می شوند.

وی در ادامه گفت: اقدامات قابل توجه ای به منظور جمع آوری آب در خیلی از نقاط ایران به عمل آمده است اما این اقدامات کافی نیست. به عنوان مثال در شمال کشور بیش از 90 درصد بارندگی‌ها به دریای خزر می‌ریزند. بارندگی‌ها در مرز شهرستان درگز حدود 600 کیلومتری مرز خراسان رضوی کلا به ترکمنستان می‌روند و شاید در حدود 3 الی 4 درصد ذخیره شوند. آب رودخانه‌ها در خیلی از مناطق کشور مانند کردستان از مرزهای کشور خارج می‌شوند. در شهرستان درگز آب چشمه‌سارهای داخلی نیز از کشور خارج می‌شوند. در اکثر مناطق سیلاب‌ها و آب‌های سطحی از مرزها خارج می‌شوند.

وی افزود: نوع معماری ما نیز صرفه جویانه نیست تا بتوانیم از منابع آب استفاده بهینه داشته باشیم. به عنوان مثال ما بلوارها را برجسته می‌سازیم به طوری که نمی‌توانیم از آبی که در خیابان‌ها بر اثر بارندگی جاری است برای آبیاری گیاهان کاشته شده در بلوارها استفاده کنیم؛ لذا آب بارندگی را به خارج از شهر می‌فرستیم و از آب لوله کشی برای آبیاری بلوارها استفاده می‌کنیم. من معتقدم که باید یک تصمیم خردمندانه شکل گیرد. در این زمینه تنها وزارت نیرو نیست که باید فعالیت داشته باشد بلکه شهرداری و جهاد کشاورزی نیز باید در حوزه‌های مرتبط با خودشان در این امر مداخله داشته باشند.

نماینده مردم درگز در مجلس بیان کرد: وزارت نیرو نیز در این حوزه باید اقدامات و نظارت لازم را انجام دهد. در حال حاضر در حوزه دریاچه ارومیه بیش از 50 سد ساخته شده است که منجر به خشک شدن این دریاچه شده است. ما می‌توانستیم این هزینه را صرف سدسازی در نقاط مرزی و جاهایی که آب‌ها به دریاها می‌ریزند کنیم. در مکان‌هایی مانند جنوب و شمال کشور که به محیط زیست هم آسیب نزند.

حاتمیان خاطر نشان کرد: در برنامه پنج ساله ششم و هم لایحه امسال عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، سیستم ها آبیاری تحت فشار و اقدامات ضروری دیگر را مورد توجه قرار داده‌ایم و با اعتبارات تخصیص داده شده در عمل نیز تغییراتی شکل خواهد گرفت. اما مسئله آب نباید محدود به اعتبارات ناچیز دولت باشد و باید یک فرهنگ عمومی در این زمینه ایجاد شود. در بسیاری از کشورها بر روی پشت بام‌ها مخازنی تعبیه شده به منظور ذخیره آب باران و از آب این مخازن در مصارف بهداشتی و سایر موارد استفاده می‌کنند. ما نیز باید از این الگو استفاده کنیم و برای مصارفی مانند شست و شو و آبیاری گیاهان از این آب‌ها استفاده کنیم. در فضای شهری نیز ما باید فرهنگ سازی عمومی داشته باشیم و شهرداری نیز باید آب حاصل از نزولات جوی را ذخیره کند و در داخل بافت شهر و آبیاری فضا های سبز شهری از آن ها استفاده کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما باید دیدگاهمان را نسبت به مسئله آب و ذخیره آب با ایجاد شرایط به منظور نفوذ در طبیعت و محیط زیست با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تغییر دهیم. ما باید به سمتی برویم که بتوانیم آب باران را ذخیره کنیم و از آن برای مصارف بهداشتی و آبیاری فضاهای سبز بهره ببریم. دکتر باستانی پاریزی یکی از نویسندگان ایران که سالیان پیش به اروپا رفته است می گوید «آن وقتی را که در ایران برای تامین آب گذاشته‌ایم در اروپا این وقت را صرف ترقی تمدنشان کرده‌اند و برج‌های عظیمی ساخته‌اند». این نشان می‌دهد که آنها هزینه ای را که ما برای تامین آب صرف می‌کنیم در جهت رونمایی تمدن‌هایشان از آن استفاده می کنند. ما نیز باید با مدیریت صحیح منابع آب هزینه‌ها را در جهت پیشرفت کشور صرف کنیم.

حاتمیان در ادامه بیان کرد: این یک مسئولیت ملی است. اینطور نیست که بگوییم فلان شخص وزیر نیرو شد و شهروندان دیگر هیچ مسئولیتی ندارند و وزارت نیرو فقط باید در راستا ذخیره آب گام بردارد. مسئله آب یک رسالت ملی است حتی لازم است مجتهدین محترم در این زمینه وارد شوند. ما باید از نظر متخصصان نیز استفاده کنیم. صدا و سیما نیز در این خصوص باید حمایت ها لازم را انجام دهد.ایران به لحاظ فرهنگی از بیش از 90 درصد کشور های دنیا مترقی تر است. امری که باعث می شود ما در این زمینه از سایر کشورها کمی عقب‌تر باشیم این است که در کشور ما بر خلاف اروپا که میزان بارندگی2500 میلی متراست شاهد100میلی متر یا 200 میلی متر بارندگی هستیم. ما باید منابع پایه و ضروری را به خوبی ذخیره کنیم و هم از آن به شکل صحیح بهره‌وری داشته باشیم آنگاه در مدت زمان کوتاهی از لحاظ اقتصادی به کشور ها پیشرفته خواهیم رسید.

وی ادامه داد: پایه توسعه هر کشور حفظ منابع طبیعی و استفاده صحیح از منابع طبیعی است. در ایرانه متاسفانه کانال توجه به علم نامشخص است؛ یعنی اگر فردی طرحی برای ارائه داشته باشد نمی‌داند که باید از چه طریقی صدای خود را به مسئولین رساند. در حال حاضر ما اشخاصی را داریم که موتور برقی و ماشین برقی ابداع کرده‌اند اما توجه ما هنوز بر روی موتورها بنزینی است. برای شخص من هم سوال است که چرا اشخاص مخترع نمی‌توانند طرح خود را اجرایی کنند؟ البته تا جایی که ما دستمان می‌رسد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال در لایحه هوا پاک برای ماشین‌های برقی و اختراعات در این زمینه جایزه ویژه‌ای در نظر گرفته ایم. اگر دوستان مخترع در وزارتخانه‌ها صدایشان به جایی نمی رسد به نمایندگان مراجعه کنند و نمایندگان صدا آنها را به کمیسیون مربوطه در مجلس می‌رسانند. نمایندگان باید حامی مخترعین باشند؛ چراکه ممکن است در حوزه ساز و کار دولتی به مشکل بربخورند. ساز و کارهای دولتی هم یکسری عملیات برایشان تعریف شده است؛ بنابراین شاید نتوانند به صورت فوق العاده و فوق برنامه به آن رسیدگی کنند که جای گله نیست؛ لذا نمایندگان و رسانه‌ها باید از مخترعین حمایت کنند تا بتوان از طرح‌ها و ابداعات آنها در کشور بهره برد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 878822

وب گردی

وب گردی