اجرای طرح نماد در مدارس کشور یک سوم گردش مالی دخانیات هزینه دارد

دبیر ستاد پیشگیری از ‌آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح نماد در مدارس کشور یک سوم گردش مالی دخانیات هزینه دارد اما به شرط اجرای درست، 13 میلیون دانش‌آموز به علاوه خانواده‌های آنها تحت پوشش یک طرح مفید قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محسن شتی دبیر ستاد پیشگیری از ‌آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت در برنامه پرسشگر با بیان اینکه این دبیرخانه هماهنگ‌کننده امور بین معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت است و جلساتی با موضوع آسیب‌های اجتماعی با دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌دهد،‌اظهار داشت: پیشگیری اولیه با توجه به اینکه هزینه کمتری نسبت به سایر مراحل پیشگیری و مداخله دارد بسیار مفید است و طرح نماد به عنوان یک الگوی ارزشمند مقدمه مبارکی برای شروع طرح‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به گردش مالی 30 هزار میلیاردی دخانیات در کشور افزود: اجرای طرح نماد در مدارس سراسر کشور یک سوم گردش مالی دخانیات هزینه دارد و به شرط اجرای درست 13 میلیون دانش‌آموز به علاوه خانواده آنها تحت پوشش یک طرح مفید قرار می‌گیرند.

شتی اضافه کرد: باید مداخلات پیشگیرانه را انجام داد و با توجه به اولویت‌بندی و نیاز جامعه، اجرای چنین طرح‌هایی را با تخصیص به موقع بودجه جلو انداخت.

دبیر ستاد پیشگیری از ‌آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت گفت:‌ برای کنترل شیب رشد آسیب‌های اجتماعی باید به تجربیات سایر کشورها هم توجه کرد و در عین حال یک الگوی بومی طراحی نمود.

وی تصریح کرد:‌ یکی از مسائلی که در مرور مطالعات نظام‌مند مورد توجه قرار گرفته این است که عمده مداخلات مدرسه‌محور ارزیابی اثربخشی نداشته و باید مداخلات پیشگیرانه برای تغییر رفتار و نه فقط نگرش مورد توجه قرار گیرد و اثربخشی طولانی مورد نظر باشد.

شتی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی موضوعات پیچیده رفتاری هستند، گفت:‌ مداخله باید به این پیشگیری‌ها توجه کند و پس از طراحی اولیه برای ارزیابی اثربخشی به صورت آزمایشی انجام شود و تمرکز آن بر روی آموزش خودمراقبتی باشد.

دبیر ستاد پیشگیری از ‌آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت بیان داشت:‌ آموزش و پرورش بسته‌های آموزش خودمراقبتی برای والدین تهیه کرده است که این طرح باید توسعه پیدا کرده و پوشش بیشتری داشته باشد و برای این اقدامات هم به آموزش و پرورش بودجه کامل داده شود.

وی توجه به مهارت‌آموزی به جای انتقال صرف دانش را یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: با مداخلات جامعه‌محور و همکاری همه سازمان‌ها در کنار یکدیگر طرح نماد می‌تواند طرحی موفق باشد.
706

کد خبر: 878852

وب گردی

وب گردی