عدم مدیریت صحیح آب، مهم ترین معضل این حوزه است

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: شاید بتوان گفت در حال حاضر مهم‌ترین معضلات مربوط به این بخش را باید در نبود مدیریت صحیح، نبود آموزش کافی در مصرف آب در صنعت، کشاورزی، مصرف خانگی، هدر رفتن آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و مشکلات فنی و فرسودگی تجهیزات جستجو کرد.

به گزارش ایسکانیوز،علی ابراهیمی در خصوص ضرورت جمع آوری منابع آب بیان کرد: همگان به این موضوع که آب در زندگی مردم چه اهمیت بسزایی دارد واقف هستند و اینکه کشور ما در شرایط کنونی و در آینده با بحران آب روبه رو است شکی نیست ولی ساماندهی این مایه حیاتی برای تامین نیازهای مصرفی، صنعت و کشاورزی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت درست است.

وی در ادامه گفت: توجه ویژه به مدیریت و برنامه ریزی صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی به ویژه آبیاری یا کاشت نوع محصولات و اصلاح سیستم آبیاری با بکار گرفتن تجهیزات مناسب‌تر می‌تواند بستر را برای جمع آوری آب و ممانعت از مصرف بی رویه و نامناسب آن فراهم نماید. لذا اگر چنانچه مدیریت آب در کشور اصلاح شود بسیاری از مسائل این حوزه قابل برنامه ریزی و اجرا خواهد بود. کاشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب داشته باشند، یا تفکیک آب شرب و مصرفی در کشور در سایه برنامه ریزی و مدیریت مناسب قابل انجام است.

وی افزود: در حال حاضر مشترک بودن آب شرب و مصرفی و سرانه زیاد مصرف آب با توجه به تقبل هزینه‌های سنگین در این بخش از آسیب‌های پیش رو در بحران کم آبی است. از طرفی دیگر فرسودگی تجهیزات آبرسانی در شهرها، علاوه بر هدر رفتن آب باعث تحمیل هزینه نیز شده است.

نماینده مردم شازند در مجلس گفت: اگر بتوانیم با یک اقدام ضربتی و برنامه‌ریزی حساب شده آب‌های سطحی را جمع آوری کنیم می‌توانیم در بخش کشاورزی از آن استفاده کنیم. لذا مطالعه دقیق و احداث سد برای جمع‌آوری و ساماندهی آب‌های سطحی می‌تواند موثر باشد. اگر چه احداث برخی سدها در گذشته بعضا بدون برنامه‌ریزی لازم انجام شده و در احداث برخی سدهای ایران کارشناسی صورت نگرفته است اما بطور کلی احداث سد هنوز هم در برخی مناطق ضروری بوده و با مطالعات لازم می‌تواند به جمع آوری آبهای سطحی و باران کمک شایانی نماید.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که در این زمینه مهم است، بحث بروزرسانی الگوهای سنتی آب در کشور است. نقش بروزرسانی الگوهای سنتی آب در ساماندهی این مایه حیاتی و خروج از بحران کم آبی کشور بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که در بیشتر شهرها و روستاها، کشاورزان از روش های سنتی آب در سیستم آبیاری استفاده می کنند که باید آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود. توسعه مخازن و جلوگیری از تبخیر آن نیز می‌تواند موثر بوده و نیازمند برنامه‌ریزی است.

منبع: ایسنا

کد خبر: 878856

وب گردی

وب گردی