آمار ایدز رو به افزایش است/همه مردم در معرض خطر هستند

وزیربهداشت با بیان اینکه آمار ایدز رو به افزایش است، گفت: تصور نکنید، عده ‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌ شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در یک کشتی نشسته ایم و ایدز سال های متمادی می تواند ناشناخته باقی بماند. 

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش روز جهانی ایدز که صبح امروز برگزار شد، درخصوص این بیماری هشدار داد و گفت: علیرغم تمام تلاش هایی که برای کنترل ایدز صورت گرفته، هنوز آمار این بیماری رو به افزایش است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 10 هزار بیمار مبتلا به ایدز درحال درمان هستند، خاظرنشان کرد: در قالب طرح تحول سلامت 11 میلیون نَفَر حاشیه نشین را تحت مراقبت های سلامت قرار دادیم و توانستیم بیماران بیشتری را شناسایی کنیم.

دکتر هاشمی گفت: در یک پروژه مطالعاتی ، 316 مادر باردار را تحت آزمایش قرار دادیم و 74 مورد مادر باردار مبتلا به ایدز شناسایی شد که با درمان و مراقبت، 97 درصد آنها نوزادان سالم به دنیا آوردند.

وزیربهداشت با بیان اینکه از جهت آگاهی بخشی عمومی کارهایی انجام شد، اما کافی نیست، تصریح کرد: از صدا و سیما تشکر میکنم، چرا که گام های موثری در اطلاع رسانی از این بیماری برداشت و با پخش سریال پریا از شبکه 3 سیما موارد جدیدی شناسایی شد و افرادی که از بیماری خود آگاهی نداشتند، مراجعه کردند.

دکتر هاشمی با اشاره به این مطلب که 300 نفر درمانگر ایدز به نقاط مختلف کشور فرستاده شده است، گفت: محققین برای گام چهارم کنترل و نظارت و درمان ایدز در تلاش هستند.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: اینکه هرسال صحبت ها تکرار می شود جای غصه دارد، زیرا آمار ایدز رو به افزایش است.

دکتر هاشمی گفت: برای اولین بار بیماری ایدز را 30 سال پیش از خطیب نماز جمعه، آیت الله هاشمی رفسنجانی شنیدم که ایشان گفتند خدا را شکر این بیماری در ایران وجود ندارد و غرب به علت بی اخلاقی به آن دچار است، اما اکنون بیماری ایدز در کشور ما با اعتیاد و روابط غیراخلاقی رو به افزایش است.

وزیربهداشت بیان کرد: خود را با کشورهایی که باورهای متفاوت دارند و از ما فاصله دارند، مقایسه نمی کنیم، حتی در مقایسه با کشورهای همجوار مان نیز وضعیت خوبی نداریم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه اعتیاد، ایدز و فحشا زیبنده تمدن هزارساله ما و شان انقلاب و حاکمیت و دین نیست، اظهارداشت: بخشی از مراقبت به سیاستمداران و بخشی به خود مردم برمی گردد، یعنی اگر دولت کار خود را درست انجام ندهد، آیا مردم باید نسبت به فرزندانشان بی توجه باشند؟ این سلب مسئولیت است، چراکه وقتی با آسیب مواجه می شویم، دنبال مسئولی غیر از خود می گردیم، لذا والدین باید اکیدا مراقب فرزندان خود باشند.

وزیربهداشت با تاکید براینکه آمار زیاد معتاد، طلاق، ایدز و صدها گرفتاری دیگر، کارنامه خوبی برای کشورمان ایران نیست، گفت: باید حرف بزنیم، البته من هم با بی‌عفتی مخالفم و باید برای صحبت کردن، هنر به خرج دهیم.

دکتر هاشمی گفت: ایدز با سیگار و قلیان و تریاک متفاوت است و فراگیری اش فاجعه است و تصور نکنید، عده ‌ای لاابالی به ایدز مبتلا می‌ شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در یک کشتی نشسته ایم و ایدز سال های متمادی می تواند ناشناخته باقی بماند.

وزیربهداشت با بیان اینکه کنترل ایدز دست پزشکان نیست، ما آخر خط هستیم و خانواده‌ ها در خط اول قرار دارند، تصریح کرد: اگر خدمات وزارت بهداشت، بهورزان و مراقبین سلامت نبود، وضعیت ما از برخی کشورهای آفریقایی هم بدتر بود و لذا مسئولین موضوع اشتغال، رفاه اجتماعی، فقر و اقتصاد را باید در صدر برنامه ‌های خود قرار دهند.

دکتر هاشمی در پایان با تاکید براینکه هیچ وقت مدیران از من درخواست پول برای کنترل ایدز نکردند، هر چه بوده همکاری و حمایت بوده است، گفت: 30 سال قبل افتخارمان این بود که یک مورد هم ایدز نداریم اما امروز به کشورهای همجوار غبطه می خوریم.

701

کد خبر: 879013

وب گردی

وب گردی