اصلاح قانون توزیع عادلانه آب به تناسب زمان/ تهران دارای بیشترین فرونشست زمین در کشور

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: قانون توزیع عادلانه آب کشور بایستی به تناسب زمان اصلاح شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو امروز (شنبه) در همایش یک روزه علمی، کاربردی "حقوق عامه با تاکید بر صیانت منابع آبی و توزیع عادلانه آب" که با حضور دادستان‌های عمومی و انقلاب استان تهران در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: در برخی قوانین و امور اگر مطالعات به خوبی انجام نشود می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
او ضمن تاکید بر حمایت بیشتر قوه قضائیه از وزارت نیرو در بحث آزاد سازی حریم بستر رودخانه‌ها، افزود: تصرف غیر قانونی در حریم بستر رودخانه‌ها سبب می‌شود تا در صورت بروز سیلاب خسارات مالی و جانی ناخواسته ای به کشور تحمیل شود.
محمودی منابع تجدیدشونده آبی کشور را حدود 25 درصد متوسط جهانی دانست و افزود: این در حالی است که 85 درصد مساحت کشور در محدوده خشک و نیمه خشک قرار دارد.
او با بیان اینکه از 135 میلیارد متر مکعب آب تجدیدشونده کشور که در 31 سال گذشته به 125 میلیارد متر مکعب تقلیل یافته است، اظهار داشت: این میزان در 15 سال اخیر به 116 میلیارد و در 5 سال گذشته به 89 میلیارد متر مکعب کاهش یافته که زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود.
قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه بخش عمده ای از نیاز آبی کشور در شهرها و روستاها از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، افزود: این نیاز که در مجموع حدود 8 میلیارد متر مکعب است، حدود 5.5 میلیارد متر مکعب آن از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.
محمودی تصریح کرد: حدود 56.6 درصد آب شرب شهرها و 82.7 درصد آب شرب روستاها از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود.
ستار محمودی با بیان این مطلب که حدود 609 دشت در کشور وجود دارد که 357 دشت ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی شناخته شده‌اند، گفت: حدود 700 هزار چاه در کشور وجود دارد که سالانه نیز بر این تعداد افزوده می‌شود ولی آبدهی چاه‌ها کاهش می‌یابد بطوریکه آمار نشان از آن دارد که در این مدت حدود 120 میلیارد متر مکعب از ذخایر آب استراتژیک کشور استفاده کرده‌ایم و هنوز جایگزین نشده است.
او با بیان اینکه این موضوع بجز کمیت بر کیفیت آب نیز تأثیر منفی خواهد داشت به گونه ای که در برخی مناطق ممکن است شوری آب به درجه ای برسد که قابل استفاده نباشد، گفت: در اثر پایین رفتن سطح منابع آبی خسارات عدیده‌ای به کشور وارد می‌شود که از جمله می‌توان به از بین رفتن سالانه 8 هزار هکتار باغات اشاره کرد که زیان عمده آن شامل جامعه خواهد شد.
قائم‌مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه در برخی دشت‌ها فروچاله، و در برخی دیگر فرونشست و در برخی دشت‌ها نیز در پهنه بیشتر شاهد نشست زمین هستیم، اذعان داشت: سالانه دشت رفسنجان 30 سانتیمتر، دشت کرمان 20 سانتیمتر و دشت زرند 25 سانتیمتر نشست دارند.
او با بیان اینکه فرونشست دشت تهران از 17 سانتیمتر در سال 87 به 36 سانتیمتر در سال 92 رسیده است، تصریح کرد: بالاترین رکورد فرونشست در جهان مربوط به تهران با روزی یک میلیمتر است که از این جهت می‌توان دشت تهران را طلایه دار نشست زمین در کشور دانست.
محمودی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخشی از آب مصرفی کشور به صورت پساب و زهاب به طبیعت باز می‌گردد، افزود: حدود 5 میلیارد متر مکعب از این میزان ناشی از پساب فاضلاب‌های صنعتی است که بایستی حتماً تصفیه شود در غیر این صورت برای استفاده در کشاورزی بسیار خطرناک است.
او طول رودخانه‌های کشور را 146 هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان حدود 76 هزارکیلومتر رودخانه‌های اصلی است و حدود 45 هزار کیلومتر مطالعه شده و 22 هزار کیلومتر در نقشه جغرافیایی ثبت شده است، افزود: آبراه‌های کشور موجب تأمین امنیت شهرها و روستاها در زمان بارش‌ها و سیلاب‌ها هستند ولی متاسفانه عده ای سودجو با تجاوز بر حریم بستر رودخانه‌ها سبب می‌شوند تا برای خود و دیگر مردم منطقه مشکلاتی را ایجاد کنند.
قائم‌مقام وزیر نیرو ایجاد پل‌های غیر کارشناسی و پوششی کردن کف بستر آبرا هه های داخل شهری و انشعاب‌های غیر مجاز را از جمله چالش‌های وزارت نیرو دانست و ضمن تقدیر از حمایت‌های قوه قضائیه، خواستار حمایت بیشتر و برخورد قانونی‌تر با خاطیان این امر شد.

402

کد خبر: 879108

وب گردی

وب گردی