بازگشت قدیمی‌ترین انجیل لاتین به بریتانیا

قدیمی‌ترین انجیل کامل لاتین ، پس از ۱۳۰۲ سال به بریتانیا برگردانده می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز از گاردین، این انجیل که از آن به عنوان گنجینه‌ای آنگلو-ساکسونی یاد می‌شود، یک کتاب خیلی حجیم است که سال ۷۱۶ میلادی تولید شد و بعد به ایتالیا رفت و به پاپ گریگوری دوم تقدیم شد.

کتابخانه بریتیش اعلام کرد این کتاب را که به کتابخانه لورنتیان فلورانس وام داده برای نمایشی در سال ۲۰۱۸ که درباره تاریخ، هنر ادبیات و فرهنگ آنگو ساکسونی بریتانیا برگزار می‌شود، به این کشور برمی‌گرداند.

گفته شده این کتاب نخستین نمونه کامل انجیل به زبان لاتین است.

این کتاب به اندازه تقریبا نیم متر طول با وزنی بیش از ۳۴ کیلوگرم است و برای ساخت ورق‌های آن تقریبا از پوست هزار حیوان استفاده شده است.

این نسخه یکی از سه نسخه‌ای است که توسط صومعه راهبی به نام «ژئولفریت» ساخته شده است. از این سه نسخه یکی گم شد و دیگری که نسخه کوچکتر ناقصی است در کتابخانه بریتیش نگه‌داری می‌شود. این راهب خودش از شمار افرادی بود که این انجیل را به اتفاق به ایتالیا بردند، اما هرگز شاهد بازگشت آن به کشور نبود زیرا در نیمه سفر درگذشت.

شماری از کتاب‌های نادر دیگر نیز برای نمایش در این نمایشگاه به بریتانیا برمی‌گردند که دست‌نویس مهمی از شعری به زبان انگلیسی قدیمی از جمله آنهاست.

در این نمایشگاه یکی از نسخه‌های قدیمی کاپیتان جیمز کوک نیز ارایه می‌شود.

مجموعه آرشیوی متعلق به پنه‌لوپه فیتزجرالد نویسنده برنده جایزه بوکر نیز که سال ۲۰۰۰ درگذشت بخشی از آثاری است که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.همچنین این نمایشگاه در ماه ژوئن افتتاح می‌شود.

منبع: مهر

502

کد خبر: 879142

وب گردی

وب گردی