وقوع زلزله در یک سایت هسته‌ای  کره شمالی

سازمان لرزه‌نگاری کره جنوبی از وقوع زلزله‌ای خفیف در نزدیکی سایت هسته‌ای «پانگی-ری» در شمال شرقی کره شمالی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپرس؛ سازمان لرزه نگاری کره جنوبی از وقوع زلزله ای خفیف در نزدیکی سایت هسته ای «پانگی-ری» در شمال شرقی کره شمالی خبر داد.

این زمین لرزه با قدرت 2.5 ریشتر، ساعت 7 و 45 دقیقه به وقت محلی در 2.7 کیلومتری سایت هسته ای پانگی-ری رخ داده است.

به گفته کارشناسان، لرزش های کوچک در این منطقه، به نوعی پس لرزه های زلزله 6.8 ریشتری در پانگی-ری کره شمالی است که پس از ششمین آزمایش هسته ای این کشور در تاریخ 3 سپتامبر سال جاری میلادی رخ داد.

یک مقام رسمی اداره زلزله نگاری گفت: کیلیجو در نزدیکی سایت هسته ای کره شمالی، منطقه ای سنگی است که در حالت عادی به ندرت زلزله رخ می دهد. به نظر می رسد این زلزله در نتیجه تغییرات زمین شناسی ناشی از انفجار هسته ای اخیر باشد.

برخی گزارش های محلی حاکی از این است که از ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی در 3 سپتامبر تاکنون دست کم 4 لرزش در این منطقه ثبت شده است.

پیش از این وبسایت «38 کره شمالی» در گزارشی نوشت: پیونگ یانگ ممکن است به واسطه آزمایش بمب هیدروژنی، با شرایط زمین شناسی نامساعدی موسوم به «سندورم کوه خسته» مواجه باشد. با وجود این، کمتر تصور می شود، از ادامه آزمایش های خود صرف نظر کند.

کوه «مانتاپ» از سال 2006 به سایت اصلی آزمایش‌های کره شمالی تبدیل شده است. تا کنون ۶ آزمایش هسته‌ای در دل این کوه 2194 متری انجام شده است. دانشمندان اعلام کردند به واسطه انفجار‌های هسته‌ای در عمق، شکل ظاهری این کوه به تاثیر از پدیده «سندروم کوه خسته» تغییر کرده است و احتمال نشت پرتوهای رادیواکتیو به خارج وجود دارد.

کد خبر: 879233

وب گردی

وب گردی