طرح احیاء بافت فرسوده اطراف حرم رضوی/۱۰هزار پلاک در محدوده طرح ثامن قرار دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: متاسفانه بعد از گذشت بیست‌ودو سال از اجرای طرح توسعه حرم رضوی تنها ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدکمال الدین شهریاری در خصوص اصلاح و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) در شهر مشهد، اظهار داشت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی سفر به مشهد مقدس در روزهای اخیر موفق شد، از احیا بافت فرسوده اطراف حرم رضوی بازدید کند و پس از آن یک نشست در دفتر شرکت مسکن‌سازان ثامن که مجری طرح است برگزار شد.

10 هزار پلاک و قطعه ملک مسکونی، تجاری و اداری در محدوده طرح ثامن قرار دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح از نظر مقیاس بزرگ است که نمونه آن را در کشور نداشته‌ایم، افزود: حدود 10 هزار پلاک و قطعه ملک مسکونی، تجاری و اداری در محدوده این طرح قرار دارد که باید تملک، تصرف، احیا و بازسازی شود و در این طرح همه گونه ساختمان وجود دارد از تاریخی تا فرسوده و ناپایدار، حتی برخی از این محلات دارای کوچه‌های بسیار کم‌عرض هستند که به هیچ وجه قابل نفوذ نیستند و در زمان بروز حادثه کمک‌رسانی به آنها امکان پذیر نیست.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه ثامن در حال حاضر در دستور کار احیاء قرارگرفته است، ادامه داد: از سال 81 اولین مصوبات به‌منظور احیاء این بافت توسط دولت تصویب و تکالیفی به دستگاه‌های اجرایی مختلف واگذار شده تا در این اقدام کمک کنند، که این دستگاه‌ها شامل متولیان زیر ساخت، متولیان تاسیسات زیربنایی، بانک‌ها و بخشی از دستگاه‌هایی که توان تامین مالی طرح را دارند می‌شود.

او اضافه کرد: متاسفانه بعد از گذشت 22 سال از اجرای این طرح طبق گزارش‌ها 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نشان از این دارد که سالانه دو درصد پیشرفت کرده و این مسئله در شان جمهوری اسلامی نیست که طرح‌ها با این کندی و سرعت کم پیشروی کنند.

تجدید ‌نظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در طرح چارچوب آن را تغییر داده است

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری یک تجدید ‌نظر در طرح کرده که باعث تغییر استخوان بندی و چارچوب طرح اولیه شده و بسیاری از حقوق مکتسبه از اجرای طرح مصوب قبلی که مردم محق شده‌اند دوباره تحت‌الشعاع طرح جدید قرار می‌گیرد که نادرست است، عنوان کرد: اگر چه طرح‌های جامع و تفصیلی جدید می‌تواند از یک انعطاف برخوردار باشند و این امکان را می‌دهند طرح‌ها با شرایط روز و زمان قابل اجرا باشند اما این به آن معنا نیست که چارچوب اصلی طرح تغییر داده شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نمونه‌های بسیار زیادی از طرح‌های مشابه را در کشورهای دیگر مشاهد کرده‌ایم که چارچوب اولیه این موارد در صد سال پیش طراحی و تهیه شده اما استخوان‌بندی آن تاکنون نافذ است.

دستگاه‌های ایجاد تاسیسات زیربنایی همکاری لازم را ندارند

او با بیان اینکه از موانع دیگر می‌توان به این مسئله اشاره کرد که دستگاه‌های ایجاد تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و مخابرات همکاری‌های لازم را در چارچوب این طرح را به‌خوبی انجام نمی‌دهند، گفت: این طرح یک ویژگی خوبی که دارد این است که یک تونل مشترک تاسیسات شهری دارد و 8 کیلیومتر آن اجرا شده که الگوی مناسبی برای کلان‌شهرها می‌تواند باشد و دستگاه‌هایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و مخابرات می‌توانند ازآن استفاده کنند، متاسفانه تنها شرکت برق از این تونل استفاده می‌کند.

بانک ها از نظر مالی باید به تکالیف خود در توسعه حرم روضی عمل کنند

شهریاری با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی مانع بسیار بزرگی برای اجرای این طرح است، که با عدم همکاری با مجریان موانع زیادی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: جلسه‌ای در این زمینه در استانداری خراسان رضوی با حضور شهردار مشهد، استاندار، یکی از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس، اضافه کرد: در این جلسه اظهار شد که برای اجرای این طرح دستگاه‌های متولی تاسیسات زیربنایی باید وظایف و تکالیف خود را در محدوده طرح انجام دهند و مصوبات هیات دولت‌های مختلف در خصوص پشتیبانی مالی از اجرای طرح که به تصویب رسیده اجرا شود، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز هرچه زودتر نسبت به اصلاح این طرح جدید و برگشتن به استخوان بندی طرح قبلی اقدام کند تا این مانع از بین برود و از نظر مالی بانک‌ها به تکالیف خود عمل کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح از نظر مقیاس، کمیت، کیفیت و تنوع مسائل موجود می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای بازسازی بافت‌های فرسوده نه تنها در کلان‌شهرهای کشور بلکه الگوی موفقی برای کشورهای دیگر که با معضل بافت فرسوده مواجه هستند باشد.

منبع: خانه ملت

401

کد خبر: 879244

وب گردی

وب گردی