گلایه‌های فرمانده یگان محیط زیست خوزستان از کمبود امکانات

مشکل اصلی، بازار گیان نیست، بلکه صید و شکار وسیع پرندگان مهاجر در هورالعظیم و تالاب‌های مجاور است و مادامی که یگان حفاظت محیط زیست به امکانات حداقلی برای مقابله با این تخلفات مهجز نشود نمی‌توان به مهار کشتار پرندگان مهاجر در استان امید داشت.

به گزارش ایسکانیوز ، امسال با فرا رسیدن فصل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر، به دستور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان، یک پایگاه حفاظتی دائم برای مبارزه با صید غیرمجاز پرندگان در تالاب هورالعظیم راه اندازی شده است که حضور شبانه‌روزی و برخورد قاطع محیط‌بانان مستقر در این پایگاه با متخلفان، به کاهش تخلفات صید و شکار منجر شده و در پی ایجاد امنیت در این تالاب، افزایش جمعیت و تنوع پرندگان مهاجر را به همراه داشته‌است.

اما در حالی که فعالان محیط زیست از کاهش صید و شکار پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم ابراز خرسندی می‌کنند، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان، از کمبود امکانات اولیه برای مقابله با تخلفات گله کرده و برخورد قاطع و بازدارنده با متخلفان را مستلزم تهجیز یگان حفاظت محیط زیست می‌داند.

حسن آقاشیرمحمدی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به این پرسش که چرا بازار کیان، همچنان به عنوان مرکزی برای عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر فعال است به تسنیم می‌گوید: اینکه صرفا روی فعالیت این بازار تمرکز شود صحیح نیست. چه آنکه بسیاری از فروشندگان بازار خانم‌های مسن هستند و امکان برخورد با آنها وجود ندارد. مشکل اصلی، صید و شکار وسیع پرندگان مهاجر در هورالعظیم و تالاب‌های مجاور است و مادامی که یگان حفاظت محیط زیست به امکانات حداقلی برای مقابله با این تخلفات مهجز نشود نمی‌توان به مهار کشتار پرندگان مهاجر در استان امید داشت.

وی در ادامه از مسئولان می‌خواهد اعتبار لازم برای تجهیز یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان را فراهم کنند و می‌گوید: ما برای تهیه حداقل لوازم مورد نیاز محیط‌بانان مانند چکمه تالابی، بادگیر وغیره و ملزومات دیگری مانند جلیقه ضدگلوله، دستبند، باتوم، اسپری، شوکر و تجهیزاتی مانند قایق و خودرو مشکل اعتباری داریم تا جایی که مدتهاست تنها برای تهیه پنج جفت چکمه تالابی برای محیط‌بانان تلاش می‌کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم. در صورتی که چکمه تالابی حداقل نیاز یک محیط‌بان برای مواجهه با صیادان و شکارچیان در تالاب‌هاست. نبود امکانات لازم باعث شده محیط‌بانان با از خودگذشتگی در این سرما تن به آب بزنند آن هم در حالی که گاه با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ هم مواجه می‌شوند.

آقاشیرمحمدی به درآمد ناچیز و تعداد اندک محیط‌بانان اشاره کرده و می‌گوید: از زمان شهادت سه محیط‌بان در سال گذشته، تا به امروز مسئولان وعده‌های بسیاری در خصوص بهبود وضعیت محیط‌بانان داده‌اند اما واقعیت این است که محیطبانان با حقوق ناچیز در معرض انواع خطرات از گزش، حمله حیوانات وحشی، سقوط از ارتفاع و انواع مخاطرات کار در طبیعت گرفته تا خطر درگیری مسلحانه با متخلفان مواجه هستند وهیچ پناهی به جز خدا ندارند. بنابراین می‌بایست اقداماتی جدی به منظور تقویت یگان حفاظت محیط زیست در دست اجرا قرار گیرد چرا که با شرایط فعلی یگان و در حالی که متخلفان روز به روز به امکانات پیشترفته‌تری مهجز می‌شوند نمی‌توان آن‌گونه که شایسته است از محیط زیست در برابر تخلفات حفاظت کرد.

فهرست مطالبات محیط‌بانان از عیسی کلانتری

به گزارش تسنیم، حمیدرضا خیلدار، فرمانده پیشین یگان حفاظت محیط زیست، فروردین سال جاری با اشاره به قرارداد 120 میلیارد تومانی میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و وزارت دفاع، خبر از تحویل تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان تا خرداد داده و اعلام کرده بود: "طبق قرارداد 120 میلیارد تومانی که بین سازمان محیط زیست، سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و وزارت دفاع سه ماه پیش منعقد شد، قرار است تجهیزات محیط‌بانان از جمله خودرو، موتور سیکلت، تجهیزات انفرادی، سلاح، مهمات، شوکر، افشانه، جلیقه ضد گلوله، دوربینهای مداربسته، دوربینهای هوشمند، پوتین، کیسه خواب و دوربین چشمی تا خرداد امسال تحویل سازمان حفاظت محیط زیست شود که در این تجهیزات یک هزار دستگاه موتورسیکلت 250 با قدرت بالا که در تعقیب متخلفان کاربرد دارد همچنین 400 دستگاه خودروی سواری و عملیاتی برای مناطق صعب‌العبور در نظر گرفته شده و تا سه ماه آینده از سوی وزارت دفاع تحویل محیط‌بانان خواهد شد." این وعده اما تا کنون تحقق نیافته است.

705

کد خبر: 879282

وب گردی

وب گردی