درس بیمه به کتب درسی اضافه می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی گفت: درس بیمه اجتماعی به دروس مقاطع ابتدایی و یا راهنمایی اضافه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمدرضا جعفریان ، درباره رویکرد معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: این سازمان بیش از 42 میلیون نفر بیمه شده دارد که توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف در اولویت‌های اصلی این سازمان قرار دارد.

وی ادامه داد: بیمه‌شدگان با توجه به اینکه ماهیانه حق بیمه‌ای به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند طبیعی است که این منابع در راستای بهبود زندگی بیمه‌شدگان و اهداف سازمان هزینه شود.

جعفریان بیان داشت: تشکیل شورای مشورتی هم اندیشی از مواردی بوده است که در ابتدای حضورم در معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال کردم و در این راستا جشنواره ملی کارآفرینان و کارفرمایان برتر در سطح کشور به طور مرتب برگزار می‌شود و هر دو هفته یکبار در یک استان این جشنواره انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه از کارآفرینان و کارفرمایان نمونه در استان‌های مختلف تقدیر و تشکر می‌شود، گفت: کارگاه آموزشی در راستای اطلاع از آخرین اقدامات و اصلاحات صورت پذیرفته در سازمان برای این افراد برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از معضلات ما در سال‌های قبل این بود که خیلی از افراد شرکت کننده در هیأت های تشخیص مطالبات از آخرین تغییرات قوانین و مقررات و دستورالعمل ها آگاهی کامل و لازم را نداشتند که در همین راستا در سراسر کشور دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار شد و در قریب به 10 استان کلاس‌هایی در این زمینه در حال برگزاری است.

جعفریان افزود: جلسات مشترکی با اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی و کارگری داشته‌ایم تا از نیازهای جامعه هدف آنها که مربوط به تأمین اجتماعی نیز هستند در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطلع شویم تا بتوانیم سطح آگاهی شرکای اجتماعی خود را ارتقا دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: در همین راستا طرحی را با عنوان ارتقاء سطح سواد سلامت بازنشستگان و مستمری‌بگیران امسال اجرایی کردیم که در 4 استان از جمله تهران ، البرز، قزوین و سیستان و بلوچستان در حال اجرا است که در آینده نزدیک این طرح به صورت گسترده‌تر در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

وی افزود: در این کلاس‌ها نیازهای سلامت سالمندی به بازنشستگان در ارتباط با بیماری‌های مختص دوران سالمندی و نحوه درمان و مقابله با آنها را آموزش می‌دهند و پیشگیری‌های لازم جهت عدم ابتلاء به بیماریهای دوران مذکور را به این افراد متذکر می شوند.

جعفریان افزود: برای اینکه ما بتوانیم به اهداف سازمانی و ارتقای فرهنگ و بحث گفتمان بپردازیم ، نیاز به آن است که با جامعه هدف خود که همان شرکای اجتماعی از جمله کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان هستند، تعامل بیشتر و بهتری داشته باشیم که در همین راستا بانک اطلاعاتی از آنها در دست تدوین و تهیه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، بیان داشت: با توجه به اینکه تأمین اجتماعی نیاز جامعه محسوب می‌شود و آحاد جامعه باید از قوانین و مقررات آن و نحوه عملکرد سازمان مطلع باشند بنابراین بازدیدهای دانش‌آموزی از شعب و واحد های اجرائی سازمان تأمین اجتماعی برگزار می‌شود که در سال گذشته بالغ بر 700 بازدید از شعب تأمین اجتماعی توسط دانش‌آموزان سراسر کشور انجام شده است.

وی افزود: با وزارت آموزش و پرورش تعامل خوبی برقرار شده است و در حال مذاکره هستیم که امسال نیز بیش از هزار بازدید از شعب تأمین اجتماعی و واحد های اجرائی انجام شود تا با ترویج این مفاهیم ، دانش‌آموزان نیز در جریان فرآیند های تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

جعفریان افزود: طرح گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها نیز انجام شده است و امسال با همکاری جهاد دانشگاهی و مؤسسه عالی پژوهش سازمان تأمین اجتماعی قراردادی منعقد شده است تا گفتمان مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در دانشگاه‌ها نیز مطرح شود و شناخت از این نهاد عمومی اجتماعی بیشتر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی درباره اینکه مباحث تأمین اجتماعی در مدارس و کتب درسی نیز آموزش داده شود، گفت: مباحثی مطرح شده است که در بعضی از کتب درسی دوران دبستان و راهنمایی دروسی را به عنوان آشنایی با تأمین اجتماعی قرار دهد و از دو سال پیش این موضوع مطرح شده است و کار پژوهشی آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: با وزارت آموزش و پرورش نیز جلسات متعددی برگزار شده است و این وزارتخانه نیز قانع شد که درج مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی با تأیید این سازمان و وزارت آموزش و پرورش در کتب درسی آورده شود تا دانش‌آموزان با بیمه های اجتماعی در قالب مفاهیم کلی و مولفه های کلان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی آشنا شوند.

جعفریان افزود: بنابراین مقرر شد مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی عناوینی را که باید در کتب درسی لحاظ شود را تا پایان آذر ماه به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهد که در بازنگری‌های کتب درسی توسط وزارت آموزش و پرورش لحاظ گردد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: در کتب آموزش و پرورش موارد مختلفی از جمله راهنمایی و رانندگی، پلیس و نحوه معاشرت مطرح شده است و موضوع تأمین اجتماعی نیزکه یکی از پایه‌های اصلی زندگی اجتماعی در جامعه است باید در مدارس آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آحاد جامعه تحت پوشش بیمه هستند، گفت: با توجه به این موضوع هیچ عنوانی در کتب درسی در خصوص بیمه وجود ندارد و این یکی از ضعف‌های آشکار است. دانش‌آموز باید با مسائل بیمه‌ای آشنا شود تا هنگامی که وارد حوزه اشتغال و بازار کار شد، از حقوق خود مرتبط با بیمه و تأمین اجتماعی مطلع شود.

جعفریان ادامه داد: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به دنبال آن است که فضای امنی را برای سالمندان در سراسر کشور ایجاد کند و سالمندان و بازنشستگان بتوانند از مزایایی که در سطح شهر مانند استفاده از فضاهای فرهنگی و ورزشی است بهتر استفاده کنند و در همین راستا نیز به دنبال آن هستیم که با شهرداری‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد قراردادهایی را منعقد کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، افزود: دیگر نباید سالمندان ما در صف‌های مختلف و طولانی از جمله اتوبوس و یا درمانگاه‌ها بایستند و باید رفاهیات بهتری در سطح شهر داشته باشند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا شهر دسترس‌پذیر برای سالمندان ایجاد شده است؟ گفت: همکاری با شهرداری‌ها می‌تواند دسترسی سالمندان و بازنشستگان را به نقاط مختلف شهر بیشتر و آسانترکند.

جعفریان به برگزاری المپیادهای ورزشی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: قرار بود المپیاد ورزشی بازنشستگان امسال در کرمانشاه برگزار شود که به خاطر وقوع زلزله برگزاری این المپیاد به تعویق افتاد و در زمان مناسب دیگری برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، ادامه داد: در معاونت فرهنگی و اجتماعی مشاوره‌هایی به شرکای اجتماعی که از جمله کارگران و کارفرمایان هستند ارائه داده می‌شود چرا که خیلی از مشکلات آنها تنها مربوط به مسائل بیمه‌ای نیست و در مورد سایر مسائل مربوط به کارآنها مشاوره‌هایی نیز داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از حوادث کار برای صد هزار نفر از کارگران و کارفرمایان در استانهای منتخب بصورت مستمر درحال برگزاری است.

جعفریان بیان داشت: اگر ایمنی‌های لازم در هنگام کار لحاظ شود قطعاً خیلی از حوادث ناشی از کار پیش نمی‌آید و هزینه‌های آن نیز کمتر می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، افزود: در راستای تکریم ارباب رجوع در شعبات تأمین اجتماعی کلاس‌های آموزشی برای پرسنل این سازمان در حال برگزاری است تا مشتری‌مداری و شهروندمداری سرلوحه کار در تأمین اجتماعی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی 70 هزار نفر پرسنل دارد، گفت:بالغ بر 20 هزار نفر از این پرسنل در بخش بیمه ای و بیش از 40 هزار نفر آنها نیز در بخش درمان در بیمارستان‌های ملکی تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند. که باید آموزش‌های لازم برای این افراد نیز در نظر گرفته شود.
وی عنوان کرد : در همین راستا مسابقات متعددی نیز توسط این معاونت برای همکاران سراسر کشور برگزار می گردد که از جمله مسابقات قرآن کریم و نهج البلاغه و ... را می‌توان نام برد، در مسابقات قرآن کریم سال جاری در مرحله مقدماتی بالغ بر 3500 نفر شرکت کننده و در مرحله نهایی با 200 نفر در 4 رشته برگزار گردید.

جعفریان درباره اجرای طرح کرامت رضوی نیز اظهار داشت: در راستای این طرح بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت رایگان همراه با همسر به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که امسال 15 میلیارد تومان در این خصوص اختصاص داده‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی افزود: تاکنون بیش از 15 هزار نفر به مشهد مقدس اعزام شده‌اند و تا پایان سال تعداد این افراد به 35 هزار نفر خواهد رسید.

وی بیان داشت: بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که در خراسان رضوی نیز ساکن هستند به دو شهر شیراز و قم اعزام می‌شوند که تاکنون 900 نفر از آنها نیز اعزام شده‌اند.

جعفریان ادامه داد: باید در این خصوص دیگر بازنشستگان که از اقلیت‌های دینی محسوب می‌شوند نیز از این مزیت استفاده کنند و در این راستا هماهنگی‌های لازم برای اعزام آنها به شهرهای تفریحی کشور نیز انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب خاطرات کارآفرینان و کارفرمایان نیز منتشر شده است و در آینده‌ای نزدیک کتاب خاطره کارگران و بازنشستگان نیز تهیه و منتشر خواهد شد.
706

کد خبر: 879323

وب گردی

وب گردی